Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Publicitatea la alcool, pusă la…

Publicitatea la alcool, pusă la zid

Agenţiile de publicitate şi producătorii de băuturi alcoolice mai au la dispoziţie încă două săptămâni pentru a se conforma prescripţiei Agenţiei Antimonopol. Potrivit acesteia, publicitatea la alcool de pe panourile stradale ar trebui să fie retrasă, deoarece este în contradicţie cu politica socială a statului, de combatere şi prevenire a alcoolismului, enunţată în legea din 2001. De cealaltă parte, producătorii susţin că prescripţia este prea dură şi îi va costa foarte scump.

La 5 aprilie, Agenţia Naţională pentru Protecţia Concurenţei (ANPC) a emis o prescripţie referitoare la publicitatea băuturilor alcoolice pe panourile stradale. Cu toate că legea din 2001 prevedea că publicitatea băuturilor alcoolice se va face doar în editoriale şi programe audiovizuale destinate adulţilor, abia în 2010 panourile stradale au fost luate la control de către ANPC. La fel ca şi precedentele acţiuni ale Agenţiei, aceasta a fost calificată de către producătorii de băuturi alcoolice drept o comandă politică sau o iniţiativă nu prea bine gândită.

Ce este băutura alcoolică?

În prescripţia ANPC, se stipulează că publicitatea la băuturile alcoolice de pe panourile stradale este o încălcare a legislaţiei în vigoare. „Nu este clar dacă se referă la băuturile alcoolice tari, fiindcă, potrivit legii, băutură alcoolică este orice producţie alcoolică având concentraţia de alcool etilic mai mare de 1,5% în volum”, spune Sergiu Sârghi, preşedintele Asociaţiei producătorilor de băuturi alcoolice tari. Aceasta ar însemna şi interzicerea publicităţii la bere, la vinuri, lichioruri şi la alte băuturi din categoria celor slabe.

Potrivit lui Feodor Gladii, vicepreşedintele ANPC, berea nu ar trebui să fie tratată ca băutură alcoolică, iar în privinţa publicităţii urmează a fi elaborat un regulament separat. În prezent, concentraţia de alcool în berea autohtonă porneşte de la 4,5% şi ajunge până la 7%. Reprezentantul producătorilor de băuturi tari spune că ANPC va fi nevoită să elaboreze un regulament, căci cu siguranţă producătorii de vinuri şi bere nu pot să retragă toată publicitatea din oraş, aceasta fiind şi o încălcare a drepturilor de promovare.

Controlul concurenţei

Cu toate că legea privind controlul şi prevenirea consumului abuziv de alcool, consumului ilicit de droguri şi alte substanţe psihotrope a fost promulgată în 2001, abia anul acesta Agenţia Antimonopol  face referire la faptul că publicitatea stradală a băuturilor alcoolice vine în contradicţie cu obiectivele statului de a lupta cu alcoolismul şi narcomania. De fapt, Consiliul Administrativ al ANPC iniţiase la sfârşitul anului 2009 o analiză a mediului concurenţial pe piaţa publicităţii exterioare.

Întrebat de ce nu au iniţiat mai devreme acest control al panourilor, vicepreşedintele ANPC a declarat că în 2007, după constituirea Agenţiei, R. Moldova înregistra un declin considerabil în domeniul producerii băuturilor din cauza embargoului impus de Federaţia Rusă. „Nu era oportun în acele momente de a discuta despre interzicerea publicităţii stradale la alcool”, explică Gladii.

Publicitate reglementată

Sergiu Sârghi este de acord că trebuie să se facă anumite schimbări în ceea ce priveşte amplasarea panourilor: „Noi suntem împotriva unei reclame care instigă la consum, care nu respectă normele etice şi morale. Ce-ar fi dacă pe panou s-ar afişa doar logo-ul şi denumirea mărcii? Producătorii îşi promovează produsul, nu consumul”, explică acesta, spunând că, dacă o firmă face publicitate la brichete, asta nu înseamnă că instigă populaţia la incendii. La rândul său, Feodor Gladii spune că amplasarea panourilor stradale nu se face după o strategie, nu există o logistică în acest sens.

Margareta Smiţcaia, secretara Asociaţiei agenţiilor de publicitate, spune că reclama explicită, care arată persoane consumând alcool, ar trebui să fie interzisă, iar cei care promovează aşa gen de publicitate să fie pedepsiţi. Totuşi, prescripţia ANPC nu a fost înţeleasă de mulţi agenţi de publicitate, de aceea Asociaţia a expediat o scrisoare prin care cere explicaţii.

Neînţelegerile prescripţiei

Reprezentanţii producătorilor de băuturi alcoolice s-au întâlnit cu membrii Agenţiei pentru a găsi soluţii la această situaţie. Aceştia au propus ca publicitatea să fie mutată în afara oraşului, pe trasee departe de locurile publice. Vicepreşedintele ANPC a reiterat că şi pe aceste drumuri s-ar putea deplasa copii sau alte categorii de persoane vulnerabile. Sergiu Sârghi spune că aceasta nu reprezintă o motivaţie adevărată, fiind nevoie oricum de un regulament care să stabilească clar locurile permise pentru publicitate, cui i se permite şi în ce mod.

Reprezentantul producătorilor de băuturi alcoolice tari declară că pe traseele exterioare agenţii economici au investit foarte mulţi bani, au cumpărat chiar şi pământul pe care este amplasat panoul. „Cine va suporta toate aceste cheltuieli, mai ales că agenţiile de publicitate nu vor returna banii din contractele achitate la început de an?”, se indignează Sergiu Sârghi. Cu toate că pierderile băneşti vor fi foarte mari, Feodor Gladii spune că termenul de o lună a fost oferit anume pentru a se conforma, din toate punctele de vedere.

Membrii Asociaţiei agenţiilor de publicitate sunt de acord în ceea ce priveşte politica statului de combatere a alcoolismului şi prevenirea consumului abuziv de alcool, însă aceasta nu poate să însemne că toată publicitatea să dispară. Margareta Smiţcaia a declarat că joi urmează o întâlnire între membrii Asociaţiei şi cei de la ANPC, pentru a discuta aceste aspecte. „Toţi ne sună şi ne întreabă ce să facă, însă ei informează din timp clienţii că s-ar putea să dea jos panourile după 7 mai, dacă nu se va hotărî nimic”. Secretara spune că sunt foarte mari pierderi, atât pentru agenţii, cât şi pentru producătorii care au încheiat un contract de publicitate şi l-au achitat, la începutul anului.

O ultimă decizie

Potrivit prescripţiei, autorizaţiile de amplasare a publicităţii pe panouri eliberate până acum de autorităţile publice locale sunt ilegale. Gheorghe Tofan, directorul Secţiei de peisaj urban şi reclamă din cadrul Primăriei Chişinău, spune că autorizaţiile se eliberează pe un an de zile, iar firmele care amplasează imagini prezintă o copie pe hârtie şi coordonează cu Centrul Naţional de Terminologie, cu comisia de la Primărie care verifică corectitudinea textului şi respectarea normelor ortografice ale limbii de stat, după care, la final,  controlează vicearhitectul.

După prescripţia ANPC, Tofan zice că nu se mai eliberează autorizaţii pentru amplasarea publicităţii la băuturi alcoolice. „Cu panourile vechi, trebuie să se clarifice Agenţia. Sunt nişte procese contractuale între producători şi agenţiile de publicitate, care nu pot pur şi simplu, după ce au încasat banii, să dea jos imaginile”, opinează Gheorghe Tofan.

Vicepreşedintele ANPC, Feodor Gladii, a declarat că agenţii economici care nu se vor conforma prescripţiei vor fi amendaţi şi chiar există posibilitatea de a le sista activitatea, printr-un demers la Camera de Licenţiere.

Natalia Dabija