Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Liniile fierbinţi care te pot…

Liniile fierbinţi care te pot ajuta

„Bună ziua. Aţi sunat la LINIA FIERBINTE. Apelul dumneavoastră este confidenţial”, cu acest generic s-a desfăşurat o nouă ediţie a Clubului de presă al societăţii civile, în cadrul căreia a fost abordată activitatea şi rezultatele înregistrate de liniile fierbinţi din cadrul Centrului „La Strada”, Coaliţiei Nediscriminare, Centrului pentru protecţia Consumatorilor din Moldova, Transparency Moldova, dar şi din cadrul unor instituţii de stat.

Orice persoană, indiferent de vârstă, ocupaţie, loc de trai, care a auzit sau s-a confruntat cu un caz de corupţie, încălcare a drepturilor consumatorilor, discriminare, trafic de persoane, migraţie, violenţă în familie, este încurajată să sune, gratuit, la una dintre liniile fierbinţi şi să beneficieze de consultanţa unui specialist. Discuţia cu persoana de la celălalt capăt al firului de telefon este secretă, iar numele este înregistrat doar cu acceptul persoanei.

Cele mai grave cazuri ajung în judecată

La linia fierbinte nediscriminare, lansată acum 5 luni, sunt înregistrate circa 100 de apeluri pe lună. Cel mai frecvent sunt comunicate cazuri de lezare a drepturilor omului. Mai bine de jumătate dintre apeluri se referă la nereguli în cadrul angajării în câmpul muncii, admiteri la studii sau accesării unor servicii. Cele mai grave cazuri legate de discriminare ajung în instanţa de judecată. În prezent, 2 dintre dosare au ajuns în judecată, fiind vorba de discriminare în bază de gen, a anunţat Mariana Gălescu, ofiţer de presă al Coaliţiei Nediscriminare.

Nicolae Misail, ofiţer de presă la Centrul Internaţional „La Strada”, a declarat că cel mai frecvent la linia fierbinte pentru combaterea traficului de finţe umane au sunat oameni care reclamau persoanele dispărute, iar în ultima perioadă sunt tot mai multe apeluri ce ţin de exploatarea sexuală a copiilor, de navigarea sigură în internet şi de violenţa în familie. Un sfert dintre apeluri solicită consiliere în legătură cu plecarea la muncă peste hotare.

„Mai multă seriozitate din partea instituţiilor abilitate”

„La linia fierbinte pentru protecţia consumatorilor sunt înregistrate anual 1000-1200 de apeluri. În consecinţă, a sporit seriozitatea instituţiilor abilitate să restabilească drepturile lezate ale consumatorilor”, a spus Denis Staruş, preşedintele Centrului pentru Protecţia Consumatorilor. El a mai menţionat că, de obicei, consumatorii reclamă marfa şi serviciile necalitative. În perioada rece a anului, sunt frecvente plângerile legate de majorarea tarifelor la servicii comunale şi litigiile între consumator şi furnizor. Concomitent, Centrul reprezintă în instanţe de judecată interesele consumatorilor.

Constantin Lazăr, de la Transparency International, a declarat că linia fierbinte „Tu poţi opri corupţia” este solicitată de minim 700 de cetăţeni anual. ONG-ul colaborează cu CCCEC şi împreună încearcă să soluţioneze cazurile.

„Cunoaşte ONG-ul care te reprezintă” este mesajul campaniei de sporire a vizibilităţii ONG-urilor din R.Moldova, lansată în februarie 2011 de către FHI 360, în cadrul programului Consolidarea Societăţii Civile în Moldova, finanţat de către Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID). Prin acest mesaj, FHI 360 îndeamnă cetăţenii, autorităţile publice, mediul de afaceri, jurnaliştii, să cunoască ONG-urile din vecinătatea lor, să fie atenţi la activităţile desfăşurate de acestea şi la beneficile pe care munca ONG-urilor le aduc cetăţenilor.