Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Serviciicomunale.md - un instrument de…

Serviciicomunale.md – un instrument de presiune asupra autorităților locale

Polina Panainte și Inna Vrânceanu, în cadrul Asociației pentru Democrație Participativă ADEPT, au dezvoltat un instrument de măsurare comparativă a performanței administrației publice locale (APL) în furnizarea serviciilor comunale. Calitatea serviciilor de gospodărie comunală este determinată atât de eforturile autorităților, transparența și eficiența acestora, cât și de cererea venită de la comunitate. Portalul serviciicomunale.md își propune să ofere informații bazate pe date cantitative despre toți acești factori, încurajând participarea cetățenilor în procesul de monitorizare a performanțelor înregistrate de APL.

De ce ați inițiat acest proiect și ce posibilități le oferă cetățenilor platforma serviciicomunale.md?

Polina Panainte (P.P.): Ne-am propus să promovăm niște mecanisme viabile de măsurare a performanţei în furnizarea serviciilor publice locale, astfel încât aplicarea sistematică a acestor mecanisme să contribuie la creşterea calităţii şi eficienţei serviciilor prestate cetăţenilor. Pe serviciicomunale.md, oricine poate genera comparații între localități pe diverse servicii, pe anumiți indicatori sau în baza performanței cumulative pentru fiecare serviciu în parte.

Așa cum accesul la informații de interes public rămâne o problemă, cum ați reușit să colectați datele și cât timp a durat implementarea acestui proiect?

P.P.: A trecut un an de când am demarat proiectul. De la bun început, știam că vrem să le arătăm cetățenilor situația privind prestarea serviciilor comunale în R. Moldova. Procesul a implicat mai multe etape, cele mai dificile fiind colectarea datelor și sintetizarea indicatorilor.

Inna Vrânceanu (I.V.): Datele incluse pe serviciicomunale.md au fost acumulate în baza unor chestionare expediate către APL. Ulterior, am efectuat verificări sau supliniri în baza altor surse de date, cum ar fi Biroul Național de Statistică, Banca Mondială, strategia de dezvoltare a localităților, rapoartele financiare pentru fiecare serviciu.

Cât de veridice sunt aceste informații, dar fiind că o bună parte din ele sunt obținute din răspunsurile oferite în chestionare de către APL?

P.P.: Am avut situații în care datele furnizate dintr-o anumită localitate erau lipsite de logică. Într-un chestionar, o localitate avea 12 km de drum iluminat, iar în alt chestionar, aceeași localitate, avea doar 10 km de străzi în total. În astfel de cazuri, evident, constatam o eroare în chestionare, căutam informații din alte surse sau sunam în această localitate. Datele de care nu eram siguri și pe care nu le-am putut verifica, pur și simplu, nu au fost incluse pe site. Ne-am străduit să reducem la minimum astfel de cazuri.

I.V.: La Edineț, potrivit reprezentanților serviciului de salubritate, deșeurile din localitate se colectează de două ori pe zi. E singurul oraș în care deșeurile se colectează de două ori pe zi, iar la Orhei, în cazul caselor individuale, se colectează zilnic. În astfel de situații, nu ai decât să mergi și să verifici, dar asta deja e altă componentă. În astfel de cazuri, ar trebui să se implice cetățenii, societatea civilă. Noi, prin acestă platformă, am identificat mai multe semne de întrebare, la care urmează să se lucreze în anii următori. Sunt niște extreme care vorbesc fie despre o performanță bună a localităților, fie despre o performanță mai puțin bună de prezentare a datelor. Atât timp cât noi nu vom discuta despre acest fapt, situația nu se va schimba.

În procesul de colectare a datelor, au fost și cazuri în care primăriile localităților au refuzat să completeze chestionarele?

P.P.: În baza Legii privind accesul la informație, noi am adresat solicitări de informații primăriilor localităților. Această lege spune că APL, dacă au recepționat o asemenea solicitare, trebuie să ofere aceste date, care ulterior urmează a fi folosite în interesul public. Până în prezent, nu dispunem de informații din opt localități. O primărie a refuzat să livreze date, precizând că vor furniza aceste date doar în baza unui contract de prestări servicii și că noi ar trebui să aschităm în schimb o anumită sumă de bani. În alte cazuri, primăriile n-au reexpediat chestionarele completate, deși au promis că vor livra aceste date.

I.V.: Cu unele primării, chiar și după încheierea procesului de livrare a datelor, am continuat un dialog privind realizarea unor verificări sau corectări. Trei localități au solicitat o amânare de termen, ceea ce permite și Legea privind accesul la informație. După amânare, ne-au oferit datele pe care le-am solicitat.

Cât de complete sunt răspunsurile din chestionare?

P.P.: Puțini care ne-au răspuns la toate întrebările din chestionar. Noi am făcut un clasament, un top al performanței pentru fiecare seviciu, și primăriile care n-au furnizat date complete, au fost penalizate, primind un punctaj mai mic pentru lipsa de răspuns sau pentru un răspuns incomplet. Respectiv, locul lor în clasament a depins nu doar de calitatea serviciilor comunale, dar și de calitatea datelor livrate.

„Acest exercițiu a demonstrat că, la nivel de APL, în primării, există o dezordine și lipsă de organizare privind gestionarea datelor”

I.V.: Deseori, au lipsit date privind costurile pentru un anumit serviciu sau despre investiții, acestea fiind date mai sensibile. Unele primării n-au furnizat date elemntare, cum ar fi lungimea totală a străzilor, deși au strategii aprobate pe termene de trei, cinci sau șapte ani, în care se indică astfel de date.

Cu ce periodicitate vor fi actualizate datele pe platforma serviciicomunale.md?

I.V.: Un an de zile este o perioadă otpimă, în contextul rapoartelor anuale prezentate de APL. Tehnic vorbind, site-ul funcționează ca un sistem întreg, atunci când modificăm o cifră pentru un indicator, anumit an sau localitate, se modifică și ceilalți indici. Actualizarea periodică pe site, pe un anumit serviciu dintr-o anumită localitate, va avea loc prin plasarea știrilor, odată cu apariția lor.

P.P.: Periodic, apar știri care ne vorbesc despre activități la nivel de localitate, într-un anumit domeniu al serviciilor comunale. Deseori, sunt știri de propagandă, care laudă activitățile primarilor sau APL. Încercăm din astfel de știri să obținem un conținut util cetățenilor, verificăm dacă acest lucru s-a întâmplat cu adevărat. În aceste știri pot fi raportate sumele de bani cheltuite, investiții pentru efectuarea anumitor lucrări. Ulterior, acest lucru poate servi ca sursă de verificare.

Cum vedeți implicarea cetățenilor, pentru care a și fost elaborată această platformă?

P.P.: În cadrul platformei serviciicomunale.md, cetățenii pot raporta despre anumite date sau informații că nu corespund realității. Utilizatorii pot distribui datele privind un anumit serviciu sau indicator direct de pe site pe rețelele de socializare, ulterior, poți comunica despre anumite cifre sau date cu alte persoane, făcând o anumită comparație. Așteptăm feedback inclusiv și de la primăriile localităților.

I.V.: La moment, nu putem vorbi despre o implicare masivă a cetățenilor, a societății civile, pentru că suntem la un început, abia am lansat un produs, care urmează a fi cunoscut, văzut și simțit de cetățeni.

În procesul de analiză și verificare a datelor în domeniul serviciilor publice, ce probleme ați identificat?

P.P.: Sunt multe probleme pe diferite aspecte. Spre exemplu, diferența mare de preț, între localități, pentru un m3 de apă. Problema canalizării – prea mare difernța dintre cei care au acces la apă potabilă și cei care au acces la canalizare. Altă problemă ține de investiții. Unde se fac investiții? Primarul unei localități, bunăoară, spune că autoritățile centrale nu prioritizează corect investițiile.

În acest an, se decide să se construiască sau să se repare drumuri, dar pentru unele localități nu asta e cea mai importantă problemă. Se fac drumurile, iar ulterior aceste drumuri se sapă, pentru că urmează un proiect legat de canalizare sau apeduct.

I.V.: Situație problematică cu stațiile de epurare, apele din fântâni și colectarea deșeurilor. Au fost multe investiții, în mai multe localități pentru soluționarea problemelor legate de colecatarea și separarea deșeurilor, gunoiștelor neautorizate. Doar în câteva chestionare s-a indicat despre aceste investiții.

Avem multe municipii care nu corespund standardelor unui statut de municipiu. Pentru a beneficia de acest statut, există un set de indicatori pe care localitatea trebuie să le îndeplinească. În câte municipii există un indicator de 70% privind asigurarea cu apeduct și canalizare?

Despre ce este proiectul serviciicomunale.md și care sunt așteptările dvs.?

P.P.: Acest serviciu reprezintă un instrument de presiune asupra primăriilor și a întreprinderilor municipale, iar APL să îmbunătățească calitatea serviciilor publice. Credem că atât timp cât furnizăm date cetățenilor, pe parcursul anilor, acest serviciu va duce la creșterea calității serviciilor publice. În R. Moldova se discută prea puțin despre serviciile comunale, se discută la nivel de știri în care se laudă că s-a mai făcut ceva. În ansamblu, la nivel central, la nivel de politici, problema nu se discută, char dacă cu astfel de probleme ne ciocnim zilnic. Dorim ca acest subiect să fie pe buzele politicienilor. Acest lucru va deveni posibil când cetățenii vor da importanță acestui subiect și vor discuta despre asta, cu vecinii, cu rudele, cu primarii, vor pune aceste subiecte în cap de listă la alegerile locale și vor întreba candidații ce au de gând să facă pentru soluționarea problemelor serviciilor comunale.

I.V.: Platforma nu vine de sus. Ne propunem ca discuția problemelor să vină de la cetățeni. Fiecare trebuie să știe că își ajută cu ceva localitatea sa, chiar și prin monitorizarea activităților primarului și a consilierilor.

P.P.: După ce vom acumula date pentru mai mulți ani, cetățenii vor putea observa dinamica situației din localitatea lor, își vor putea întreba primarul, în baza unor date exacte: ce a reușit să facă pe durata mandatului său?

CV

Polina Panainte, coordonator de programe în cadrul Asociației pentru Democrație Participativă ADEPT
University College of London, Marea Britanie (2012), Masterat în Științe Politice;
Universitatea de Stat din Moldova (2010), licenţiată în ştiinţe politice;
Universitatea de Stat din Moldova (2005), Facultatea Relații Internaționale, Științe Politice şi Administrative; Domeniile de specializare: buna guvernare, alegeri, control parlamentar, administrație publică locală;
Anterior a fost director de programe la CID NATO şi cercetătoare la Institutul de Politici Publice din Moldova.

Inna Vrînceanu, expert – cercetător în cadrul Asociația pentru Democrație Participativă ADEPT
Universitatea de Stat din Moldova (2012), Managementul resurselor comunitare – program de master;
Universitatea de Stat din Moldova (2010), Facultatea Sociologie și Asistență Socială, licențiată în Sociologie;
Domeniile de specializare: sociologie, metode cantitative și calitative de cercetare, asistență socială.

Nicolae Galaju
Acest material a fost realizat în cadrul proiectului „Servicii publice eficiente la nivel local”, implementat de Asociația pentru Democrație Participativă ADEPT, cu finanțare din partea UK aid cu suportul Guvernului Marii Britanii. Responsabilitatea pentru conținutul materialului aparține autorului și nu reflectă neapărat poziția Guvernului Britanic.