O nouă strategie pentru un sistem învechit şi scump

438-sandu“Sistemul Educaţiei este învechit, scump şi supradimensionat la toate nivelurile”, este una dintre concluziile expuse de ministra Educaţiei, Maia Sandu, în timpul prezentării noii strategii de dezvoltare a educaţiei pentru anii 2014—2020.

Fiecare al cincilea profesor e de vârstă pensionară, iar fiecare al 14-lea se va pensiona în cel mult trei ani. 92 de copii dintr-o sută, cu vârsta cuprinsă între 7—10 ani, merg la şcoală, iar 13 elevi dintr-o sută părăsesc sistemul educaţional după absolvirea gimnaziului. 30 la sută dintre directori au fost numiţi prin ordin pe viaţă şi nu trec printr-un proces de competiţii. Nu avem un sistem de evaluare a managerilor şi de responsabilizare a acestora. Salariile profesorilor nu ajung nici măcar la salariul mediu pe economie, acestea fiind în medie de 3024 de lei. Infrastructura şcolară este utilizată, astăzi, la jumătate din capacitate. Peste 40 la sută din edificii necesită reparaţii capitale, iar 30% – nu dispun de sisteme moderne de încălzire.

Sunt doar câteva dintre cifrele ce reprezintă o diagnoză a situaţiei actuale a învăţământului din R. Moldova şi care au fost prezentate zilele trecute de reprezentanţii Ministerului Educaţiei, la Chişinău. Avem standarde destul de bune, dar nu sunt eficiente, deoarece cadrele noastre nu au competenţele necesare pentru a le pune în aplicare, se menţionează în raportul prezentat de ministră.

Una dintre problemele importante ale sistemului de învăţământ rămâne a fi rata redusă de înrolare în grădiniţe. Conform datelor Ministerului Educaţiei, 176 de localităţi nu dispun de grădiniţe. În multe sate, în care numărul copiilor de vârstă preşcolară este mic, au fost deschise Centre Comunitare de educaţie timpurie, însă programul redus al acestora, de 4—6 ore, nu satisface cerinţele părinţilor care au o zi completă de lucru. Astfel, ministerul îşi propune să diversifice serviciile de educaţie timpurie prin încurajarea dezvoltării serviciilor private în domeniu, inclusiv la nivel de familie.

439-colaj-educatieO altă latură importantă rămâne a fi accesul la educaţie al copiilor cu nevoi speciale. Factorul principal care împiedică incluziunea este lipsa condiţiilor necesare integrării acestor copii. Cadrele didactice nu sunt pregătite pentru a lucra cu copiii cu cerinţe educaţionale speciale, infrastructura şi materialele didactice nu sunt adaptate, iar unii manageri şcolari, cadrele didactice şi chiar părinţii manifestă rezistenţă la schimbare.

În pofida numărului mare de absolvenţi, în instituţiile de învăţământ persistă deficitul de cadre. Deşi necesarul de cadre a constituit în anul trecut peste o mie de posturi, doar 781 de cadre didactice au solicitat un loc de muncă. Totuşi, nu toate persoanele repartizate se prezintă ulterior la muncă. În anul 2012, din 671 de cadre didactice repartizate, s-au prezentat la locul de muncă doar 453.

Totodată, ministra Educaţiei a făcut publică strategia “Educaţia 2020”, pe care a propus-o spre dezbateri publice şi care se preconizează a fi prezentată Guvernului în formă finală până la sfârşitul anului 2013. Scopul strategiei este identificarea principalelor probleme ale sistemului de învăţământ şi găsirea celor mai potrivite soluţii, astfel încât sistemul de educaţie să devină principalul factor de progres economic şi social al ţării.

Aşadar, ministerul îşi propune o nouă strategie, având la bază principii şi abordări moderne, care să ducă la schimbarea mentalităţii profesorilor, elevilor, părinţilor, dar şi a sectorului economic.

Acces la educaţie şi şanse egale, studii relevante pentru economie şi societate, resurse umane calificate, management eficient şi asigurarea calităţii sunt doar câteva dintre obiectivele prioritare ale strategiei de dezvoltare a educaţiei pentru anii 2014–2020. Printre acestea se mai numără:

  • eficienţa cheltuirii banului public investit în educaţie;
  • valorificarea oportunităţilor oferite de tehnologiile informaţionale;
  • extinderea şi diversificarea sistemului de instruire a adulţilor pe parcursul întregii vieţi;
  • adaptarea învăţământului naţional la spaţiul educaţional european.

Strategia este organizată pe baza a trei piloni: acces, relevanţă, calitate şi se doreşte ca beneficiarii sistemului să demonstreze competenţele necesare pentru creştere şi dezvoltare personală, socială şi profesională pe parcursul întregii vieţi. Din perspectiva dezvoltării curriculare, se impune schimbarea accentelor de pe formarea de cunoştinţe pe formarea de abilităţi şi competenţe profesionale.

Viziunea strategică include următoarele componente:

  • Un proces educaţional axat pe necesităţile celor ce învaţă şi un curriculum relevant, racordat la cererea pieţei muncii;
  • Un sistem de evaluare echitabil, axat pe măsurarea competenţelor relevante pentru viaţa individului şi pentru piaţa muncii;
  • Cadre didactice remunerate în funcţie de performanţa profesională;
  • Cadre manageriale profesioniste, capabile să gestioneze eficient instituţiile educaţionale;
  • Infrastructură şi un mediu educaţional prietenos celui ce învaţă;
  • Un cadru instituţional modern, flexibil şi funcţional care contribuie la asigurarea calităţii educaţiei;
  • Parteneriate academice şi sociale durabile, axate pe beneficii comune pe termen lung.

Finanţarea proceselor de implementare a Strategiei va fi efectuată de la bugetul de stat, bugetele locale, prin atragerea de granturi, fonduri, sponsorizări şi alte surse.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

10 comentarii

  1. teleobservator

    Da ce reportaje la TV am privit pe 2 septembrie?In loc sa ne spuna citi elevi in clasa 1,macar,au fost anul trecut in scoala data si citi anul acesta aproape toate se limitau la cum au fost imbracate fetele,cit de sexi sunt s.a.m.d.De parca noi nu vedem asta si singuri pe strada.Mai pe scurt reportaje despre nimic.Oare cine ii mai invata asa jurnalisti care uita ca orice stire trebue sa fie ori interesanta ori ceva nou?

  2. Irina

    offfffff, da ştie toată lumea ce probleme sunt. Să ne spună o data cum şi când se vor rezolva. Deja atîta teorie se face şi atâta se plânge minisul acesta, de parcă a căzut de pe lună şi a avut nevoie de un an ca sa demonstreze ce de rău este. STIM, ŞTIM,ŞTIM. cu BACul nu s-au terminat problemele. Mai mult de jumătate din elevi care nu au susţinut BACul sunt victimele profesorilor de proasta calitate, programelor proaste, manualelor si mai proaste.

  3. dan

    zdg.md cuvântul de ministra sau ministresa are sens peiorativ, folosiți varianta corectă- ministru .

  4. Grigore

    Schimbarea societăţii depinde în primul rând de cohorta dascălilor cărora le sunt încredinţate tinerele generaţii. Dacă cu priorităţi intră ‘n şcoală cei cu lanţug şi cruce pe buric, ori nu sunt redirecţionaţi cei cu mintea sucită de seceră şi ciocan – adio RM ! Curentul modern, cu pozitivul experienţei europene, fără neglijarea nivelului şi forţele reale, demult era aşteptat. Prea firave par, la prima vedere, puterile echipei pentru a ridica învăţământul pe treapta noii concepţii. Trebuie o susţinere puternică, “de la opincă pân la vlădică. Strategia este Câmpul de activitate a ministerului. WC-urile şi alte probleme locale mai lăsaţile pe umerii celor ” mai bărbaţi” şi scandaloşi. Că ei le-au umplut acolo… Înainte cu dreptul !

  5. Eugen

    Sper ca va fi rezolvata problema IRIM-ului. Aceasta institutie superioara de invatatmint nu are cladire proprie. Studentii din anul I sunt nevoiti sa inceapa orele la 7 si 15 dimineata din cauza insuficientei auditoriilor.

  6. Vivi

    Profesorii sunt prea competenti,ei nu sunt motivati,tare as dori sa va vad Doamna Maia Sandu cum ati supravetui cu un salariu de 3000 de lei la noi in tara ,inchiriind apartament si sa mai ai si copii.Mai bine ati incepe proiectele voastre cu marirea salariului ,dar nu cu controale si vorbe goale.

  7. vera

    de circa 15 ani acord asistență la proiectele din domenii social, cu ajutorul meu au fost reparate și dotate zeci de instituții de învățămînt, dar cînd revin peste cîțivai ani să constat impactul investițiilor datele colectate îmi stîrnesc adesea o stare de șoc. O instituție care papă 80% din bugetul unei localități, produce copii necărturari, fără viitor mai strigă în gura mare: ,,Nu e suficient buget, mai dați-ne și celelalte 20 %,, Educația este în prezent sacul găurit al societății. Dar am întîlnit și niște școli cu pedagogi și manageri responsabili, unde din 11 copii absolvenți 9 fac universitate și sînt cei mai buni. Păcat că în afară de mine nimeni nu le apreciază sub aspect de impact social.

  8. Profesor

    Da d-na Sandu foarte bine le spune , dar, d-nei nici prin gind nui trece cit e de rau in ivatamint. Ce spune ea sunt floricele. In primul rind coruptia , saracii directori tarrrrreeee mai fura si din alimentatia copiilor si din asociataie de parinti, dar cite unitati sunt scrise pe lista si nu se vad pe teritoriul. Si in acest caz acestui director nu mai are cind sa urmareasca si procesul de invatamint , el se gindeste cum sai faca sa-i fie bine. Bugetul invatamintului jumastate merge in buzunariul directorului si nemurelele lui si nui ajunge sa plateasca cadre didactice competente, in functii se pun amantii , amantele care de vreo 15-20 de ani nici nu au vazut invatamint sau chiar nu au lucrat in acest sistem. Si ei , acesti adjuncti necompetenti dezvolta procesul de invatamint in scoli. Stiti cei ridicol ca daca fac observatii si sunt intrebati de unde a luat asa strtegie de lucru ei iti raspund ,, ASA VREAU EU,, Poti sa te timpesti . Asa ca d-na Sandu tare bine vorbiti dar nu cred sa fie cu foloase…..

  9. pesimist

    Strategia miroase a naftalina. Un truk preelectoral. Aduceti-va aminte de filmul CP raionnogo maschtaba

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *