Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Preţuri "sălbatice" la produsele alimentare

Preţuri „sălbatice” la produsele alimentare

264-anticrizaCreşterea bruscă a preţurilor la lapte, struguri, medicamente şi bijuterii îi va afecta în primul rând pe cetăţenii care trăiesc cu 2 dolari pe zi. Specialiştii afirmă că majorarea preţurilor la produsele alimentare şi nealimentare se datorează scumpirilor la carburanţi din luna ianuarie curent.

În topul scumpirilor la produsele alimentare din luna ianuarie 2010 (faţă de decembrie 2009) se plasează strugurii – cu 27,4 %, legumele proaspete – cu 19,7 % (inclusiv: roşiile – cu 28,4%, ceapa – cu 26,4%, varza – cu 20,8% ), cartofii – cu 15,5 %, zahărul – cu 6,8 %, fructele proaspete – cu 7,9% (merele, perele – în medie cu 13,9%), produsele lactate – cu 3,0 % (inclusiv: brânza de vaci – cu 3,8%, untul – cu 4,7%).

Şefa Secţiei statistica preţurilor din cadrul BNS, Ana Cucereavâi, susţine că majorarea semnificativă a preţurilor la struguri cu 27,4 % se datorează condiţiilor climaterice din această perioadă a anului. „Strugurii sunt un produs de sezon, care necesită costuri de păstrare. Şi gerurile din acest an, care au ajuns până la minus 15 grade şi mai mult, au dus la această majorare. De aceea, producătorii au stabilit acest preţ calculând şi cheltuielile pe care le suportă. De fapt, creşterea preţurilor şi la celelalte produse se formează pe piaţă, reieşind din cheltuielile producătorilor”, mai explică sursa.

Experţii în domeniu afirmă că factorii de bază care au influenţat scumpirile la produsele alimentare ţin de majorarea tarifului la carburanţi, care a fost stabilit în luna ianuarie curent. Totodată, Corina Gaibu, expertă IDIS Viitorul, afirmă că scumpirea zahărului din luna ianuarie se explică prin lipsa unor cantităţi suficiente de sfeclă de zahăr şi, în acelaşi timp, prin creşterea preţurilor la carburanţi.

Aceste scumpiri semnificative la mai multe produse deja îi afectează, în primul rând, pe acei consumatori care sunt plasaţi sub pragul sărăciei. „Practic, persoanele care trăiesc cu doi dolari pe zi vor simţi din plin majorările. Acei consumatori care au venituri peste media salarială de pe piaţă vor fi mai puţin afectaţi, practic nu vor simţi atât de drastic aceste scumpiri”, ne-a mai spus Gaibu.

„42 de lei am dat pe un kilogram de ciuperci. Asta când săptămâna trecută pe acelaşi fel de ciuperci am dat 20 de lei kilogramul. Vânzătorii ridică preţurile pe zi ce trece. Dar… le este greu celor ca mine, care au un salariu mizer de 600 de lei pe lună”, ne-a spus Sergiu Creţu din raionul Hânceşti. Acesta a făcut cumpărăturile la Piaţa Centrală. A plătit pentru 2 kilograme de ciuperci şi câteva portocale 104 lei. Din salariul său de 600 de lei, mai poate face piaţa doar de 5 ori, cumpărând aceleaşi produse.

Raisa Lungu, angajată la o instituţie de stat, afirmă că face piaţa de mai multe ori pe săptămână. În calitate de consumator, nu s-ar revolta din cauza scumpirii produselor dacă şi salariile oamenilor s-ar majora în acelaşi ritm. „Cumpărăturile le fac la market. Preţul e acelaşi ca şi la piaţă, numai că la market produsele sunt de calitate. Noi îi înţelegem pe cei care vând produsele, dar şi ei trebuie să ne creadă că salariul nostru rămâne stabil de mai mult de jumătate de an”, susţine consumatoarea.

În opinia experţilor în domeniu, e important ca Guvernul să organizeze preţurile. „Astăzi preţurile pentru afaceri sunt foarte mari şi pieţele sunt sălbatice. De multe ori scumpirea produselor are loc şi din motiv că sunt mai mulţi intermediari pe piaţă, care şi ei, la rândul lor, plătesc impozite. Astfel, preţul produsului se majorează”, declară Tatiana Lariuşin, expertă IDIS Viitorul.

Amintim că în ultima perioadă au scăzut preţurile la ouă dietetice – cu 3,1%, carne de pasăre – cu 0,7% şi la carne de porc – cu 0,3%.

Potrivit Biroului Naţional de Statistică, indicele preţurilor de consum a constituit în ianuarie anul curent 102,3% faţă de decembrie 2009. Creşterea preţurilor medii de consum cu 2,3 la sută a fost determinată de majorarea preţurilor la produsele alimentare cu 3,4 la sută, la cele nealimentare cu 1,2 la sută şi a tarifelor pentru prestarea serviciilor populaţiei cu 2,5 la sută.

Iurie Sanduţa