Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Interese şi afaceri în meniul…

Interese şi afaceri în meniul copiilor

În zeci de grădiniţe din Chişinău, ani la rând, au ajuns produse alimentare livrate de firme care au câştigat licitaţiile publice datorită unor aranjamente cu angajaţi ai direcţiilor educaţie, tineret şi sport, şi nu pentru calitatea mai bună a mărfii. În multe instituţii preşcolare nu se respectă normele igienice, chiar dacă anual sunt inspectate de organele abilitate, iar majoritatea managerilor grădiniţelor nu anunţă DGETS când descoperă probleme cu agenţii economici la capitolul calităţii îndoielnice a produselor alimentare. Mai mult, atunci când apar conflicte, persoanele responsabile de achiziţii încearcă să convingă directorii grădiniţelor să accepte produsele şi să nu includă furnizorii în „lista neagră”. Sunt doar câteva dintre concluziile membrilor grupului de lucru care a efectuat ancheta internă în cadrul Primăriei Chişinău în baza dosarului privind licitaţiile trucate.

De la 6 la 18,65 de lei, atât, potrivit normativelor financiare stabilite de Ministerul Finanţelor, trebuie să valoreze alimentele sănătoase consumate într-o zi de fiecare copil care frecventează grădiniţa. În proporţie de 2/3, suma e achitată din bugetul de stat, 1/3 revenind părinţilor, doar că aceasta este mult prea mică şi nu acoperă minimul necesar pentru alimentaţia sănătoasă a copiilor. Se pare, însă, că problema nu a interesat şi chiar a fost neglijată ani la rând de funcţionarii din cadrul DGETS, dar şi de la direcţiile educaţie de sector. Altfel spus, astăzi copiii sunt asiguraţi pe deplin doar cu pâine, paste, produse de patiserie şi ulei, pe când peşte consumă doar în proporţie de 59,1% din normă, ouă – 62,5%, brânză şi caşcaval – 68,2%, lapte – 70,7%, carne – 79%, unt – 83,8%, legume – 85,6%, fructe proaspete – 86,2%. Calculele efectuate pe sect. Botanica arată că pentru un copil de creşă ar trebui alocaţi 26,90 lei pe zi, iar pentru preşcolari – 31,05 lei, sume ce ar acoperi costurile de piaţă şi ar asigura o alimentaţie adecvată, comparativ cu norma actuală de 18,65 lei. Lucrurile sunt şi mai grave. Funcţionarii şi agenţii economici nu doar că nu aveau grijă de meniul copiilor, dar mai şi făceau afaceri pe seama lor, atunci când „aranjau” licitaţii pe interese şi creşteau, de la un sector la altul, preţul pentru exact aceleaşi produse.

Agenţii economici împart tacit între ei piaţa

Aceiaşi agenţi economici câştigă constant contracte cu DETS pe parcursul a trei, cinci sau chiar şapte ani. Atunci când, aparent, firmele se schimbau, în spatele lor rămânea acelaşi beneficiar final. Schema era simplă. Membrii grupurilor de achiziţii, adică şeful şi şeful adjunct al DETS de sector, contabilul, juristul şi şeful secţiei alimentare DETS, aranjau condiţiile de participare la licitaţie, astfel încât să fie favorizaţi anumiţi agenţi economici. Cei din urmă, chiar dacă livrau produse de calitate proastă, erau protejaţi de funcţionari, care convingeau managerii grădiniţelor să accepte marfa. Astfel, în ultimii doi ani, niciun şef de grădiniţă nu a solicitat includerea în lista neagră a vreunui furnizor.

Grupul de lucru al Primăriei a identificat şi alt aspect important. În timp ce unele direcţii de sector cumpărau untul cu 73 de lei şi peştele cu 34 de lei, altele desemnau câştigător furnizorul care livra untul cu 99 de lei şi peştele cu 55 de lei. Totodată, unele firme, cum ar fi SRL „Sanex comerţ”, SRL „Lovis Angro”, „Credoprim” sau „Crinic Grup”, vizate în dosarul CNA, câştigau licitaţii concomitent în mai multe sectoare, pentru furnizarea aceloraşi produse, doar că preţurile erau diferite, diferenţa fiind şi până la 38 de lei.

De exemplu, SRL „Sanex comerţ”, despre care ZdG a scris că doar în 2016 a livrat produse alimentare de 8 mln de lei, a fost desemnată, în vara curentă, câştigătoare a licitaţiilor atât de DETS Botanica, cât şi de DETS Ciocana, chiar dacă preţul pentru grădiniţele de la Botanica era chiar dublu la unele produse, cum ar fi făina de grâu, pastele făinoase sau mazărea verde. Dacă DETS Ciocana cumpăra de la SRL sfeclă cu 2 lei/kg şi ceapă cu 2,50 lei/kg, grupul de achiziţii a DETS Botanica a acceptat să achite câte 5 lei/kg pentru aceleaşi produse. În consecinţă, DETS Ciocana a economisit peste 589 de mii de lei, bani din care a procurat fructe şi legume. Grupul de lucru nu a specificat însă dacă suma cheltuită de DETS Botanica a însemnat şi o calitate mai bună a produselor.

Mai mult, DETS Centru, Botanica, Râşcani şi Buiucani au cumpărat de la aceşti agenţi economici şi produse care nu sunt recomandate copiilor, cum ar fi napolitane, jeleu cu aromă de fructe, frişcă concentrată cu zahăr sau lapte condensat.

Fără bucătari şi fără certificate de calitate

După scandalul grădiniţelor, grupul de lucru a inspectat bucătăriile, depozitele şi camerele frigorifice a 11 instituţii preşcolare şi preuniversitare din Chişinău. Reprezentanţii Primăriei au stabilit că în cinci grădiniţe (nr. 12, 20, 44, 71, 164), SRL-ul ,,Lovis Angro” livra fulgi de ovăz, arpacaş de grâu sau orz, de o calitate suspicioasă, deoarece pe ambalaj lipsea informaţia despre adresa producătorului, condiţiile de păstrare, datele de identificare a lotului, declaraţii nutriţionale, data producerii, lista ingredientelor, termenul valabilităţii, instrucţiuni de folosire, cantitate.

La grădiniţa nr. 20 au ajuns legume furnizate de SRL „Prodagrotrade” fără certificate de inofensivitate. Tot aici, în lipsa bucătarului, pe motiv de boală, mâncarea era gătită de ajutorul de educator, care deşi avea instruire profesională (bucătar), nu deţinea certificatul de instruire igienică.

Din cauza neglijenţei, în meniul copiilor de la grădiniţa nr. 71 au ajuns ,,carcase eviscerate de pui broiler congelate”, adică găini congelate, livrate de SRL ,,Sanex Comerţ”, cu certificat de calitate perfectat contrar prevederilor legale.

La cantina Liceului ,,N. Gogol”, grupul de lucru a constatat că legumele erau livrate în cantităţi exagerate, deşi nu existau condiţii necesare pentru păstrare. Respectiv, acestea erau veştede.

O altă instituţie, o altă problemă. În blocul alimentar al Liceului ,,M. Berezovschi” (al claselor primare) s-a depistat că regimul sanitaro-igienic şi tehnologia de pregătire a bucatelor nu erau respectate. La grădiniţa nr. 161, grupul de lucru a constatat că nu se respectă regimul de igienizare a veselei şi a utilajului tehnologic, că inventarul de tranşare şi ustensilele de bucătărie nu se folosesc conform destinaţiei, că nu este folosit sistemul de ventilare al încăperilor în care se pregătesc bucatele. Este sporită umiditatea în încăperile pentru păstrarea cerealelor, pastelor şi a făinii, iar la depozitul pentru păstrarea legumelor nu este finalizată reparaţia, fiind imposibilă igienizarea suprafeţelor.

Reacţii întârziate

Situaţia creată denotă managementul defectuos, atât la nivel de DETS de sector, cât şi la nivel de Direcţie generală, se spune în Raport, menţionându-se că funcţiile de conducere sunt ocupate de persoane fără studii necesare sau care au obţinut „prin moştenire” fotoliile, generând conflicte de interese. La o astfel de situaţie s-a ajuns şi din cauza lipsei controlului DETS în instituţiile preşcolare, a lipsei conlucrării cu Centrul de Sănătate Publică (CSP), care ar fi putut depista şi cere înlăturarea problemelor, a lipsei comunicării cu Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor (ANSA), cu Agenţia de Achiziţii Publice şi cu Ministerul Sănătăţii.

„DGETS a monitorizat insuficient şi ineficient organizarea procesului de alimentare a copiilor. Nu au fost realizate controale planificate de către DGETS referitor la organizarea alimentaţiei copiilor, nu a fost făcută o analiză amplă a rezultatelor şi impactului acestor controale, practic, nu sunt persoane sancţionate, inclusiv directori, şefi de direcţii, nu există planuri de acţiuni pentru redresarea situaţiei. În ultimii 5 ani DGETS nu s-a preocupat de efectuarea unui studiu comparativ privind îndeplinirea normelor naturale în sectoare şi a costurilor reale pentru grupa de bază a produselor alimentare achiziţionate, fapt ce ar fi scos la iveală carenţele în desfăşurarea achiziţiilor publice la compartimentul dat. Se creează impresia că totul este bine şi nu necesită îmbunătăţire sau că DGETS a tolerat starea de lucruri existentă. În cadrul şedinţelor operative cu şefii direcţiilor de sector, problema alimentaţiei în instituţiile de învăţământ preuniversitar era abordată ineficient. Din procesele-verbale ale şedinţelor operative de vineri cu şefii de direcţii, constatăm că nu s-a abordat problema preţurilor, calităţii produselor şi lipsa concurenţei, nu au fost făcute propuneri de schimbare a situaţiei. Constatăm şi slaba cunoaştere de managerii instituţiilor educaţionale a cadrului legislativ-normativ şi a metodologiei ce reglementează procesul de alimentare în instituţiile de învăţământ şi, în acest context, lipsa de iniţiativă a DGETS în organizarea unor instruiri, mese rotunde cu participarea factorilor interesaţi, inclusiv cu părinţii. În lipsa unui mecanism eficient de informare a părinţilor, personalului privind normele nutriţionale şi financiare de alimentare a copiilor, netransparenţa cheltuielilor publice alocate, au fost generate un şir de probleme noi, lăsându-se loc de interpretări. Atitudinea permisivă a conducerii tuturor subdiviziunilor implicate în procesul de alimentaţie, lipsa de responsabilitate şi interesul material meschin au prevalat în raport cu normele legale şi cele ale bunului simţ”, a concluzionat Mihai Moldovanu, şeful grupului de lucru.

După declanşarea scandalului s-au apucat de controale ANSA şi CSP Chişinău, care, în aprilie-octombrie, curent, nu au inspectat nicio instituţiile preşcolară din cauza Moratoriului asupra controlului de stat, aprobat de Guvern.