Publicitate “stelară”

Deseori, le vedem în reviste mondene sau în filme. Uneori – la ştiri şi, rareori, în reclamele TV şi pe panourile de publicitate. E vorba de vedetele internaţionale care au reuşit să-şi creeze un nume în domeniul cinematografiei, muzicii sau al altui  gen de artă. Chiar dacă starurile ştiu, de obicei, cărui fel de produse sau servicii îi fac publicitate, unele imagini de pe străzile Chişinăului par să spună altceva. De exemplu, pe bd. Ştefan cel Mare o putem vedea pe binecunoscuta “răscolitoare de morminte”, Angelina Jolie, “vânzând” articole din metale preţioase, pe cea mai sexy femeie din lume în anul 2008, Megan Fox, şi pe celebrul “lunetist” Mark Wahlberg îndemnând vizitatorii Pieţei Centrale să cumpere cosmetică şi …blugi.

Pe str. Ismail, lângă “EuroCreditBank”, e un “Salon de coafură şi frizură”. Imaginea utilizată de patron drept model pentru potenţialii clienţi e cea a actriţei americane Mary Elizabeth Winstead, cunoscută publicului larg din filmul horror “Destinaţie finală 3” (2006). Ceva mai recent, aceasta apare pe marile ecrane în “Greu de ucis 4”, avându-l ca pertener de filmare pe celebrul Bruce Willis.

Una dintre angajatele frizeriei ne-a explicat că imaginea respectivă nu a fost aleasă în mod special pentru că persoana din ea este vedetă, ci pentru că tonul femeii în fotografie se combină cu restul culorilor din panou (alb, violet şi roşu – n.r.).

231-publi1Lara Croft, aurită

Winsted nu este singura vedetă care face reclamă pe străzile Chişinăului. Acesteia îi ţine companie eroina principală din cele două părţi ale peliculei “Lara Croft”, actriţa americană Angelina Jolie, cea mai frumoasă femeie dn lume, potrivit unor topuri. Pe bd Ştefan cel Mare şi Sfânt, 64, la intrarea într-un magazin de bijuterii, Jolie te priveşte galeş de pe un panou, fiind înzorzonată cu accesorii din pietre preţioase. Un bărbat, Veaceslav, care s-a prezentat drept director al magazinului, ne-a spus că, atunci când au comandat panoul, i-au explicat persoanei care urma să îl realizeze concepţia acestuia. Aşa cum executorul lucrării era un fan al Angelinei Jolie, acesta a folosit o imagine a actriţei, preluată din internet.

Menţionăm şi faptul că poza de pe panoul magazinului de bijuterii a fost “adaptată” de fanul vedetei, or, în fotografia originală, Jolie nu are nici cercei, nici colier, nici brăţară.

Autor vs Model

După cum ne-a explicat Olga Belii, directorul Departamentului drepturi de autor şi drepturi conexe din cadrul Agenţiei de Stat pentru Proprietate Intelectuală (AGEPI), legea protejează drepturile persoanei care a făcut imaginea, şi nu ale persoanei din imagine. Aceeaşi sursă a mai menţionat că, atunci când e vorba de persoane VIP sau vedete, AGEPI recomandă agenţilor să încheie acorduri cu ele, prin care acestea şi-ar da consimţământul ca imaginea să le fie afişată. Olga Belii a mai subliniat că, fără un demers din partea autorului fotografiei, AGEPI nu poate începe nicio procedură care ar constata încălcarea vreunui drept.

În acelaşi timp, Legea cu privire la publicitate, art. 9, consideră drept neonestă publicitatea care conţine imagini ale unor persoane, referiri la ele sau descrieri ale proprietăţii acestora fără consimţământul lor, prin metode ce lasă impresia confirmării de către persoanele în cauză a conţinutului informaţiei publicitare. Aceeaşi lege stipulează că publicitatea neonestă este interzisă.

În acest sens, Codul cu privire la contravenţiile administrative, art. 174, prevede, pentru încălcarea legislaţiei cu privire la publicitate, aplicarea unei amenzi de la 200 până la 600 de lei pentru cetăţeni şi de la 2000 până la 6000 de lei pentru persoanele cu funcţie de răspundere.

231-publi2Megan Fox e moldoveancă?

Nici de la Piaţa Centrală din Chişinău nu lipsesc vedetele Hollywood-ului. La intrarea unui magazin de produse cosmetice din str. Tighina, în perimetrul str. Mitr. Varlaam-Columna, o descoperim pe actriţa şi modelul american Megan Fox promovând produse “Nivea”. Fox este eroina principală din pelicula “Transformers”. În cea de-a doua serie a aceleiaşi pelicule, care urmează să apară pe marile ecrane la sfârşitul lunii curente, fiind unul dintre cele mai aşteptate filme ale verii, Megan Fox joacă acelaşi rol.

Un angajat al acestui magazin, care s-a prezentat drept director, fără a-şi da numele, ne-a spus că nu ştie de unde a fost luată reclama. Acesta susţine că, în această funcţie e de puţin timp, astfel încât, atunci când a venit încoace, panoul cu Megan Fox era deja. În acelaşi timp, directorul magazinului s-a arătat neîncrezător în faptul că fata din imagine este o actriţă americană, spunând că aceasta este o tânără din R. Moldova, deoarece unul dintre vizitatorii localului ar fi recunoscut-o (?!).

Prin intermediul motorului de căutare google, am găsit cu uşurinţă fotografia utilizată în publicitatea cosmeticelor. Doar că, în imaginea originală, fundalul este alb (pe panou, fundalul e alb cu roz – n.r.) şi nici pomină de vreun coş cu “Nivea”.

Confuză-i legea, dar e lege

În opinia Margaritei Smițcaia, secretarul Asociației Agențiilor de Publicitate din R. Moldova (AAPM), “orice imagine din reclama exterioară trebuie să fie corectă, din punct de vedere al dreptului de autor”. Smiţcaia, însă, a mai specificat că, în mod normal, ar trebui să existe un acord prin care agentul să aibă dreptul de a folosi imaginea cuiva, “dar că, în condițiile R. Moldova, acest lucru e ireal”.

“Când e vorba de o mică samavolnicie, în cazul unui mic panou sau afiș, e o situație cam problematică, în sensul că să depistezi careva nereguli, spune secretarul AAPM. În general, în astfel de cazuri, problema dreptului de autor e dificilă, chiar mai mult decât dificilă”.

După cum ne-a explicat Margarita Smiţcaia, atunci când o agenție de publicitate foloseşte o anumită imagine în realizarea unui panou, aceasta are încheiat un acord cu autorul fotografiei, iar acesta din urmă are încheiat un acord, în acest sens, cu modelele din poze. “Aşa e corect, dar e destul de greu şi, în plus, la noi piaţa încă e nepregătită pentru așa ceva”, zice Smițcaia.

Aceeași sursă susține că, în cazul în care “un tovarăș-autor” vrea să-și înfrumusețeze salonul și agață un mic stand, ca să arate clienților că vor ieși din local ca și Angelina Jolie, de exemplu, putem “inventa” ce dorim – că nu e adevărat, că nu e loial, că e încălcarea dreptului de autor etc. “În principiu, așa ceva nu ar trebui să fie. Normal ar fi să existe acorduri, dar și legislația să fie clară și să definească limitele moralului”, a conchis secretarul AAPM.

15 mil. de dolari pentru o fotografie

De obicei, starurile “tună şi fulgeră” atunci când cineva le foloseşte chipul în vreo reclamă fără acordul lor. Jennifer Lopez şi soţul ei, Marc Anthony, au dat în judecată compania britanică ce produce cărucioare pentru copii “Silver Cross”, cerând achitarea unei sume de 5 mil. (!) USD, pentru că întreprinderea a folosit, fără permisiune, una dintre fotografiile în care cuplul apare alături de gemenii în vârstă de un an, Max şi Emme; actriţa Uma Thurman a dat în judecată firma franceză de cosmetice “Lancome” pentru că aceasta i-a folosit numele şi câteva fotografii în campanii de publicitate. Thurman a cerut o despăgubire de 15 mil. (!) USD; actorii Robert De Niro şi Al Pacino au dat în judecată un distribuitor de film şi o companie de ceasuri, pentru reclama firmei “Tutima”, legată de pelicula “Righteous Kill”, în care s-au produs cei doi, deoarece spot-ul publicitar sugerează, în mod greşit, că aceştia ar prefera ceasuri “Tutima”; celebrul regizor american Woody Allen a primit 5 mil. (!) de dolari drept compensaţie după ce a dat în judecată cea mai mare companie americană de îmbrăcăminte, “American Apparel”, pentru folosirea neautorizată a imaginii sale într-o campanie de publicitate. Acestea sunt doar câteva secvenţe din ştirile titrate de presa străină la finele anului trecut şi în anul curent.

PS Reporterii de Gardă au mai observat la o frizerie din str. Vlaicu Pârcălab imaginea cântăreţei şi actriţei americane Jenifer Lopez, la alta, din str. Zelinski, imaginea actriţei americane Jessica Biel şi imaginea actorului american Mark Wahlberg, la Piaţa Centrală, promovând blugi, despre marca cărora nu găseşti nimic pe internet.

Nicolae CUŞCHEVICI

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *