Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Detalii despre moldovenii care au…

Detalii despre moldovenii care au decedat într-un accident aeronautic pe ţărmul Oceanului Atlantic

Patru cetăţeni ai R. Moldova au decedat, în dimineaţa zilei de 14 octombrie, iar alţi doi au fost grav răniţi, după ce un avion de tip cargo care aparţine unei companii aeriene înregistrate la Chişinău s-a prăbişit pe ţărmul Oceanului Atlantic, după o tentativă eşuată de aterizare pe aeroportul internaţional din oraşul Abidjan, Coasta de Fildeş (Côte d’Ivoire), nord-vestul Africii. În urma catastrofei aviatice au fost răniţi şi patru soldaţi, cetăţeni ai Franţei. Versiunea preliminară arată că accidentul aviatic ar fi fost cauzat de condiţiile meteo nefavorabile. Avionul prăbuşit, AN-26-100, aparţinea companiei Valan International Cargo Charter şi zbura de mai bine de 42 de ani. Pe Coasta de Fildeş s-a deplasat o echipă de investigare din cadrul Autorităţii Aeronautice Civile a R. Moldova (ACC), pentru a participa, în calitate de observatori, la elucidarea cauzelor tragediei. Corpurile neînsufleţite ale piloţilor moldoveni decedaţi urmează a fi repatriate.

O celulă de criză, din care fac parte reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene al R. Moldova (MAEIE) şi ai Autorităţii Aeronautice Civile (AAC), a fost creată la Guvern în ziua producerii accidentului, pentru elucidarea circumstanţelor accidentului aviatic, pentru menţinerea comunicării directe cu autorităţile de resort ale ţărilor vizate şi pentru acordarea asistentei necesare cetăţenilor R. Moldova.

Potrivit informaţiilor prezentate de autorităţile de la Chişinău, pe când se pregătea de aterizare, avionul de tip cargo, care transporta încărcături pentru armata franceză, cu 6 cetăţeni ai R. Moldova la bord şi patru soldaţi francezi, s-a prăbuşit în Oceanul Atlantic, neajungând cu 500 de metri până la pista de aterizare. Reprezentanţii ACC susţin că aeronava se afla într-o stare tehnică bună, iar membrii echipajului aveau o experienţă mare de zbor. Autorităţile ivoriene susţin că, în momentul producerii accidentului, în aria adiacentă zonei de aterizare aveau loc fenomene meteorologice severe, furtună cu descărcări electrice. Autorităţile mai spun că viaţa celor care au supravieţuit se află în afara pericolului.

Premierul Pavel Filip a exprimat condoleanţe şi solidaritate cu familiile celor trecuţi în nefiinţă în urma tragicului accident, menţionând că autorităţile statului vor întreprinde toate acţiunile necesare pentru repatrierea corpurilor cetăţenilor decedați în urma accidentului.

Potrivit unei surse citate de agenţia de presă franceză, Agence France-Presse, avionul era închiriat de către armata franceză în cadrul operaţiunii antiteroriste Barkhane din Sahel. Baza militară franceză din Abidjan serveşte drept sprijin logistic pentru operaţiunea al cărei cartier general este la N’Djamena, capitala Ciadului.

Avionul prăbușit era utilizat de 42 de ani. Anterior a făcut parte din flota URSS și a unei companii din F. Rusă

În aer de 42 de ani

O echipă de investigare din cadrul AAC s-a deplasat de urgenţă în Côte d’Ivoire pentru a participa în calitate de observatori la elucidarea cauzelor accidentului aeronautic. AAC precizează că avionul prăbuşit aparţine companiei Valan International Cargo Charter (Valan ICC), înregistrată în R. Moldova.

Compania aeriană Valan International Cargo Charter SRL a fost creată în octombrie 1998 şi are drept fondatori şapte persoane: Nina Griţcan, Inna Mikheeva, Tamara Suvorova, Evghenii, Igor, Serghei şi Alexandru Zagrebelnîi. Cel din urmă, Alexandru Zagrebelnîi, este şi administrator al companiei cu sediul pe bd. Dacia 60/13.

Potrivit informaţiilor de pe pagina oficială a companiei, flota Valan ICC este formată din trei avioane de tip Antonov-26-100 (cu numere de înmatriculare ER-AVA, ER-AVB şi ER-AZO) şi opt elicoptere de model MI-8 MTV-1. În proprietate, însă, compania deţine doar un avion şi trei elicoptere, celelalte aparate de zbor fiind utilizate în baza contractelor de leasing.

În accidentul aerian, care a cauzat decesul a patru piloţi moldoveni şi rănirea altor doi, a fost implicat avionul AN-26-100 ER-AVB.

Potrivit site-ului russianplanes.net, avionul zboară de 42 de ani, fiind dat în exploatare la 10 octombrie 1975. Până în 1993 nava de zbor a făcut parte din flota Uniunii Sovietice, iar alţi opt ani, până în 2001, a fost folosită de compania Nordavia (Federaţia Rusă). În proprietatea Valan International Air Cargo Charter, aparatul de zbor a ajuns în 2005.

Într-un comunicat de presă al companiei care deţine avionul se precizează că la bordul aeronavei se aflau 10 persoane, dintre care 6 membri ai echipajului şi 4 reprezentanţi ai părţii contractante. Aeronava efectua un zbor de transport al mărfurilor (sisteme de climatizare).

Cine sunt piloţii decedaţi

Potrivit reprezentanţilor autorităţilor aviatice din R. Moldova, cei patru piloţi făceau parte din una dintre cele mai valoroase echipe de piloţi din R. Moldova. Numele echipajului a fost făcut public şi de compania Valan ICC.

Comandantul echipajului a fost Eugen Litovka (63 de ani), care a zburat 23.666 de ore, din care 13.033 pe avionul An-26, pe care şi-a făcut ultimul zbor. El a participat, în ultimii ani, la mai multe misiuni umanitare în Africa.

Alexandru Şikanov (30 de ani) a fost copilot. El avea 2.100 ore de zbor, dintre care 2.000 de zboruri sunt pe AN-26. Ca şi comandantul său, Alexandru a participat în mod repetat la misiuni umanitare în Africa.

Pavel Besedin era inginer de bord şi a zburat 9.200 de ore, 200 dintre care pe AN-26.

Cel de-al patrulea membru al echipajului a fost tehnicianul Dumitru Melniciuc, despre care a fost prezentată mai puţină informaţie.

Valan ICC precizează că au supravieţuit operatorul de bord Roman Tansiiciuc şi tehnicianul Valeriu Erohin.

Într-un alt comunicat de presă, compania aeriană exprimă condoleanţe rudelor şi persoanelor apropiate celor decedaţi şi dă asigurări că acordă „toată asistenţa şi suportul necesar familiilor”. Compania Valan ICC precizează că, în prezent, se ocupă de repatrierea corpurilor neînsufleţite ale membrilor echipajului, de acordarea asistenţei membrilor echipajului care au supravieţuit, inclusiv organizarea revenirii lor în R. Moldova, de acordarea asistenţei organelor abilitate ale R. Moldova în investigarea cauzelor accidentului şi acordarea asistenţei Societăţii de Asigurări ACORD GRUP SA în evaluarea cazului de asigurare în vederea achitării sumelor de asigurare familiilor celor decedaţi, conform procedurii de urgenţă.

Elicopter doborât în Afganistan

În noiembrie 2015, patru persoane au decedat după ce elicopterul MI-17, care aparţinea aceleiaşi companii, Valan ICC, a fost doborât de rebeli în nordul Afganistanului. La bordul aeronavei se aflau 21 de persoane, dintre care trei moldoveni.