Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Istoria criminală a scumpirii gazelor

Istoria criminală a scumpirii gazelor

R.Moldova devine ostatică a Federaţiei Ruse, ori de câte ori apar disensiuni politice în aria geopolitică. Preţul la gazele livrate de Gazprom creşte sau scade în funcţie de simpatiile sau antipatiile politice dintre Moscova şi Chişinău sau Moscova—Kiev—Bucureşti. Experţii susţin că modul în care compania rusească a privatizat infrastructura gazelor din R.Moldova s-a făcut fraudulos. Prezentăm mai jos un fragment din studiul „Securitatea energetică a R.Moldova”, realizat de Virgiliu Mihailescu, cu sprijinul Fundaţiei Soros.

Infrastructura sectorului de gaze naturale din R.Moldova include reţeaua de transport constituită din patru conducte magistrale, cu staţii de compresiune la Drochia şi Tiraspol, şi reţeaua de distribuţie. Formând un segment al fostului sistem sovietic de furnizare şi export al gazelor naturale, reţeaua de conducte magistrale din Moldova face parte din coridorul balcanic al „Gazprom”-ului de tranzit al gazelor naturale. Trei conducte magistrale – Ananiev—Tiraspol—Ismail (ATI), Şebelevka—Doneţk—Krivoi Rog—Razdelnoe—Ismail (ŞDKRI) şi Razdelnoe—Ismail (RI), asigură tranzitul de gaze naturale spre România şi Bulgaria. Conducta Ananiev—Drochia—Cernăuţi—Bogorodceni (ADCB) asigură accesul la depozitul de gaze naturale de la Bogorodceni din Ucraina.

Iniţial, Guvernul R. Moldova a elaborat un proiect individual de reorganizare şi privatizare a întreprinderilor Concernului de Stat „Moldova-Gaz”. Ceea ce a deosebit însă procesul de reorganizare a sectorului gazelor naturale a fost interesul Gazprom-ului în asigurarea tranzitului gazelor naturale pe direcţia balcanică prin conductele magistrale ce traversează R. Moldova. Cu câteva luni înainte de aprobarea planului de reorganizare a Concernului „Moldova-Gaz”, guvernul de la Chişinău a emis o hotărâre cu privire la crearea societăţii pe acţiuni mixte moldo-ruse de tip închis „Gazsnabtranzit”. Acesteia îi sunt transmise în gestiune activele întreprinderii republicane a gazoductelor magistrale „Moldovatransgaz” şi ale Direcţiei regionale a gazoductelor magistrale „Tiraspoltransgaz”, capitalul statutar fiind distribuit între S.A.”Gazprom” cu 50% + 1 acţiuni, Concernul de stat „Moldova-Gaz” – cu 27% acţiuni, „Moldovatransgaz” – cu 12% acţiuni şi „Tiraspoltransgaz” – 11% acţiuni.

În 1998 a fost creată societatea pe acţiuni moldo-rusă „Moldovagaz”, acţionari fiind Concernul rusesc „Gazprom”, cu o cotă-parte de 50 la sută din acţiuni, Guvernul Republicii Moldova cu 35,33% la sută din acţiuni, „Tiraspoltransgaz” cu 13,44% şi 1,23% aparţinând unor persoane fizice. Societatea a fost creată prin comasarea S.A. „Gazsnabtranzit” cu societăţile comerciale ale fostului concern de stat „Moldova-Gaz”, în afara întreprinderilor „Incorgaz” şi „Gazproiect”.
Astfel, în urma creării S.A. Moldo-Ruse „Moldovagaz”, concernul rusesc „Gazprom” devine proprietar al 50% din acţiunile întreprinderii, care include aproape toate activele concernului de stat „Moldova-Gaz”. Drept urmare, a fost înstrăinat în afara cadrului de privatizare patrimoniul de stat către o companie străină privată, adică fără un preţ competitiv şi un program investiţional. Mai mult decât atât, studii independente au scos în evidenţă subevaluarea patrimoniului din sectorul gazelor naturale atât la constituirea „Gazsnabtranzit”, cât şi a S.A. Moldo-ruse „Moldovagaz”, comiterea unor ilegalităţi majore prin acordurile de înstrăinare a proprietăţii în schimbul stingerii datoriilor în detrimentul intereselor statului, precum şi faptul majorării în mod artificial a valorii datoriilor R.Moldova pentru consumul de gaze în perioada 1994—1997.