Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   La mare în Ucraina, cu…

La mare în Ucraina, cu ruta „hozeainului”

Unde pleacă ai noştri în vacanţă? Adevărat, la mare. Care e cel mai accesibil litoral? Aveţi dreptate, Ucraina, în special sudul Basarabiei noastre străvechi (care nu mai e a noastră în urma Pactului Molotov-Ribbentrop).

De vreo 15 ani, mă odihnesc şi eu cu familia acolo, mai ales că am rude, stabilite cu traiul încă în 1959, când au revenit din „excursia” siberiană şi au fost lipsite de dreptul de a locui în RSSM. Dar nu despre odihnă vreau să vă spun, ci despre drumul spre destinaţie. Staţiunea balneară se numeşte „Rasseika”, raionul Tatarbunar, satul Primorskoe. Distanţa de la sat până la staţiune e de 6 km şi acolo oamenii vin numai vara.

Această rută a fost deschisă acum 2—3 ani. Anterior, funcţiona ruta Chişinău-Novosiolovka, raionul Sarata, Novosiolovka fiind un sat moldovenesc situat între Arţiz şi Sarata. Cu această rută mă deplasam deseori la rudele mele din Arţiz. Cu timpul, prin diverse scheme, au început să transporte cetăţeni moldoveni care plecau la mare în două staţiuni – Rasseika şi Katranka, ultima aparţinând administrativ de satul Liman.

Existau diferite scheme de transportare a pasagerilor de la Chişinău la Rasseika. Un microbuz moldovenesc aducea pasagerii la vama Basarabeasca, în timp ce un alt microbuz sosea din Ucraina cu cei care se odihniseră deja. Se făcea schimb de pasageri şi microbuzele se îndreptau în direcţiile respective. Deseori, şoferii din Ucraina mai făceau o transbordare a pasagerilor la Tatarbunar şi cu alt microbuz duceau pasagerii la Rasseika. Pe 12 august, când mergeam la Rasseika, o astfel de transbordare a avut loc la Tatarbunar, unde, timp de o oră, am aşteptat microbuzul şi pe „hozeainul” rutei. În ajun, soţia mea a plecat pe aceeaşi rută, dar n-a avut „noroc” de transbordare. În plus, „hozeainul”, cum ne-a explicat şoferul Vanea de la microbuzul cu nr. de înmatriculare BH0205AA, care a mers pe această rută pe 11 şi 12 august, ne-a obligat să mai plătim câte 15 lei de persoană de la Primorskoe la Rasseika sau, cei care mergeau la Katranka, de la Liman la Katranka. Când ne-am revoltat şi i-am spus că am plătit 132,30 lei la Autogara Chişinău, el ne-a declarat: „La voi în bilet e scris Chişinău—Primorskoe. Saşa (şoferul care ne-a preluat de la Tatarbunar), tu îi duci la Primorskoe, dacă nu-i plătesc lui Vanea câte 15 lei de persoană”. „Hozeainul” s-a întors şi a plecat. Noi am cedat, doar nu puteam rămâne pe noapte la Primorskoe, la 6 km de mare.

Iar acum câteva cifre legate de această escrocherie.

1. Când am cumpărat bilet la Autogara Chişinău, mi s-a spus că ruta se numeşte Chişinău-Primorskoe, iar când vom ajunge la Primorskoe – să-i spunem şoferului unde trebuie să mergem şi el ne va duce la locul de destinaţie fără vreo plată suplimentară (datele din biletul meu de călătorie: casier 11047, casa 33, data vânz. 12.08.2010, ora 10.16). Acelaşi lucru, la aceeaşi casă mi-a spus o altă doamnă atunci când am procurat bilet pentru soţia mea, dar şi ea a fost nevoită la Primorskoe să plătească 15 lei (pentru 6 km) ca să ajungă la Rasseika. Asta s-a întâmplat la 11.08.2010. 15 lei la cursul oficial fac 10 hrivne.

2. Distanţa Rasseika-Arţiz (în ultimul timp m-am folosit des de această rută), de 65 km, costă 20 de hrivne (anul trecut era 18 hrivne, dar de la Chişinău la Primorskoe oamenii tot 150 de lei plăteau, şi în 2008 tot atâta costa).

3. Distanţa Chişinău-Arţiz, dacă cumperi bilet la casă, costă 68 de lei, iar dacă vii de la Arţiz la Chişinău, şoferul cere 100 de lei (la casa din Arţiz bilete nu se vând). Când plătesc aceşti bani, mi-aduc aminte de versurile lui Alecsandri: „Mai lungă-mi pare calea/ Acum, la-ntors acasă”.

4. Cel mai important moment din această schemă şi escrocherie – ruta Chişinău-Primorskoe trece prin Cimişlia-Basarabeasca-Tarutino-Arţiz-Sarata-Tatarbunar-Primorskoe-Katranka şi viceversa. Acest triunghi Arţiz-Sarata-Tatarbunar (45 km) în realitate nu este parcurs, deoarece se merge direct de la Arţiz la Tatarbunar (20 km). În costul biletului, însă, această distanţă e inclusă. Deci, cât adună „hozeainul” în fiecare zi? Câţi bani bagă în buzunar şi cu cine îi împarte?

Apropo, când va fi întrebat acest „hozeain” de ce a introdus segmentul Arţiz-Sarata-Tatarbunar dacă pentru călătorii care pleacă la mare e mai comod să plece direct Arţiz-Tatarbunar şi va răspunde că sunt solicitări pentru Sarata, nu-l credeţi, verificaţi câte bilete au fost vândute în ultimii ani de la Chişinău la Sarata. Vă spun, aproape zero. Doi. Cei care au nevoie să ajungă la Sarata pot face acest lucru cu uşurinţă, deoarece de la Arţiz spre Odesa pleacă la fiecare 20-30 de minute numeroase unităţi de transport. De la Sarata spre Tatarbunar şi invers trec rute de la şi spre Odesa la Tatarbunar, Bolgrad, Chilia, Reni, Ismail, Vilcovo, Cahul.

5. Cu câteva zile înainte de a pleca de la Chişinău spre Rasseika am sunat la telefonul 069923573. Un bărbat mi-a răspuns în rusă: „Da, există aşa rută. Costul călătoriei e de 150 de lei. Cumpăraţi bilet până la Tarutino, prima localitate din Ucraina, iar restul banilor până la 150 lei îi plătiţi şoferului”. Asta a şi fost surpriza mea, când la casă am plătit 132,30 lei.

Şi încă un moment. Biletul la ruta Arţiz-Odesa (cca 150 km) costă anul acesta 33 de hrivne (cam 50 de lei), iar Chişinău-Rasseika (cam 225 km) – 100 de hrivne. Nu vi se pare mult?!

E un caz de încălcare gravă a drepturilor consumatorului, o escrocherie, un furt, un jaf din partea „hozeainului” comis în raport cu cei care se odihnesc vara la mare. Deşi sezonul estival e pe sfârşite, o cercetare minuţioasă a acestei escrocherii poate fi efectuată. Sunt cetăţean al R. Moldova şi vreau să fiu protejat, să nu-mi fie călcată în picioare demnitatea.

Sper că organele statului – Ministerul Transportului, Procuratura Generală, CCCEC, IPFS, dar şi SIS (nu există securitatea statului fără securitatea cetăţeanului) – vor duce la bun sfârşit această investigare, iar noi vom afla cine cu cine şi cum se împarte. Sunt prea evidente şi la suprafaţă aceste încălcări.

Un calcul sumar demonstrează că preţul biletului pe această rută poate fi redus cu 35-40 de lei. Oare acest lucru nu ar fi în favoarea cetăţeanului?!

Valentin Reabţov, 
cetăţean al R. Moldova