Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Şcoala - un mediu discriminatoriu

Şcoala – un mediu discriminatoriu

438-scoala-1Discriminarea copiilor începe din şcoală. Deşi a trecut testul de inteligenţă, o fetiţă nu a fost acceptată la una dintre şcolile din Chişinău, administraţia invocând nereuşita testului, însă mama copilei ştie cauza reală – fetiţa ei s-a născut cu o anomalie fizică.

Maria-Sabina are doar şapte ani. La o vârstă atât de fragedă, ea a reuşit deja să se ciocnească de cruzimea societăţii. Fetiţa s-a născut cu o malformaţie la mână. Deşi la grădiniţă această situaţie nu a prezentat un impediment, când a vrut să meargă la şcoală, administraţia de aici a gândit altfel.

Admitere cu ghinion

Maria-Sabina a fost un copil aşteptat, unul dorit, la care părinţii au visat mai mulţi ani. Clipa în care aceasta a văzut lumina zilei a fost cea mai fericită, dar şi nespus de dureroasă pentru părinţi. Fetiţa s-a născut cu o malformaţie, anomalia dezvoltării braţului stâng, adică s-au dezvoltat doar 3/4 din braţ. Părinţii nu s-au aşteptat la aşa ceva. Niciunul dintre rezultatele analizelor n-a arătat că micuţa ar avea vreo problemă. Dacă mama era şocată şi căzuse într-o depresie de neînchipuit, tatăl a fost cel puternic, cel care şi-a luat copila în braţe şi a spus că n-a mai văzut o fetiţă mai frumoasă. Din clipa în care s-a născut şi până astăzi, Maria-Sabina este “prinţesa tatei”, astfel o alintă deseori capul familiei.

Mica ei problemă n-o împiedică să ducă un mod sănătos de viaţă, să se joace în curte cu alţi copii, să se îmbrace, să se pieptene sau să-şi coafeze mama. În mod special, îi place să-i împletească cosiţe. La grădiniţă nu au avut nicio problemă. Sabina este foarte sociabilă şi s-a integrat uşor. Admiterea la şcoală însă a fost mai anevoioasă. Deşi Maria-Sabina abia a păşit în clasa întâi, ea ştie deja să citească. Mama spune că nu a silit-o să înveţe. Fetei îi place, iar părintele face tot posibilul să nu-i stingă acest interes. La testare i s-au adresat o sumedenie de întrebări din diverse domenii. Nimeni nu i-a testat tehnica citirii. Din tot şirul de întrebări, doar două i s-au părut mai complicate. “A confundat un gen de dans şi a întâmpinat greutăţi la denumirea unui tablou”, îşi aminteşte mama fetei, Olga Paciu.

Deşi i s-au pus întrebări ce ţin de domeniul artei, ba chiar a interpretat sunete la auz, fetiţa nu pretindea să fie admisă în clasa cu profil artistic, ci în cea cu profilul engleză. În scurt timp, familia a fost anunţată că fetiţa lor nu este admisă la Liceul “Ion Creangă”. Mama, care a fost prezentă în timpul interviului, nu putea să creadă că ar fi picat testarea. Astfel, o cunoştinţă de-a acesteia a insistat să afle cauza neadmiterii Mariei, aflând în cele din urmă că motivul ar fi “probleme de sănătate”. Fetiţa însă nu are aşa-numite probleme de sănătate. Este energică, voioasă, veselă, curioasă, cu un comportament firesc şi duce un mod de viaţă activ, la fel ca şi semenii săi. “La săritul coardei îi întrece pe toţi. A învăţat în curte, alături de ceilalţi copii. Am rămas şi eu şocată să văd cum sare”, mărturiseşte mama fetei.

438-scoala2Un precedent inadmisibil

Olga Paciu a aflat că un membru al comisiei a fost împotriva admiterii Mariei. “Ar fi spus că unde s-a mai văzut în istoria liceului un copil cu aşa probleme”, relatează femeia cele auzite. În noaptea când a aflat realitatea, Olga n-a închis un ochi. I s-a părut cea mai lungă noapte, iar sentimentul nedreptăţii îi sfâşia sufletul în particule minuscule. “Oare ce părinte doreşte ca micuţul lui să se nască cu o astfel de problemă? Nimeni nu poate fi sigur de ceea ce-i rezervă viitorul”, spune mama cu lacrimi în ochi. Olga Paciu a decis să se ducă personal la şcoală ca să afle adevărul. Deşi administraţia nu era prezentă, a întrebat profesorii care au asistat la testare de ce nu a fost admisă copila ei. A insistat să i se spună adevărul, însă fără succes.

A ameninţat că se va adresa la Ministerul Educaţiei, dar când a ajuns acasă, a renunţat. Acum trebuia să-şi încurajeze copila. “Noi mereu i-am spus că e la fel ca ceilalţi copii, doar că e un pic mai specială”, explică Olga. Prea devreme însă fetiţa s-a ciocnit de cruzimea societăţii. Aceasta a auzit discuţiile părinţilor şi s-a întristat mult. Înainte de culcare, îi spuse mamei: “N-o să fiu admisă la nicio şcoală din cauza mâinii mele”. Cu acest gând s-a culcat, fără a avea vreo speranţă că a doua zi lucrurile s-ar putea schimba. În scurt timp după vizita la Liceul “Ion Creangă”, Olga Paciu a fost sunată şi anunţată că fetiţa sa este deja admisă. După acest incident, mama, care-şi dorea mult ca fiica să înveţe anume aici, nu mai era sigură de acest fapt.

Psihologa Angela Nicolaou este pe drept cuvânt indignată de cazul dat. “Din păcate, la noi nu este dezvoltată toleranţa faţă de persoanele cu dizabilităţi. În situaţia prezentă, persoanele care n-au acceptat fata trebuie date în judecată. Acestea au creat o situaţie, în urma căreia fata poate avea o traumă psihologică foarte puternică”, susţine Angela Nicolaou. Chiar dacă micuţa trăieşte într-o atmosferă calmă, plină de înţelegere şi tandreţe, mediul şcolar ar putea s-o afecteze, îndeosebi dacă lipseşte susţinerea cadrelor didactice. “E nevoie să se muncească împreună cu psihologul, pentru ca fata să facă faţă noilor încercări, să capete încredere în forţele proprii”, îşi dă cu părerea psihologa. Ea consideră că este un precedent inadmisibil, care va fi urmat de alte cazuri dacă nu se vor lua măsuri.

Copii fără drepturi

În consecinţă, Olga Paciu a decis să se adreseze la un alt liceu din capitală. Aici nu au întâmpinat niciun fel de complicaţii. Fetiţa a fost admisă şi deja a început studiile. Noua testare i-a redat încredere în forţele proprii atât Olgăi Paciu, cât mai ales fiicei. Deşi curiozitatea colegilor în privinţa mâinii o supără un pic, acest fapt nu-i şterge zâmbetul de pe buze. “M-au întrebat ce s-a întâmplat şi le-am spus că aşa m-am născut”, ne dezvăluie Maria-Sabina. A reuşit să-şi facă prietene printre noile colege şi merge cu bucurie la şcoală în fiecare dimineaţă, pentru că acolo are posibilitate să discute cu acestea, dar şi să afle multe lucruri noi, îndeosebi despre animale (Maria-Sabina visează să devină medic-veterinar).

„Avem hotărâri de Guvern care obligă toţi managerii şcolari să asigure accesul tuturor copiilor la învăţământ indiferent de problematică, indiferent de specific”, susţine Eugenia Parlicov, şefa Direcţiei învăţământ preuniversitar din cadrul Ministerului Educaţiei. În acelaşi context, reprezentanta ME subliniază că admiterea în clasa întâi nu se face în bază de concurs. Acest lucru se face doar la admiterea în liceu, instituţiile universitare sau în şcolile cu profil artistic sau sportive. Amintim că Maria-Sabina opta pentru o clasă cu profil engleză. Pe de altă parte, Eugenia Parlicov recunoaşte că testările pentru şcolile din capitală sunt un lucru obişnuit.

Reprezentanta ME consideră că “părintele trebuie să-şi cunoască drepturile, dar şi pe cele ale copilului şi să le poată revendica, să fie insistent în a le obţine”, declară aceasta. În anul curent, în 21 de şcoli din mediul urban şi cel rural se va preda cursul opţional “Educaţia pentru Drepturile Omului”, care va fi predat în 13 raioane şi două municipii. Proiectul este implementat de Amnesty International Moldova, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei. Însă, în timp ce în şcoli se predau drepturile copiilor, iar programul de educaţie incluziv a fost aprobat, administraţia şcolilor este departe de a implementa acest lucru în practică. Potrivit datelor Ministerului Educaţiei, în anul de studii 2012-2013, 109 copii cu dizabilităţi au rămas neşcolarizaţi.