Principală  —  IMPORTANTE   —   (video) Milioanele „plombate” în străzile…

(video) Milioanele „plombate” în străzile Chişinăului

În ultimii 6 ani, pentru reparaţia şi întreţinerea drumurilor din municipiul Chişinău, s-a cheltuit peste jumătate de miliard de lei. Cu toate acestea, în fiecare primăvară, odată cu topirea zăpezii, străzile Chişinăului sunt distruse de gropi. În acest an, recunosc şi autorităţile locale, străzile capitalei sunt mai proaste ca oricând, găurile din asfalt transformându-se în „cratere” adânci de 30-40 cm, care pun în pericol siguranţa traficului rutier. Prin vocea primarei interimare Silvia Radu, autorităţile locale dau vina pe fosta administraţie a oraşului pentru starea dezastruoasă a drumurilor şi promit că „lucrările de astupare a gropilor vor fi făcute ca la carte” şi că „vom intra în curţile şi ogrăzile oamenilor acolo unde nu s-a intrat mai mult de 20 de ani”.

Strada Constantin Brâncuși din sectorul Botanica al Capitalei

La solicitarea ZdG, Direcţia generală transport public şi căi de comunicaţie a confirmat că cei mai mulţi bani pentru reparaţia şi întreţinerea infrastructurii rutiere din mun. Chişinău au fost cheltuiţi în 2014, atunci când în gropile din oraş şi din suburbii au fost „turnate” 129,5 milioane de lei. Cei mai puţini bani au fost alocaţi în 2012 – 62,5 milioane de lei.

Bugetele alocate reparației străzilor pentru fiecare sector în parte (lei)

Pentru 2018, au fost repartizate 80 de milioane de lei, sumă care, susţin autorităţile locale, ar putea fi insuficientă pentru reparaţia tuturor străzilor. Acestea nu exclud că va fi nevoie de rectificări bugetare, pentru a fi alocate sume suplimentare.

Silvia Radu a venit să inspecteze mersul lucrărilor de reparație a străzii Meșterul Manole însoțită de un fotograf, de un consilier politic și de purtătorul de cuvânt al Primăriei, Vadim Brânzaniuc

„Vom repara toate gropile din oraş”

Vineri, 30 martie, primara generală interimară Silvia Radu şi şeful Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie, Vitalie Butucel, au organizat o conferinţă de presă în cadrul căreia anunţau startul unui „amplu program de reparaţie a drumurilor din mun. Chişinău”. „Vom repara toate gropile din oraş. Se va intra în fiecare stradă şi în cel mai scurt timp vor fi astupate şi asfaltate gropile. Mai mult ca atât, vom intra în curţile şi ogrăzile oamenilor, acolo unde nu s-a intrat de vreo 20 de ani”, dădea asigurări Silvia Radu, promiţând că, în cel mult două luni, toate străzile vor fi plombate, punându-se accent pe „calitate, calitate, calitate”. „Lucrările de astupare a gropilor vor fi făcute ca la carte. Nu se va turna doar rumeguş. Muncitorii vor veni, vor freza în jurul gropii, vor pune straturile de egalizare, după care se va pune stratul de uzură. În acest mod vom fi siguri că lucrările vor fi mai bune calitativ şi vor rezista mai mult în timp. Nu se va mai face ca în anii trecuţi, doar să aruncăm o mână de rumeguş şi gata. Vreau să vă spun foarte clar că se va lucra foarte calitativ şi etapizat”, afirma Silvia Radu.

Lucrări noi după metode vechi

Oleg Nijiberschi, şeful „Exdrupo”, sectorul Ciocana

La două zile de la conferinţă, pe 2 aprilie, lucrările de reparaţie au început concomitent pe 4 străzi (Meşterul Manole, Calea Moşilor, Calea Orheiului şi Mircea cel Bătrân), iar marţi drumarii de la ÎM „Exdrupo” au turnat asfalt. Oleg Nijiberschi, şeful „Exdrupo”, sector Ciocana, spune că se face „aceeaşi reparaţie” ca şi în anii precedenţi, doar că anul acesta se pune accent pe reparaţia prin freză. „E o metodă pe care am folosit-o şi până acum, pur şi simplu, aceasta necesită mai mult timp. În anii trecuţi, dacă nu reuşeam, foloseam metoda mai operativă. Acum, ca să nu mergem de 2, 3, 4 ori pe aceeaşi stradă, încercăm din prima s-o facem cât mai binişor, dar iarăşi, din pricina condiţiilor climaterice – cald, frig, ninsoare, vânt, ploaie – străzile, cărora le-a expirat deja termenul de uzură, se deformează tot mai repede”, afirmă Nijiberschi. Întrebat dacă asfaltul cu care vor fi plombate gropile acum e diferit de cel din anii trecuţi, şeful „Exdrupo” Ciocana spune că „e la fel, pur şi simplu s-a adăugat granit. Va fi puţin mai scump, dar şi calitatea asfaltului va fi mai bună”.

Start lucrărilor (ne)electorale

Marţi, 3 aprilie, interimara Silvia Radu, însoţită de un fotograf, de un consilier şi de purtătorul de cuvânt al Primăriei, a venit să „inspecteze” lucrările de reparaţie a străzii Meşterul Manole de la Ciocana. „Calitatea drumurilor de obicei constă din calitatea asfaltului turnat. Nu sunt expert în domeniu, dar am vorbit cu specialişti care mi-au explicat că diferenţa dintre un asfalt calitativ şi un asfalt necalitativ este pietrişul amestecat în smoală. Ceea ce s-a întâmplat anii trecuţi e că, în loc de granit, a fost pusă piatră de calcar, care are capacitatea de a absorbi apa. Atunci când absoarbe apa, devine mai poroasă, mai moale, iar când îngheaţă, pur şi simplu, explodează. De asta au apărut gropi enorme în Chişinău”, ne-a declarat Silvia Radu, după ce a discutat scurt cu muncitorii care umpleau gropile cu asfalt, folosind lopeţile. Primara îl contrazice însă pe şeful „Exdrupo” Ciocana, spunând că asfaltul cu granit nu costă mai scump decât cel folosit anterior.

Primara interimară susţine că marea reparaţie a drumurilor anunţată la 30 martie nu ar avea vreo legătură cu eventuala sa participare la alegerile pentru funcţia de primar general de Chişinău din 20 mai, curent. „Timpul nu ne-a permis să facem acest lucru cu o săptămână, două, trei înainte, pentru că asfaltul nu poate fi turnat la temperaturi mai joase de 10-15 grade. A coincis doar în timp lansarea acestei campanii cu tot ce se întâmplă în jurul alegerilor din Chişinău. E o coincidenţă care, din cauza alegerilor, este interpretată greşit, dar vă zic că e foarte important să intervenim cât mai repede posibil pentru înlăturarea acestor deficienţe, pentru că avem sesizări din partea poliţiei când şoferii, încercând să evite gropile de pe străzi, nimeresc în accidente, lucru care prezintă un pericol mare pentru securitatea circulaţiei şi a oamenilor, şi cred că este o problemă care este prima pe ordinea de zi a municipalităţii”, susţine Silvia Radu.

Gropi care-i pot costa mii de lei pe şoferi

Sergiu Zazulea, proprietarul unui service auto din Chișinău

În ultimele săptămâni, service-urile auto din Chişinău au fost mai solicitate ca oricând, majoritatea şoferilor adresându-se cu defecţiuni ale automobilelor cauzate de gropile de pe străzi. Sergiu Zazulea, proprietarul unei staţii de deservire tehnică, spune că pagubele provocate şoferilor de găurile din asfalt încep de la câteva sute de lei şi, în funcţie de modelul maşinii, pot ajunge la câteva mii. „La impactul cu gropile, în primul rând are de suferit cauciucul, pe urmă janta. La o groapă mai adâncă suferă şi amortizorul. Simptomele lui pot să nu apară chiar din prima zi, dar după câteva zile se aude un zgomot, devenind clar că există o problemă. Bucşele tot se defectează din această cauză. Pagubele sunt diferite de la o maşină la alta. La o maşină mai ieftină, cum este Dacia, preţul unui amortizor începe de la 600 de lei, ajungând până la o mie. Pentru maşinile de lux, preţul începe de la 2 mii de lei. Chiar zilele trecute am avut un caz când un şofer s-a ferit de o groapă cu roţile din faţă, dar cu cele din spate n-a reuşit şi i s-a rupt braţul roţii. A adus maşina la noi cu evacuatorul”, spune Sergiu Zazulea.

Pagubele pot fi recuperate. Sfatul avocatului

Solicitat de ZdG, avocatul Igor Hlopeţchi spune că şoferii care au înregistrat pagube din cauza stării proaste a drumurilor sunt în drept să ceară recuperarea daunelor de la autoritatea responsabilă de întreţinerea respectivului drum, doar că trebuie respectată o anumită procedură. „Iniţial urmează să fie realizate acţiuni de documentare a circumstanţelor avariei, prin solicitarea intervenţiei Inspectoratului Naţional de Patrulare, care va întocmi un proces verbal privitor la circumstanţele avariei. Dacă în actul de constatare se va indica o încălcare din partea conducătorului auto, cum ar fi încălcarea regimului de viteză, atunci tentativa de recuperare a pagubelor va fi sortită eşecului. O acţiune ulterioară constă în contabilizarea pagubei cauzate. Pentru îndeplinirea sarcinii probaţiunii într-un eventual proces judiciar, păgubitul urmează să apeleze la serviciile unei entităţi împuternicite cu evaluarea pagubelor cauzate şi să obţină un raport de evaluare a pagubei”, afirmă avocatul, adăugând că, înainte de a se adresa în instanţa de judecată, şoferii trebuie să respecte procedura extrajudiciară de soluţionare a litigiului prin expedierea unei cereri prealabile către entitatea abilitată cu administrarea drumurilor.

Igor Hlopeţchi afirmă că există deja un precedent când, în urma unui proces de judecată care a ajuns până la Curtea Supremă de Justiţie, un şofer a obţinut despăgubiri de 20 de mii de lei de la SA „Drumuri Criuleni”, societate responsabilă de traseul pe care respectivul şofer şi-a defectat automobilul. „Pe rolul instanţelor naţionale se află un număr relativ redus de cereri pedinte care au ca obiect încasarea prejudiciului material cauzat în urma administrării necorespunzătoare a drumurilor. Totuşi practica judiciară încurajează conducătorii auto care au suportat prejudicii în legătură cu administrarea ineficientă a drumurilor să-şi valorifice drepturile în instanţă. Aşadar, prezintă interes speţa Mihai Poalelungi contra SA „Drumuri Criuleni” cu privire la încasarea prejudiciului material şi compensarea cheltuielilor de judecată, care conţine o soluţie finală, prin care a fost încasat din contul întreprinderii specializate în administrarea drumurilor în beneficiul reclamantului prejudiciul material în mărime de peste 20 000 lei”, afirmă avocatul.