Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Gropi-capcană pentru pietoni

Gropi-capcană pentru pietoni

289-groapa1Drumuri periculoase în capitală, pentru mame, copii şi bătrâni. Chiar în centrul oraşului, pe str. Columna, gratiile de fier ale unei gropi de scurgere a apei pluviale sunt deteriorate. Recent, Natalia, de 30 de ani, împreună cu fetiţa sa de nouă luni, s-a accidentat, alunecând în groapă. Pe str. Avram Iancu, lipseşte complet capacul gurii de canal, groapa fiind un pericol pentru trecători, dar şi pentru maşinile care circulă prin zonă.

Chiar dacă cei de la Direcţia Transporturi nu cunosc situaţiile descrise mai sus, promit că vor remedia problemele, însă nu pot spune când anume se va întâmpla acest lucru. Capacele care lipsesc sunt furate, spun trecătorii, fiind instalate în gospodăriile unor persoane. Un capac de oţel, acoperit cu beton, costă cca 100—200 de euro.

Din staţie – la spital

Natalia este din Ialoveni. Acum câteva zile, a fost cu fiica sa la un centru medical din Chişinău. Ea zice că, întorcându-se în staţie pentru a lua microbuzul, nu a observat vreun pericol. «Era multă lume, cu genţi mari. Poate de aceea nu am văzut groapa». Când microbuzul s-a apropiat de marginea trotuarului, toţi s-au îmbulzit la intrare, iar ea, ţinând copilul în braţe, s-a retras, pentru a-i lăsa pe ceilalţi să intre. «Atunci am simţit că mă prăbuşesc în gol», spune Natalia, care a intrat cu picioarele în groapa neacoperită. De frică că va cădea cu tot cu copil, Natalia zice că nu a ştiut cum să reacţioneze. Ea a lăsat copilul din braţe. Arina, de nouă luni, a căzut pe asfalt şi, speriată, a început să plângă.
«Nimeni din microbuz nu s-a dat jos să mă ajute să ies sau să mă întrebe ce s-a întâmplat. Am rămas acolo, cu picioarele în groapă, iar copilul – pe asfalt», povesteşte femeia. După ceva timp, a ieşit singură. Abia atunci, o femeie s-a apropiat de ea şi a întrebat-o dacă este cazul să cheme ambulanţa.

Natalia a plecat la Centrul Mamei şi Copilului, unde copilul era programat pentru o investigaţie. «Fetiţa s-a speriat, dar nu a păţit nimic grav. Acum urmăm un tratament», a explicat mama. Ea zice că, prin Chişinău, a văzut mai multe gropi similare, descoperite sau avariate.

289-groapa2Capacele de canalizare – bune în gospodărie

Conducătorii auto ne-au atenţionat că pe str. Avram Iancu, după intersecţia cu Ismail, este o groapă de canalizare descoperită, jumătate pe stradă – jumătate pe trotuar. Proprietarul casei din faţa gropii, Alexei, spune că situaţia e de vreo două luni. «A fost pus un capac de beton, dar fiindcă maşinile mergeau peste el, s-a distrus. Atunci au venit şi au acoperit-o cu unul de fier, dar nu a stat mult. A fost furat. Un capac de acesta costă scump, vreo 100-200 de euro. Acum nu le mai duc la fier uzat, ştiu că vor avea de-a face cu poliţia, ci le iau acasă», povesteşte bărbatul. Acesta mai spune că are trei copii şi că îi este frică să-i lase în afara ogrăzii, iar maşinile cad permanent cu roata în groapă.
La câţiva paşi de canalizarea neacoperită se află şi o cantină socială, unde vin în fiecare zi bătrâni să ia masa. Trecătorii sunt de părere că Primăria Chişinăului ar trebui să remedieze situaţia, ca să nu se mai întâmple vreun accident.

Directorul SA «Apă-Canal», Constantin Becciev, declara într-o şedinţă de la Primărie că, în fiecare an, dispar câte 1000 de capace de canalizare care sunt în proprietatea regiei, iar prejudiciul material se ridică la patru milioane de lei. Şeful departamentului asigurarea calităţii, control şi reglementare, Arcadie Rusnac, spune că în ultimul timp cazurile de furturi ale capacelor de la canalizare s-au înmulţit, iar societatea suportă mari cheltuieli. «În primul rând, trebuie să facem comandă, să le achităm, apoi o echipă efectuează lucrări de betonare, lucrări de instalare», zice şeful departamentului, care ne informează că un capac de canalizare costă 1500—1600 de lei.

Cazurile de lipsă a capacelor sunt semnalate atât de populaţie, cât şi de angajaţii regiei, însă lucrările de restabilire durează. «S-a întâmplat să cadă şi un copil în groapă, iar acesta e lucrul cel mai periculos».

Un hoţ de capace

Directorii firmelor de colectare a fierului uzat afirmă că nu au înregistrat cazuri când cineva să le aducă capace de canalizare. Oleg Creţu, managerul de vânzări al unei companii care colecta metal vechi, zice că nu a întâlnit asemenea cazuri, deoarece, crede el, toţi ştiu că vor avea de-a face cu poliţia, dacă aduc aşa ceva, Dar nu e exclus ca în tonele de metal care sunt aduse să fie şi câteva capace distruse sau tăiate, spune un alt director de firmă, care activează la periferia capitalei.

Recent, poliţia a reţinut o persoană bănuită de un asemenea furt, iar după cum afirmă Arcadie Rusnac, pedeapsa lui ar trebui să includă şi plata prejudiciilor materiale şi morale produse în urma dezinstalării capacului.

Şeful direcţiei relaţii cu publicul din cadul Primăriei Chişinău, Vadim Brânzaniuc, a declarat pentru ZdG că cei care întreprind asemenea infracţiuni nu-şi dau seama de consecinţe, deoarece în aceste gropi pot nimeri nu numai unităţile de transport, ci şi persoanele fizice, mai ales copiii. «Primăria a cerut ca serviciile responsabile să ţina sub control această situaţie şi să înlocuiască de fiecare dată capacul lipsă, însă numărul mare de capace furate din ultimul timp creează probleme şi se întâmplă ca gropile să stea deschise câteva zile», a mai adăugat şeful direcţiei.

Viceprimarul Chişinăului, Nistor Grozavu, afirmă că responsabilitatea în astfel de cazuri revine Direcţiei Transporturi din cadrul Primăriei. Ioan Cebotari, şef interimar al Direcţiei Lucrări Edilitare, a declarat că nu ştie despre asemenea probleme şi că ar trebui să semnalăm situaţia la Direcţia Control Tehnic. Angajaţii direcţiei respective ne-au informat că se vor ocupa de aceste gropi, dar nu ştiu când se vor efectua lucrările de înlocuire a capacelor sau gratiilor deteriorate.

Natalia Dabija