Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Temele pentru acasă în librării

Temele pentru acasă în librării

Pe piaţă au apărut noi metode de copiere a temelor pentru acasă. În timp ce Ministerul Educaţiei nici nu ştie despre existenţa lor, copiii, dar şi părinţii, achiziţionează ghidurile respective din librării. Redactorul editurii la care au apărut ghidurile ne convinge, la rândul său, că acestea sunt în folosul, şi nu în detrimentul copiilor, deşi recunoaşte că elevii pot să copieze.

Recent, în librării, au apărut noi “ghiduri pentru părinţi”, intitulate “Toate temele pe acasă rezolvate”. Acestea ar fi destinate elevilor din clasele a VIII-a – a XII-a. O singură carte conţine răspunsurile la circa opt discipline, cel puţin aceasta reiese chiar de pe copertă.

Nu este uşor să recunoşti că o să copiezi

La începutul anului de învăţământ apăruse problema şcolilor închise şi reorganizate, a numărului mic de elevi şi a insuficienţei cadrelor didactice. Astăzi însă a apărut o altă problemă, cea de predare şi de pregătire a elevilor, care, în mare parte, vor dori să-şi continue studiile la facultăţi. În timp ce fiecare profesor încearcă să le explice elevilor cât de importantă este disciplina lui şi se străduieşte să le predea cât mai mult pentru a-i pregăti de universitate, apar astfel de cărţi, care conţin răspunsuri la temele pentru acasă.

Primul cuvânt din titlu este accentuat astfel, încât să nu apară dubii că aici pot fi găsite răspunsuri la “toate” temele. Pe de altă parte, profesorii se arată nedumeriţi cum poate o carte cu un număr limitat de foi să conţină toate temele, mai ales în cazul ştiinţelor umanitare, cum ar fi, de exemplu, literatura română. “Nu pot veni cinci elevi cu acelaşi eseu sau comentariu. În plus, mă străduiesc să le dau astfel de teme pentru acasă care să-i facă să gândească într-un mod critic, respectiv, diferenţiat. Deci, nu pot fi lucrările identice, pentru că nu pot gândi toţi la fel”, explică Natalia Hariton, profesoară la Liceul Teoretic “Ion Creangă” din Bălţi.

Elevii însă nu stau prea mult pe gânduri dacă trebuie să cumpere sau nu aceste ghiduri. Mai mult, nici părinţii nu evită să le achiziţioneze pentru copiii lor. “Vin cam ruşinaţi şi cer cu o jumătate de gură să le dăm ghidul, dar se vând destul de bine”, mărturiseşte Anastasia, vânzătoare. Totodată, ea încearcă să explice atât timiditatea cumpărătorilor, cât şi motivul care-i face să iasă din librărie anume cu această carte: “Nu este deloc uşor să recunoşti că o să copiezi temele pentru acasă. Însă programa şcolară este foarte dificilă şi copiii nu reuşesc să însuşească materia. Dacă nu se va schimba nimic, o să-i cumpăr şi eu această carte copilului meu”.

Noi nu avem cenzură

Adrian este elev în clasa a VIII-a şi recunoaşte că şi-a cumpărat şi el această carte, dar fără ştirea părinţilor: “Nu vreau să afle, pentru că mă vor pedepsi. Mama zice că trebuie să-mi fac temele singur, dar ea nu înţelege că ele sunt prea dificile, iar eu mai fac şi sport. Doar n-o să stau toată noaptea să mă pregătesc de lecţii”. Aurelia este elevă în clasa a XII-a şi spune că nici n-a auzit că ar exista un astfel de ghid, pentru că în localităţile rurale, de unde este ea, acestea nu sunt în vânzare. Totuşi, tânăra spune că n-ar ezita să-şi cumpere ghidul în cazul în care acest fapt i-ar asigura nişte note mai bune, mai ales acum, când are nevoie de o medie bună pentru a termina bine liceul şi a avea şanse mai mari de a intra la o facultate.

Contactat de ZdG, Anatol Malev, redactor-şef al editurii “Lumina”, de sub tiparul căreia au apărut aceste ghiduri, susţine că “aceste cărţi sunt adresate în primul rând părinţilor care vor sa-şi ajute într-un fel copiii, dar au uitat programa şcolară, şi sunt utile şi pentru tinerii profesori care nu stăpânesc materia suficient de bine. Acesta e cercul de utilizatori, dar bănuim că şi elevii îl folosesc”. Astfel de lucrări au apărut, acum câţiva ani, şi în Franţa, în ţările din nemijlocita apropiere de R. Moldova, cum ar fi Rusia, România etc. Totuşi, Anatol Malev spune că nu ştie dacă apariţia acestor materiale a adus vreun beneficiu părinţilor sau copiilor: “Nu ştiu dacă este o noţiune măsurabilă. Însă copiii nu reuşesc sa asimileze materia de la lecţia precedentă, că deja li se predă tema nouă. Dacă se folosesc de aceste teste, să ştie cel puţin cum se rezolvă”.

Ministerul Educaţiei recunoaşte că nu este la curent cu apariţia acestor cărţi, dar totodată nu vede o problemă în răspândirea lor. Tatiana Potîng, viceministru al Educaţiei, susţine că “activitatea editorială este una comercială şi fiecare îşi asumă responsabilitatea pentru ce pune pe rafturi, ca editor, şi nu poţi să-i interzici să scrie şi să publice ce vrea. Noi nu avem cenzură”. Totodată, viceministrul Educaţiei subliniază că nu poate exista o carte în care să fie prezente toate temele, toate exerciţiile rezolvate la toate disciplinele, iar “profesorii, la rândul lor, sunt liberi să-şi aleagă manualul după care să se conducă”.

Olga BULAT