Protestanţii faţă în faţă cu avortul, căsătoriile între persoane de acelaşi gen şi egalitatea între bărbaţi şi femei

„Familia e creată de Dumnezeu dintre un bărbat şi o femeie. Căsătoria, după voia lui Dumnezeu, va fi întotdeauna între un bărbat şi o femeie”, spune Ion Eremeev, 41 de ani, de confesiune baptistă. În 2017, se împlinesc 500 de ani de la reforma protestantă. Cu acest prilej, ZdG a discutat cu două familii, una de confesiune adventistă şi alta – baptistă, elucidând ce înseamnă să fii protestant într-o societate în care majoritatea se declară ortodoxă. Ce viziuni au protestanţii despre subiectele sensibile din societate, precum avort, divorţ, căsătorii între persoane de acelaşi sex, egalitate de gen?

Deşi R. Moldova este un stat laic, biserica are o voce puternică în societate, iar bisericile reformiste aderă la părerile conservatoare privind subiectele sociale acute – avortul, divorţul, căsătoria între persoane de acelaşi sex şi egalitatea de gen. Protestanţii sunt a doua cea mai mare comunitate religioasă din Moldova, după ortodocşi. Baptiştii, adventiştii şi penticostalii sunt reprezentanţi ai celor mai populare curente protestante din R. Moldova.

Viorica şi Ion Eremeev sunt de confesiune baptistă. Ambii lucrează la Asociaţia „Pro-valoare”, specializată în acordarea de suport tinerilor profesionişti şi oamenilor de afaceri în promovarea valorilor creştine. Viorica s-a născut într-o familie evanghelică. De când se ţine minte, a mers la biserica evanghelică baptistă şi spune că nu a simţit o prea mare diferenţă între colegii de şcoală, dintre care unii erau ortodocşi, iar alţii nu aveau vreo legătură cu creştinătatea. „Au fost situaţii puţin mai ciudate în viaţa mea, pentru că făceam parte din biserica evanghelică, dar cu puţină înţelegere şi cu explicaţii, toate s-au aplanat”, povesteşte Viorica.

„Părinţii m-au învăţat să nu copiez la examen”

Ea adaugă că a fost educată de mică că adevărul, demnitatea, corectitudinea, loialitatea sunt valori autentice. „Părinţii m-au învăţat să nu copiez la examene. Apăruse un semn de întrebare pentru colegi. Le explicam că nu-i corect, le spuneam de ce procedez diferit în unele situaţii”, mai spune Viorica.

De altfel, Viorica Eremeev consideră extrem de important să investim în educaţia copiilor, „să-i învăţăm mai ales căile Domnului, or, toate celelalte ei le învaţă în şcoală, în societate. Credinţa, subiectele spirituale, sunt responsabilitatea părinţilor. Cred că orice copil are dreptul la viaţă, la educaţie, dar şi dreptul să aibă părinţi, oameni apropiaţi care să-l iubească, să-l îngrijească”, zice ea.

Viorica crede că e de datoria fiecăruia dintre noi să combatem sărăcia şi să dăm o mână de ajutor celor care au nevoie, dar şi să nu uităm de credinţă, chiar şi în clipele fericite. „Oamenii, într-un fel, separă religia de viaţa cotidiană. Pentru mine, viaţa şi credinţa merg mână-n mână. Întotdeauna credinţa m-a ajutat să merg înainte, m-a făcut să trăiesc cele mai frumoase clipe, concomitent. De multe ori, când suntem în necaz, cerem ajutorul Domnului, dar atunci când ne bucurăm, uităm să-i mulţumim, deşi cele două merg mână-n mână şi, fie pentru bucurie, fie pentru necaz, spunem: Slavă lui Dumnezeu”, conchide femeia.

„Orice persoană, din moment ce a fost concepută, are dreptul la viaţă”

Soţul Vioricăi, Ion Eremeev, se declară împotriva avortului şi divorţului. „Orice persoană, din moment ce a fost concepută, are dreptul la viaţă. A pune capăt vieţii unui copil care încă nu s-a născut e o încălcare a poruncii biblice: să nu ucizi”, spune el. Apoi, adaugă că „divorţul este admis în Biblie doar în caz de adulter, şi atunci ca excepţie. Divorţul nu este o soluţie, aşa cum e văzut astăzi de mulţi. Iertarea şi împăcarea sunt calea lui Dumnezeu”.

Soţii spun că Dumnezeu a instituit familia între un bărbat şi o femeie şi că femeia şi bărbatul sunt egali după valoare în ochii lui Dumnezeu, dar diferiţi în rolurile pe care le au. Ei consideră că fiecare zi din viaţă e un dar de la Dumnezeu, în care primesc oportunitatea de a fi victorioşi la locul de muncă şi de a influenţa pe cineva pozitiv prin acţiuni şi cuvinte de încurajare.

Despre problemele sociale actuale, Eremeev spune că, în societate, copiii nu sunt învăţaţi să ia decizii. El zice că îi compătimeşte pe cei aflaţi în stare de nedeterminare. „Atunci când un copil creşte într-o comunitate plină de dragoste, când e acceptat de cei din jur, când se convinge că este important, se poate dezvolta sănătos pe plan social, emoţional, intelectual, fizicşi spiritual”.

Deşi crede că sărăcia nu este o ruşine, Eremeev spune că, atunci când ea devine constantă, omul ar trebui să-şi pună întrebări. „Dumnezeu îngăduie uneori să fim în lipsuri, ca să ne apropiem de El, să ne apropiem unii de alţii, dar nu cred că sărăcia e o stare normală când durează”, explică bărbatul.

„Orice civilizaţie a început să dispară odată cu destrăbălările sexuale”

Pastorul bisericii adventiste de ziua a șaptea, Anatol Tănase, cu fiul său Daniel

Anatolie Tănase este pastor al Bisericii adventiste de ziua a şaptea. Specificul activităţii sale îl face să fie activ. O zi din viaţa sa înseamnă studierea Bibliei de dimineaţă, comunicarea cu oamenii, vizite şi întâlniri. Scrie şi texte, după care merge la radio, la TV, pentru a le vorbi enoriaşilor.

Tănase afirmă că Dumnezeu i-a creat pe bărbat şi pe femeie egali şi nu trebuie să existe o concurenţă între sexe. Mai spune că nu încurajează avortul şi divorţul.

„Avortul îl încurajăm doar atunci când pune în pericol viaţa mamei. Aceste decizii sunt recomandate şi de medicină. În rest, sunt împotriva avortului. Şi despre divorţ am o părere negativă. Acesta poate fi acceptat doar dacă e vorba de un pericol pentru sănătatea şi viaţa uneia dintre persoane”, spune pastorul.

Cât depre căsătoriile între persoane de acelaşi gen, Anatolie Tănase face referire la Biblie, „care spune foarte clar că asta e rău”.

„După Sfânta Scriptură, modelul tipic de familie este un bărbat şi o femeie. Aşa am fost creaţi. Problema pe care o văd eu în acest context este distorsionarea – în unele lucruri, oamenii din societate sunt foarte exigenţi, în altele – neglijenţi. Dumnezeu ne-a făcut fiecăruia dintre noi un dar – ne-am născut cu o distincţie gendorială, care este sacrală. Asta e sfânt şi e bine. Dar, în momentul în care încercăm să schimbăm lucrurile, ne schimbăm sexul, cum e la modă, sau să ne căsătorim cu persoane de acelaşi gen, e foarte rău. Dacă priviţi în istorie, orice civilizaţie a început să dispară cu destrăbălările sexuale, cum le numesc eu”, mai spune Tănase.

Fiul său, Daniel Tănase, are 18 ani şi e elev. Împărtăşeşte atitudinea pozitivă a tatălui său faţă de alte religii şi crede că egalitatea de gen e o condiţie firească în orice societate – „toţi avem aceleaşi drepturi”.

„N-aş spune, însă, că homosexualitatea e normală. De la Domnul e dat cuplurile să fie formate din bărbat şi femeie. Nu cred că un cuplu format din bărbat şi bărbat e normal”, spune Daniel.

El adaugă că avortul înseamnă să omori un organism viu, iar divorţul ar fi acceptabil doar atunci când cuplul nu are încă un copil. „Dacă e un copil în familie, divorţul va avea efecte negative asupra lui. Dacă nu sunt copii şi oamenii nu pot trăi împreună, divorţul poate fi o soluţie”, afirmă Daniel.

Tatăl lui Daniel susţine că educarea copiilor ar trebui să se facă, în primul rând, cu dragoste faţă de ei şi cu responsabilitate, „pentru că noi vom răspunde în faţa lui Dumnezeu, deoarece copiii sunt un dar de la Dumnezeu”. Şi, apoi, „Dumnezeu nu ne-a creat ca să fim săraci şi nefericiţi. Ne-a creat ca să fim fericiţi”, mai spune Tănase, în viaţa căruia credinţa are un rol decisiv.

„Azi, nu mai vedem ciocniri violente între culte”

Părintele Andrei Rusu de la Biserica „Sf. Dumitru” din Chişinău susţine că reprezentanţi ai diferitor culte religioase din R. Moldova conlucrează în prezent şi nu există situaţii de conflict, aşa ca altădată. „În epoca sovietică, nu era timp de ceartă şi de confruntare, mai ales că biserica predominantă era cea creştin-ortodoxă. Ştim că, în nordul R. Moldova, iehoviştii au fost exilaţi, duşi în Siberia. A avut de suferit şi biserica baptistă. Ciocnirile astea, în special în sate, au apărut după 1990, atunci când biserica a fost acceptată în societate şi a început cumva să se manifeste tendinţa de religiozitate a oamenilor. Faptul ăsta l-am trăit până acum 10 ani. De atunci, nu mai vedem astfel de ciocniri violente între culte”, spune Rusu.

Preotul mai exemplifică că există o colaborare între entităţile religioase de la noi: „Dacă aţi observat, la marile sărbători, Mitropolitul Vladimir stă alături de episcopul romano-catolic. Există conlucrare. Am o atitudine pozitivă faţă de toate confesiunile. Prin asta arăt că iubesc oamenii”.

Ultimele date ale Biroului Naţional de Statistică (BNS) arată că protestanţii reprezintă 1,90% din populaţia R. Moldova, situându-se pe locul doi după ortodocşi.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

1 comentariu

  1. Lider Moscalu

    Religia o minciună de dânșii inventată… Păi, dacă ei sunt poponari, cine poate să le impună s-o facă pe alții? Sunt liberi să facă ce vor, dar nu în public, ca și ceilalți de altfel!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *