Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   La drum cu maşina prin…

La drum cu maşina prin Europa

Se topeşte zăpada, iar odată cu soarele revine şi cheful de a ieşi din casă şi de a porni la drum, pentru a descoperi noi oameni şi noi orizonturi. Ţările europene rămân o destinaţie predilectă, inclusiv pentru că pot fi străbătute cu maşina, iar calitatea drumurilor este un motiv în plus pentru o asemenea provocare. Înainte de plecare, însă, este bine să ştiţi că, după ce aţi plătit asigurarea şi aţi alimentat autoturismul, trebuie să vă rezervaţi nişte bani şi pentru cheltuielile de parcurs – taxe de autostradă, viniete sau autocolante electronice…

Pe autostrăzile din Europa, şoferii sunt taxaţi prin intermediul a două sisteme: fie pe anumite segmente de drum, din 100 în 100 de km, fie printr-o vinietă valabilă între şapte zile şi un an. Totuşi, doar opt ţări folosesc vinieta, inclusiv România, în timp ce 14 state preferă taxarea pe segmente de drum, iar alte nouă ţări nu percep nicio taxă… Pentru a evita aglomeraţia de pe autostrăzi, la unele puncte de plată, maşinile pot să treacă fără să se oprească, dacă au un card special cu o sumă de bani pe el. De asemenea, unele ţări au taxe mai mici noaptea.

Sistemul austriac de taxare rutieră, unul dintre cele mai moderne

Cu cele 1720 km de autostradă, 150 de tuneluri şi 5200 de poduri, care se află sub autoritatea guvernului federal, Austria este o arteră principală pentru traficul rutier european. Ea asigură conexiunea cu celelalte state ale UE, iar sistemul austriac de colectare a taxei de drum este considerat unul dintre cele mai moderne din Europa. Dacă ai decis să mergi în Austria cu maşina, vei fi obligat să plăteşti pentru utilizarea drumurilor de îndată ce intri în ţară. Vinieta se lipeşte pe parbriz şi este necesară pentru utilizarea autostrăzilor şi a drumurilor expres, în timp ce, pentru traversarea celor trei tuneluri, şoferii trebuie să scoată din buzunare între 5-8 euro. Pentru anul 2017, vinieta costă 8,90 euro pentru zece zile sau 86,40 euro anual, notează www.tolls.eu. Vinietele austriece pot fi achiziţionate la staţiile de petrol, magazinele de tutun şi punctele de frontieră, înainte de a ajunge la cel puţin zece km de graniţa cu Austria. În situaţia în care ai depăşit această distanţă, va trebui să achiţi o taxă specială de 240 de euro.

Autostradă de la sudul Austriei. Sursa: www.mapio.net

Rutele cu costuri foarte mari de întreţinere (tuneluri, poduri sau treceri montane) se plătesc suplimentar, în locuri special amenajate. Printre aceste rute se numără tunelurile Arlberg şi Karawanken, autostrada Brenner, şoselele Dachstein, Felbertauern, Gerlos sau Silvretta. Mărimea taxelor pentru aceste destinaţii oscilează de la 5,00 până la 35,50 euro/zi pentru traversarea şoselei alpine Grossglockner. Asemănătoare cu Transfăgărăşanul românesc, această şosea este unul dintre trei cele mai vizitate obiective din Austria. Pentru vederea panoramică a celui mai înalt munte din ţară, pe care o oferă, este străbătură anual de aproape un milion de călători.

Aşa arată vinieta austriacă în 2017.Sursa: www.asfinag.at

„Şoseaua este spectaculoasă, peisajul este de vis, iar drumul este extrem de bine întreţinut. Totul este sigur, marcat şi asfaltat perfect. Aici nu veţi găsi nicio groapă sau alt obstacol care să vă sustragă atenţia de la admirarea peisajului. În plus, vă veţi mândri că aţi mers cu maşina pe una dintre cele mai cunoscute şosele montane din Europa”, scriu cei din echipa www.vacantacumasina.ro. Menţionăm, totodată, că taxa pentru această stradă se reduce cu zece euro după ora 18.00, potrivit portalului https://www.grossglockner.at.

Pentru camioanele şi autocarele ce traversează Austria, din anul 2004 este aplicată o taxă diferită. Astfel, vehiculele de peste 3,5 tone au nevoie de o echipare specială, numită GO-Box, care costă circa cinci euro. Sistemul GO-Box este o cutie albă care înregistrează lungimea de autostradă parcursă, folosind sistemele radio montate în diferite locaţii. Taxa pentru camioane este calculată în funcţie de distanţa parcursă, de categoria vehiculului şi de clasa de poluare. Din 1 ianuarie 2017, taxa de drum pentru aceste vehicule include poluarea fonică, dar şi ora la care se circulă – tariful mai mare de noapte se aplică între ora 22.00 şi 5.00 dimineaţa. Vehiculele care nu au montate sistemul GO-Box sunt detectate şi fotografiate de scanerele 3D, care pot înregistra până la 120 mii detalii pe secundă. Amenzile austriece sunt destul de usturătoare pentru şoferi – 240 de euro dacă autovehiculul care nu are vinieta fixată pe parbriz şi 110 euro dacă şoferul este prins fără vinietă sau fără sistemul GO-Box.

Aparat automat de taxare în Franţa. Sursa: www.tititudorancea.info.ro

În Franţa, şoferii îşi pot calcula singuri taxele

Spre deosebire de Austria, în Franţa nu există vinietă, dar toate autostrăzile, principalele poduri şi tuneluri sunt cu taxă, care este una destul de usturătoare. Excepţie fac autostrăzile din jurul oraşelor mari şi câteva porţiuni de drum din nordul ţării. Aşadar, fiecare drum are propria taxă, iar unele autostrăzi au şi porţiuni care se taxează diferit. Pe porţiuni, sumele plătite oscilează între 20 şi 50 de euro. Şoferii pot calcula individual distanţele şi taxele ce trebuie plătite, utilizând site-ul www.autoroutes.fr. Trecerea peste podurile şi tunelurile importante cere plăţi între 2,60 şi 43 de euro. Pentru a ajunge din Franţa în Anglia, prin celebrul Eurotunel, şoferii trebuie să achite 23 de euro într-o singură direcţie. Totuşi, în caz de rezervare prealabilă pe eurotunnel.com, sunt accesibile şi unele reduceri. Plăţile sunt colectate la staţiile de taxare, dar şi prin sisteme electronice automate. Taxa se poate plăti în numerar (euro, lire sterline, dolari, franci elveţieni) sau cu cardul, potrivit www.tolls.eu.

Dacă mergeţi frecvent în Franţa, puteţi utiliza sistemul automat de achitare Liber-t, care nu necesită tichete, numerar sau cărţi de credit. Sistemul este caracterizat printr-un dispozitiv fără fir, numit transponder, care este ataşat la parbrizul maşinii şi îţi permite să treci prin porţile de taxare fără a te opri (trebuie doar să încetineşti până la 30 de km/oră). Distanţa parcursă este înregistrată în sistem şi, la sfârşit de lună, primeşti o factură cu taxa acumulată. Pentru a beneficia de acest sistem, şoferii trebuie să plătească 39,20 de euro pentru dispozitiv (include depozitul de 20 euro care va fi rambursat când transponderul este returnat), câte cinci euro lunar pentru utilizare, plus taxele acumulate în fiecare lună, scrie publicaţia The Telegraph.

Din 2017, autostrăzile din Germania sunt întreţinute din taxa pentru vinietă

Până de curând, deşi se numără printre cele mai bune din lume, autostrăzile din Germania nu erau taxate (plăteau doar camioanele). Din toamna anului 2017, însă, cei care merg cu maşina în această ţară vor plăti o taxă de 2,5 euro pentru zece zile, nivelul maxim fiind de 130 de euro pe an. Valoarea vinietei va fi stabilită în funcţie de cantitatea emisiilor CO2  a automobilului şi de perioada pentru care se eliberează. Taxa va fi plătită chiar şi de autoturismele înregistrate în Germania, dar ea va putea fi dedusă din taxa anuală pe autovehicul. Această decizie a fost luată la 25 ianuarie curent, după ce Berlinul şi reprezentanţii Comisiei Europene au ajuns la un acord pentru introducerea vinietei pentru autoturisme pe autostrăzile germane. Potrivit Ministrului german al Transporturilor, Alexander Dobrind, noua taxă va aduce 500 de milioane  euro anual la buget, iar banii vor fi investiţi în infrastructură, scrie Agerpres.

Autostradă în Germania. Sursa: www.zukunft-mobilitaet.net

Pentru ca economia ţării să se dezvolte în continuare, Germania are nevoie de investiţii suplimentare de cel puţin 6,5 mlrd. de euro pe an pentru întreţinerea reţelei de transport, potrivit unui studiu realizat de institutul DIW din Berlin. Şi asta pentru că cele 44 de mln. de autovehicule, care circulă anual pe drumurile germane, provoacă uzura infrastructurii.

Pe lângă vinietă, şoferii care vizitează Germania vor continua să achite taxele pentru cele două tunele: Herren – 1,70 euro/zi şi Warnow – 3,20 euro (iarna), 4,00 euro (vara) şi 2,55 euro cu sistemele de taxare TGA, OSCARD şi RFID. Pentru Herren (deschis în 2005 şi care face legătura între oraşele nordice Lübeck şi Travemünde), site-ul

http://herrentunnel.de arată că, pe lângă taxarea în numerar, şoferii care călătoresc frecvent pot opta pentru sistemele automate (între 0,80 şi 1,35 euro), cum ar fi autocolantul RFID (costă 3,00 euro) care este fixat în interiorul parbrizului şi creează conexiunea între staţia de taxare şi cardul de client. Pentru traversarea tunelului Warnow (cu o lungime de 790 de metri, conectează malul stâng cu cel drept al râului Warnow în oraşul-district Rostock şi reduce călătoria cu până la 20 de minute sau 15 km), sistemele automate încasează o taxă fixă zilnică, fie vara sau iarna, prin intermediul cardului de client, iar detalii găsiţi pe pagina http://www.warnowquerung.com/.

Taxe „europene”, drumuri „moldoveneşti”

Indicator rutier de taxare în Austria. Sursa: www.kraoti.de

Anul 2017 a venit cu surprize şi pentru şoferii străini care traversează Republica Moldova unde, din 20 februarie, funcţionează un nou sistem de taxare. Şoferii pot procura vinieta online, pe portalurile vinieta.gov.md sau evinieta.gov.md, precum şi în orice filială a „Moldova-Agroindbank”. Aici este perceput un comision de şapte lei sau 1,5% din valoarea vinietei.

Taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele neînmatriculate în Republica Moldova (inclusiv deţinute de cetăţenii noştri) s-a majorat pentru anumite perioade începând cu 1 ianuarie curent. Astfel, preţul vinietei pentru 30 de zile a crescut de la 14 la 16  euro, pe 90 de zile – de la 30 la 45 de euro, pe 180 de zile – de la 50 la 85 de euro. Neschimbate au rămas taxele pentru şapte şi 15 zile, respectiv 4,00 şi 8,00 euro, notează portalul Infomarket.

Sancţiunile, însă vor fi mai blânde în acest an. Şoferii străini care nu vor avea certificatul ce atestă achitarea vinietei pentru o perioadă mai mare de şapte zile vor fi sancţionaţi, din 16 martie 2017, cu o amendă între 1200-1560 de lei, comparativ cu 2 600 cât  este în prezent. Săvârşirea repetată, în cursul aceluiaşi an, a contravenţiei de către o persoană se va sancţiona deja cu o amendă de 1440-1800 de lei (faţă de 3000 în prezent), iar o persoană juridică va plăti de la 2400 la 3600 de lei (faţă de 6000 în prezent), se arată în Codul Contravenţional.

Taxa pentru vinietă a fost introdusă în Republica Moldova la 1 noiembrie 2012. Iniţial, ea costa 2,00 euro pentru şapte zile, respectiv 4 euro/15 zile, 7 euro/30 de zile, 15 euro/90 de zile şi 25 de euro/180 de zile. Introducerea taxei de drum a fost recomandată autorităţilor de către Fondul Internaţional Monetar. Şoferii pot achita vinieta în orice la birou vamal, post vamal intern sau de frontieră la intrarea în ţară. Potrivit Serviciului Vamal, în perioada 30 ianuarie – 5 februarie 2017, au fost eliberate 9132 de viniete, care au adus în buget peste 1,7 milioane lei.

  • Reţeaua de autostrăzi din Franţa are o lungime de 11.882 de km, administrate preponderent de firme particulare. Detectoarele de radar nu sunt permise în această ţară, amenda ridicându-se la 1500 de euro. Autostrăzile cu plată sunt semnalate cu indicatorul peage (taxă), în timp ce indicatoarele de culoare verde cu litera ”N” (Route National) te îndrumă spre artere gratuite.
Ana-Maria Veveriţa, reporteră „Obiectiv European”
Articol realizat de Asociaţia Presei Independente (API) cu suportul financiar al National Endowment for Democracy (NED). Citiţi „Obiectiv European” pe pagina web www.api.md