Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Şcoli de circumscripţie în ţara…

Şcoli de circumscripţie în ţara în care descreşte numărul de copii

Satele din R. Moldova devin din ce în ce mai pustii, pleacă adulţii şi se nasc tot mai puţini copii. „Dacă în anul 1999 în raionul Râşcani aveam peste 13 mii de elevi, în 2010 numărul acestora  s-a înjumătăţit, acum având circa 7500 de elevi”, ne-a declarat Viorel Dandara, şeful Direcţiei tineret şi sport Râşcani. De exemplu, în satul Sverdiac, natalitatea este extrem de redusă, anual aici se nasc 1-2 copii. Şi în alte sate din raion numărul copiilor este tot mai mic, de aceea în aceste localităţi clasele nu mai pot fi completate cu elevi. „Dacă lucrurile mai continuă aşa, şcolile riscă să rămână fără copii”, comentează Viorel Dandara.

Ministerul Educației promovează în ultimul timp un model de optimizare a şcolilor, prin formarea Şcolilor de Circumscripție. Iurie  Vârlan, coordonatorul proiectului „Hai cu noi la o şcoală mai bună”, ne explică că „copiii din satele în care a fost suspendat ciclul gimnazial merg la ore la alte şcoli, pregătite să îi primească. Acestea sunt alese după câteva criterii: trebuie să aibă profesori buni, calificaţi, laboratoare bine dotate, sală de sport şi de festivităţi şi, nu în ultimul rând, o cantină bine amenajată, iar copiilor care merg la şcolile de circumscripţie le-au fost oferite autobuze şcolare, ca să nu parcurgă pe jos, singuri, cu ghiozdane mari în spate, kilometri întregi”.

Viorel Dandara ne-a relatat că la început a  fost greu să accepte acest proces de optimizare, care presupune închiderea unor şcoli, dar există deja modele de succes care pot fi urmate. „Am mers în vizită la o şcoală de circumscripție din Marea Britanie şi am văzut cum activează directorul şi cum  funcționează la ei această reformă. Revenind acasă, am încercat să realizez în contextul nostru moldovenesc acest proiect. Cel mai dificil a fost să convingem consiliul raional să accepte proiectul şi, respectiv, procedura. Nu au lipsit întrebările tăioase din partea părinților, am avut probleme serioase, dar în rezolvarea acestora am ales tactica paşilor mărunți”.

Funcţionarul consideră că noua formă de optimizare a învăţământului s-a dovedit a fi eficientă şi din punct de vedere financiar. Bugetul alocat anual pentru un copil este de 5021 de lei, suficient pentru a-i asigura tot necesarul doar în instituţii de circumscripţie. „O şcoală cu mai mulţi elevi are şi un buget mai mare, iar economiile care se fac pot fi folosite pentru eficientizarea procesului educaţional”, a explicat Viorel Dandara.
În acest an 31 de copii din Sverdiac, vorbitori de rusă şi ucraineană, au mers cu autobuzul şcolar la Liceul moldo-ucrainean „Constantin Popovici” din Nicoreni. „Aici copiii pot beneficia de o sală de sport şi de una de calculatoare, de un atelier pentru orele de educaţie tehnologică, de laboratoare de biologie, fizică şi chimie, pe când la gimnaziul din Sverdiac ei nu aveau toate acestea”, spune Maria Macovei, directoarea Liceului „Constantin Popovici”.

Eficiența procesului educaţional la o şcoală de circumscripție este deja apreciată. „Unii dintre copiii care fac naveta au obținut performanțe la olimpiadele raionale, de aceea absolvenții din Sverdiac care au finalizat ciclul gimnazial doresc să-şi  continue studiile aici, la liceu”, a adăugat Maria Macovei.

„Vrem să ne asigurăm că nu se violează drepturile omului, şi nu în ultimul rând cele ale minorităților naționale, dându-le copiilor posibilitatea de a învăța în limba maternă”, spune Iurie Vârlan.

În cadrul ultimei vizite de studiu  la şcoala de circumscripţie de la Nicoreni au fost prezenţi pedagogi şi specialişti de la Criuleni. Şeful Direcţiei tineret şi sport, Vladimir Soltanici, a declarat că „în cazul acestei reforme este necesar să se ţină cont în special de interesele copiilor, trebuie să existe mecanisme de monitorizare, astfel încât să nu facem copiii să sufere şi nici să se facă economii pe seama lor; orice reformă trebuie analizată minuţios, şi mai ales felul cum pot reacţiona oamenii, în special copiii, la astfel de schimbări”.
Nu toţi părinții se arată satisfăcuți de strămutarea copiilor în alte şcoli. Natalia Luconin, mama unui băiat din clasa a V-a care a trecut recent la liceul din Nicoreni, zice că ar exista probleme. „Fiul îmi spune deseori că are dureri de cap şi că nu sunt alimentați bine la şcoală, el este nevoit să se trezească mai devreme ca să nu întîrzie la ore, deoarece distanţa din sat până la şcoală este de 21 km”. Problemele semnalate de părinţi urmează să fie puse în discuţie.

Ministerul Educației a efectuat nouă vizite de lucru în raioanele Râşcani şi Căuşeni, acolo unde se desfăşoară proiecte pilot de creare a şcolilor de circumscripţie. Ultima vizită a avut  loc la 15 iunie în satele Sverdiac şi Nicoreni, ambele  fiind sate ucraineşti. Conducerea ministerului desfăşoară o campanile de informare despre avantajele transportării elevilor la şcolile de circumscripţie şi ale aplicării noii formule de finanţare după principiul «Banii urmează elevul».

Proiectul „Educaţie de calitate în mediul rural” a fost aprobat în anul 2006 de fosta guvernare comunistă, fiind implementat de Ministerul Educaţiei cu suportul Băncii Mondiale. Suma totală a proiectului a constituit 10,17mln dolari americani.

De la 1 septembrie 2011 Ministerul Educaţiei planifică să creeze şcoli de circumscripţie în alte 9 raioane – Cantemir, Leova, Taraclia, Ştefan-Vodă, Nisporeni, Călăraşi, Criuleni, Glodeni şi Sângerei. Practici similare au adoptat şi majoritatea statelor europene, precum Bulgaria, Letonia şi România, iar SUA practică aceste metode de mult.

Ina Mândru