Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Preţurile bogaţilor în cea mai…

Preţurile bogaţilor în cea mai săracă ţară

262-reduceriPe lângă faptul că nu îţi oferă o diversitate mare de produse, magazinele de firmă din R. Moldova îţi propun preţuri de multe ori exagerate. Preţurile mari sunt consecinţa lipsei legislaţiei în domeniu. Agentul economic, cel care importă produsele, nu este obligat de lege să păstreze o anumită limită atunci când fixează adaosul comercial.

În aceste condiţii, preţurile la mărfurile prezentate pe site-urile oficiale ale magazinelor de firmă diferă extrem de mult de preţurile prezente pe piaţa din R. Moldova. Fiind la mâna importatorilor, consumatorul de la noi este nevoit să scoată din buzunar uneori un preţ dublu faţă de costul real al mărfii procurate. Asta în condiţiile în care salariul mediu din R. Moldova este unul dintre cele mai mici din lume.

Pe site-ul companiei Reebok, de exemplu, poţi găsi sute de variante de articole la preţuri accesibile. Preţul unui tricou e de vreo 10 dolari, adică puţin peste 120 de lei. Pe acelaşi site găseşti încălţăminte sportivă, preţul căreia variază între 370 şi 1200 de lei. Cele mai „cool” şi, totodată, scumpe modele te fac să scoţi din buzunar cel mult 120 de dolari, echivalentul a 1500 de lei.

Bogaţii au preţurile săracilor

Cam aceeaşi situaţie o constatăm şi pe site-ul companiei Adidas. Preţurile la încălţămintea pentru femei încep de la 500 de lei, iar tricourile cele mai scumpe costă până la 240 de lei. În general, preţurile la numeroasele articole din acest magazin de firmă variază între 120 şi 1500 de lei.

Şi pe site-ul celor de la Nike, preţurile la produsele de firmă variază între 200 şi 3000 de lei. Fără reduceri, preţul pentru o pereche de ghete porneşte de la 400 de lei. În perioada reducerilor, cele mai mici preţuri la încălţăminte pornesc de la 240 de lei.

Am prins aceleaşi magazine, doar că din R. Moldova, în perioada reducerilor. Chiar şi aşa, preţurile de la noi sunt incomparabile cu cele propuse de magazinele „originale”. Magazinul Nike din ţara noastră, cu sediul vis-a-vis de ULIM, propune, în perioada reducerilor, căciuli cu preţuri ce variază între 300 şi 480 de lei. Preţurile la încălţămintea sport variază între 700 şi 2000 de lei, în timp ce maiourile cele mai simple costă 250 de lei, iar celelalte tipuri ajung până la 900 de lei. Amintim că în acest magazin este perioada reducerilor.

Pentru comparaţie, cu 180 de lei în magazinul oficial Nike, în perioada reducerilor, poţi procura diferite feluri de şlapi, iar dacă eşti dispus să mai adaugi maximum 50 de lei, poţi pleca acasă cu încălţăminte sportivă. În magazinul Nike din Chişinău, pentru aceeaşi sumă primeşti 3 perechi de ciorapi, aflaţi la reducere.

Magazinul Adidas, din centrul Chişinăului anunţă şi el reduceri de până la 50%. Încălţămintea sport (la reducere) se vinde aici cu preţuri între 700 şi 1400 de lei, tricourile cele mai ieftine costă 230 de lei, iar ciorapii, cu reducere, sunt vânduţi cu 181 de lei, preţul anterior fiind de 250 de lei.

Şi magazinul Reebok în R. Moldova, care anunţă triumfal reduceri de 70%, propune preţuri mult mai mari decât cele de pe site-ul oficial al firmei. Preţurile tricourilor gravitează în jurul a 300 de lei, iar preţurile la încălţămintea sport pornesc de la 550 de lei.

Preţul produselor este liber

Această situaţie nu este una specifică doar magazinelor orientate spre vânzarea articolelor sportive. În majoritatea aşa-ziselor „magazine de firmă” de pe teritoriul R. Moldova preţurile sunt foarte mari, în comparaţie cu cele expuse pe site-urile oficiale ale respectivelor magazine.

Expertul economic Natan Garştea este de părere că preţurile la produsele de firmă ar trebui să fie reglate de piaţă. „Nu există un organ abilitat care să verifice diferenţa între cumpărarea şi vânzarea acestor mărfuri. Există un control doar la produsele de primă necesitate. Dacă omul vrea să dea 5 mii de lei pentru un costum, dă, dacă nu, îşi alege un alt magazin”, afirmă Garştea. Expertul consideră că preţurile din aceste magazine sunt mai mari decât cele din magazinele oficiale pentru că magazinele de la noi nu sunt ale firmelor respective, ci sunt ale unor oameni de afaceri care au obţinut dreptul exclusiv de a importa pe teritoriul ţării noastre marfa firmelor respective.

„Preţurile la magazinele de firmă includ taxa la vamă, de 20%, plus adaosul comercial, acolo unde agentul economic nu are o limită”, a mai spus expertul. Informaţia a fost confirmată şi de către Svetlana Ţurcanu, şef adjunct Direcţia comerţ interior şi servicii din cadrul Ministerului Economiei. „Preţurile la magazinele de firmă care importă şi vând îmbrăcăminte şi încălţăminte sunt libere”, a menţionat funcţionara.

„La acest moment, în domeniul reglementării preţurilor, avem două hotărâri de Guvern. Prin actul normativ nr. 547, din 1995, este stabilită o listă de mărfuri social importante la care adaosul comercial este limitat şi nu poate depăşi 20%. Doar hainele pentru copii intră în această categorie, nu şi îmbrăcămintea şi încălţămintea pentru adulţi. În cazul hainelor pentru maturi, preţul este unul liber, dictat de piaţă, şi de raportul cerere-ofertă. Nu există o limită a adaosului”, a încheiat funcţionara.

Ce spun magazinele?

Am contactat magazinul Adidas şi, respectiv, firma care importă produsele companiei în R. Moldova. Ni s-a cerut să vorbim în rusă, iar dacă dorim informaţii, să „scriem prin e-mail”.

Andrei Sinţov, responsabil de importul mărfii pentru magazinul Nike, ne-a spus că procedura de import este una simplă. „Există un reprezentat oficial Nike pentru ţările CSI, care se află în Ucraina. Noi lucrăm prin intermediul lor. Vis-a-vis de preţuri, pot să vă spun că aici fiecare companie are politica sa. Bineînţeles că există şi restricţii în acest plan, unde cei de la Nike impun limite la preţuri pe care nu trebuie să le depăşim”, a concluzionat Sinţov.

Nu am reuşit să discutăm cu responsabili de importul produselor Reebok în R. Moldova. Pe tot parcursul zilei de marţi, am fost informaţi că persoana responsabilă este foarte ocupată.

Victor MOŞNEAG