Filmul MD, în agonie

“Moldova Film” are arhivate peste 160 de filme artistice, 110 filme de multiplicaţie, 240 de popularizare a ştiinţei, 120 de filme de satiră, “Usturici”, şi peste 100 de filme “despre Moldova sovietică”. Datele ne-au fost furnizate de instituţia care răspunde de acest patrimoniu al statului,  deţinător a 80% din acţiunile Companiei “Moldova Film”.

Potrivit lui Sandu Vasilache, director “Moldova Film”, care păstrează pe birou o listă separată a filmelor artistice, “cu subiect neutru”, nu vizionăm aceste filme barem la postul public de televiziune, deoarece postul refuză să le cumpere: “Filmele aparţin statului şi statul nu-şi poate permite luxul de a le da gratuit, chiar şi postului public. Atunci vor fi probleme şi cu regizorii, scenariştii, producătorii, care vor dori onorarii pentru dreptul de autor”.

Oficial, produsele “Moldova Film” nu sunt solicitate nici de companiile TV străine, care “le-ar achiziţiona la pachet, dar în condiţiile în care nu există o Agenţie Naţională de Distribuţie Cinematografică, nici măcar un Registru Naţional al Filmelor, aşa cum se practică în alte state, e dificil de negociat”, spun într-un glas oficiali de la “Moldova Film”, dar şi de la Uniunea Cineaştilor.

Pe de altă parte, se vorbeşte că, neoficial, mai multe filme moldoveneşti ar fi fost demult transpuse pe suport digital şi vândute pe sub tejghea de către fostul administrator al SA “Moldova Film”, Ion Şiman. De curând, acesta a fost trimis la pensie. Anterior, însă, Curtea de Conturi a depistat grave încălcări în activitatea “Moldova Film”. Atâta timp cât o Comisie de Stat, care nu se grăbeşte, va evalua valoarea patrimoniului “Moldova Film”, în fruntea Studioului a fost numit Sandu Vasilache, fost regizor al Teatrului “A.P. Cehov”. Potrivit unor surse neoficiale, Vasilache ar fi fost numit pentru a duce la bun sfârşit planurile de falimentare a instituţiei, mărul discordiei fiind cele 6 hectare de teren “de aur”, din inima Chişinăului. Terenul ar fi intrat în vizorul unui mare om politic şi de afaceri, formaţiunii căruia i-ar fi revenit, la licitaţia politică a AIE, fotoliul de ministru al Culturii.

Între timp, un grup de cineaşti independenţi încearcă să grăbească adoptarea unei noi Legi a Cinematografiei. Despre «scenariul “Moldova Film”», dar şi despre ironia filmului moldovenesc am vorbit cu cineaşti mai noi, mai vechi, cu şi fără idee despre secvenţa finală:

Ce reprezintă astăzi “Moldova Film”? Este un sediu imens care trebuie întreţinut, chiar şi în condiţiile în care statul a sistat finanţarea. Mai sunt cele 6 ha de teren, 2000 m.p. pe care îi dă  în chirie pentru oficii sau depozite, o arhivă cu vreo 500 de filme, care trebuie îmbunătăţite calitativ  şi transpuse în format digital,  Cinematograful Odeon,  care necesită reparaţie, săli de producţie, tehnică şi resurse umane – 98 de angajaţi, unii trimişi în concediu forţat.

“Ce e bine pentru cinematografie e bine şi pentru noi!”?

Ceea ce a ţinut “Moldova Film” în agonie, timp în care alte ramuri s-au dezvoltat cumva, a fost “comanda de stat”. Societatea a lucrat în 2005–2009 pentru realizarea unor astfel de comenzi cinematografice, în afara oricărui concurs, pentru asta a primit 9,4 mil. lei din buget şi şi-a vândut cele 3 filme produse contra… 11,3 mii lei. Întrebat dacă i-ar conveni o nouă Lege a cinematografiei, care schimbă accentele, directorul “Moldova Film”, Sandu Vasilache, spune: “Ce e bine pentru cinematografie e bine şi pentru noi… Atunci vom încerca şi noi să fim competitivi, să promovăm producţia noastră, să ne încadrăm în proiecte fezabile, inclusiv în parteneriate. Am revenit, acum câteva zile, de la un târg cinematografic de la Moscova. S-au întâlnit acolo reprezentanţi ai studiourilor de producţie, cineaşti, regizori, scenarişti şi investitori. Totul are loc ca la bursă: timp de 12 minute echipa prezintă scenariul şi încearcă “să-l vândă” investitorului.”

Totodată, Vasilache ezită să comenteze filmele produse în ultimul timp în Moldova, pe motiv că nu face critică de cinema. Fie că e vorba despre filmul său, “Lupii şi Zeii”, care spune că a costat în jur de 3 mil. de lei şi că “nu au mai ajuns bani pentru promovare”, fie că ar fi vorba despre creaţiile colegilor săi independenţi, pe care nu vrea “să-i supere”. Visul cel mare al lui Sandu Vasilache este să mai facă un film de lung metraj. Până una-alta, spune el, “suntem implicaţi în producerea unui film de animaţie, cu mai mulţi cineaşti din Moldova, în colaborare cu cineaşti din Letonia şi Lituania. E în derulare şi realizarea unui documentar de lung metraj “Republica Moldova: 20 de ani de independenţă”. În colaborare cu Uniunea Cineaştilor realizăm un film despre viaţa şi activitatea cineastului Vasile Brescanu şi altul – despre marele regizor Emil Loteanu, care, în noiembrie, ar fi împlinit 75 de ani.

“Filmul moldovenesc” şi dorul lui de marile ecrane

UCM ar sprijini privatizarea “Moldova Film”…

Eugen Sobor, preşedintele Uniunii Cineaştilor: “Cinematografia e într-o criză mai mare decât cea politică şi economică luate împreună. Legea din 2004, cea făcută de Palamarciuc (deputat comunist) şi Todercan (directorul TRM de atunci) cot la cot cu Ion Şiman (ex-director “Moldova Film”) şi Victor Stepaniuc, a servit comanda ideologică a statului. Unii dintre cei care le-au realizat comenzile până în 2009 acum au schimbat macazul. Sandu Vasilache, noul director “Moldova Film”, a fost numit în lipsa unui concurs, e un om convenabil celor cu interese la “Moldova Film”. E bine că măcar noul director a făcut pace între Uniunea Cineaştilor şi “Moldova Film”. Se vorbeşte că, într-un final, instituţia ar urma să fie privatizată, că una dintre companiile TV private filmează acolo show-rile sale şi se simte bine, că ar prezenta mare interes valorificarea celor 6 ha de teren ale studioului, cu toate comunicaţiile. Timpul va arăta. Noi, de fapt, nu ne împotrivim atât privatizării, cât ne dorim ca legea nouă să fie adoptată, iar dacă studioul s-ar privatiza, atunci 50+1% din acţiuni să rămână ale statului. Peste tot în lume astfel de studiouri sunt private. Las’ să fie privatizate, dar transparent, iar independenţii, care au demonstrat prin filme de rezonanţă că pot face cinematografie modernă, să participe la concursurile de scenarii necesare statului, alături de echipa de la “Moldova Film”. Sperăm ca noua Lege, adoptarea căreia e pe ultima sută de metri, să facă lumină în domeniu.”

Până va fi adoptată noua Lege…

Valeriu Jereghi, regizor, autorul filmului Arrivederci, deţinător a 12 premii şi menţiuni la festivaluri internaţionale: “Am realizat filmul “Arrivederci” din surse proprii, fără suportul statului, fără acces la resursele tehnice ale “Moldova Film”. Între timp, statul, prin “Moldova Film”, a finanţat şi a realizat “Lupii şi Zeii”, un film de vreo 4 ori mai scump, care a mers la un singur festival, în România, unde timp de jumătate de oră de rulare sala era pustie. Sandu Vasilache este un om întâmplător în cinematografie şi unul convenabil prin incompetenţă în fotoliul de director “Moldova Film”. A fost numit acolo ca să ducă la bun sfârşit falimentul instituţiei. Angajaţii nu mai primesc salarii, sunt trimişi în concedii forţate. Va fi solicitat un credit, va fi pusă în gaj instituţia, după care, din cauza nerambursării, banca va deveni posesoarea acesteia. Cred că până la adoptarea noii Legi a cinematografiei, “Moldova Film” nu va mai fi a statului.”

Fără o lege nouă,  «kino ne budet!»

Dumitru Marian, cineast independent: “Moldova Film” este, intenţionat sau din naivitate, confundată cu “filmul moldovenesc”. Această instituţie îşi avea rostul şi şi-a obţinut faima în timpurile mai vechi, pe când orice cineast talentat nu putea lucra în altă parte decât la “Moldova Film”, nu existau studiouri independente. În aceste condiţii, era normal şi firesc ca cei mai talentaţi cineaşti să se adune sub un acoperiş, sub o marcă. În condiţiile actuale, “Moldova Film” este ineficientă (demonstrat în timp), iar statul, prin iniţiativele unor minţi învechite, investeşte într-un colos mort de mult. Dacă statul ar investi în film (a nu se confunda cu “Moldova Film”), ar putea obţine creaţii bune, realizate de independenţi. Baza tehnică în producerea de filme constituie doar o parte infimă din proces, iar “Moldova Film”, în ultimii ani, nu doar a stagnat, ci a produs şi inepţii care trebuiau îngropate la faza de idee. Un exemplu: dacă cei 200.000 de euro investiţi anual în “Moldova Film”, ca finanţare INTEGRALĂ a unor tâmpenii generate de “dramaturgi”, ar fi fost investiţi în 5 scurtmetraje şi într-un lungmetraj (finanţare parţială), am fi avut cinematografie. Statul nu trebuie să producă, statul trebuie să susţină producătorii, iar aceştia, la rândul lor, ar aduce un plus de imagine statului. Dacă un producător de film ştie că îşi pune în joc resursele proprii, el va aplica doar atunci când ideea ar merita. “Moldova Film” ar putea fi utilizat ca spaţiu de creaţie, ca centru al cinematografiei, cu închirierea birourilor, la un preţ rezonabil, unor studiouri independente. Mai poate fi instituţia care să aibă grijă de arhivă, dar în niciun caz studio de producţie şi unic beneficiar al finanţării de la stat”.

Autorii filmelor moldoveneşti nu vin la concurs…

Angela Sârbu, director Moldova 1: “Nu putem pune pe post filme moldoveneşti pentru că drepturile de autor nu aparţin TRM. Am putea cumpăra filmele de la Compania care le deţine sau dreptul de difuzare de un anumit număr de ori, dar, atunci când anunţăm concurs, ofertele vin în special pentru filme străine. Aceasta pe lângă faptul că, fiind membri ai Uniunii Europene de Televiziune şi Radiodifuziune, multe filme franceze sau italiene ne vin pe gratis. Acum suntem în proces de negociere cu “Moldova Film” pentru a găsi posibilităţi de colaborare în vederea difuzării filmelor produse acolo”.

Cinematografia are nevoie de o lege funcţională…

Igor Cobâleanschi, regizor: “Lipsa unei legi funcţionale este marea problemă a cinematografiei de la noi. Avem exemple clare, ale Ucrainei, României, Rusiei, unde cinematografia rezistă şi studiourile independente se descurcă bine, graţie proiectelor fezabile, pentru că legea permite acest lucru. Noi suntem în situaţia în care mâinile ne sunt legate cu o lege veche şi distructivă.”

UCM ar sprijini privatizarea „Moldova Film”…
Eugen Sobor, preşedintele Uniunii Cineaştilor: „Cinematografia e într-o criză mai mare decât cea politică şi economică luate împreună. Legea din 2004, cea făcută de Palamarciuc (deputat comunist) şi Todercan (directorul TRM de atunci) cot la cot cu Ion Şiman (ex-director „Moldova Film”) şi Victor Stepaniuc, a servit comanda ideologică a statului. Unii dintre cei care le-au realizat comenzile până în 2009 acum au schimbat macazul. Sandu Vasilache, noul director „Moldova Film”, a fost numit în lipsa unui concurs, e un om convenabil celor cu interese la „Moldova Film”. E bine că măcar noul director a făcut pace între Uniunea Cineaştilor şi „Moldova Film”. Se vorbeşte că, într-un final, instituţia ar urma să fie privatizată, că una dintre companiile TV private filmează acolo show-rile sale şi se simte bine, că ar prezenta mare interes valorificarea celor 6 ha de teren ale studioului, cu toate comunicaţiile. Timpul va arăta. Noi, de fapt, nu ne împotrivim atât privatizării, cât ne dorim ca legea nouă să fie adoptată, iar dacă studioul s-ar privatiza, atunci 50+1% din acţiuni să rămână ale statului. Peste tot în lume astfel de studiouri sunt private. Las’ să fie privatizate, dar transparent, iar independenţii, care au demonstrat prin filme de rezonanţă că pot face cinematografie modernă, să participe la concursurile de scenarii necesare statului, alături de echipa de la „Moldova Film”. Sperăm ca noua Lege, adoptarea căreia e pe ultima sută de metri, să facă lumină în domeniu.”

Până va fi adoptată noua Lege…
Valeriu Jereghi, regizor, autorul filmului Arrivederci, deţinător a 12 premii şi menţiuni la festivaluri internaţionale: „Am realizat filmul „Arrivederci” din surse proprii, fără suportul statului, fără acces la resursele tehnice ale „Moldova Film”. Între timp, statul, prin „Moldova Film”, a finanţat şi a realizat „Lupii şi Zeii”, un film de vreo 4 ori mai scump, care a mers la un singur festival, în România, unde timp de jumătate de oră de rulare sala era pustie. Sandu Vasilache este un om întâmplător în cinematografie şi unul convenabil prin incompetenţă în fotoliul de director „Moldova Film”. A fost numit acolo ca să ducă la bun sfârşit falimentul instituţiei. Angajaţii nu mai primesc salarii, sunt trimişi în concedii forţate. Va fi solicitat un credit, va fi pusă în gaj instituţia, după care, din cauza nerambursării, banca va deveni posesoarea acesteia. Cred că până la adoptarea noii Legi a cinematografiei, „Moldova Film” nu va mai fi a statului.”

Fără o lege nouă,  «kino ne budet!»
Dumitru Marian, cineast independent: ”Moldova Film” este, intenţionat sau din naivitate, confundată cu “filmul moldovenesc”. Această instituţie îşi avea rostul şi şi-a obţinut faima în timpurile mai vechi, pe când orice cineast talentat nu putea lucra în altă parte decât la “Moldova Film”, nu existau studiouri independente. În aceste condiţii, era normal şi firesc ca cei mai talentaţi cineaşti să se adune sub un acoperiş, sub o marcă. În condiţiile actuale, “Moldova Film” este ineficientă (demonstrat în timp), iar statul, prin iniţiativele unor minţi învechite, investeşte într-un colos mort de mult. Dacă statul ar investi în film (a nu se confunda cu “Moldova Film”), ar putea obţine creaţii bune, realizate de independenţi. Baza tehnică în producerea de filme constituie doar o parte infimă din proces, iar “Moldova Film”, în ultimii ani, nu doar a stagnat, ci a produs şi inepţii care trebuiau îngropate la faza de idee. Un exemplu: dacă cei 200.000 de euro investiţi anual în “Moldova Film”, ca finanţare INTEGRALĂ a unor tâmpenii generate de “dramaturgi”, ar fi fost investiţi în 5 scurtmetraje şi într-un lungmetraj (finanţare parţială), am fi avut cinematografie. Statul nu trebuie să producă, statul trebuie să susţină producătorii, iar aceştia, la rândul lor, ar aduce un plus de imagine statului. Dacă un producător de film ştie că îşi pune în joc resursele proprii, el va aplica doar atunci când ideea ar merita. „Moldova Film” ar putea fi utilizat ca spaţiu de creaţie, ca centru al cinematografiei, cu închirierea birourilor, la un preţ rezonabil, unor studiouri independente. Mai poate fi instituţia care să aibă grijă de arhivă, dar în niciun caz studio de producţie şi unic beneficiar al finanţării de la stat”.

Autorii filmelor moldoveneşti nu vin la concurs…
Angela Sârbu, director Moldova 1: „Nu putem pune pe post filme moldoveneşti pentru că drepturile de autor nu aparţin TRM. Am putea cumpăra filmele de la Compania care le deţine sau dreptul de difuzare de un anumit număr de ori, dar, atunci când anunţăm concurs, ofertele vin în special pentru filme străine. Aceasta pe lângă faptul că, fiind membri ai Uniunii Europene de Televiziune şi Radiodifuziune, multe filme franceze sau italiene ne vin pe gratis. Acum suntem în proces de negociere cu „Moldova Film” pentru a găsi posibilităţi de colaborare în vederea difuzării filmelor produse acolo”.

Cinematografia are nevoie de o lege funcţională…
Igor Cobâleanschi, regizor: „Lipsa unei legi funcţionale este marea problemă a cinematografiei de la noi. Avem exemple clare, ale Ucrainei, României, Rusiei, unde cinematografia rezistă şi studiourile independente se descurcă bine, graţie proiectelor fezabile, pentru că legea permite acest lucru. Noi suntem în situaţia în care mâinile ne sunt legate cu o lege veche şi distructivă.”


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

7 comentarii

  1. nic

    Inainte vreme era “Teatru unui actor”. Astazi cu venirea lui Vasilache la Moldova-film vom avea “Studioul unei actrite”.

  2. catavencu

    Cine vrea sa faca film in Moldova face. Si cistiga bani buni. Ajunge atita sa invinuiti statul si legile si lipsa de bani si nu mai stiu ce … cind defapt au ramas doar niste cinematografi betivi, care nu mai pot filma o cumatrie, dar mite un film artistic….

  3. alin

    Vasilache este un minciunos:”…În colaborare cu Uniunea Cineaştilor realizăm filme…” Pentru prosti. Vasilache, care coproductie cu Uniunea Cineastilor, cind UC este o organizatie obsteasca, non-guvernamentala, fara profit? Ca sa fii si tu in rind cu lumea, adica cu cineastii profesionisti. Ca membru UC nu esti, ca nu te-au primit in UC pentru “merite deosebite”. Vezi: http://nataalbot.md/tag/sandu-vasilache/ Mai stim ca ai fost asistent de regizol la un film si te-au dat afara pe la jumatate de productie. Dar tu la un post TV apoi si la mai multi prieteni de ai tai ai spus fara nici o gena ca tu, de fapt, ai fost regizorul acelui proiect. Mincinosule! A fost o echipa mare care stie adevarul cum te-au dat afara ca nu puteai sa faci nimic inafara de intrigi si stoarcere de bani. Lui Voronin ii spuneai PAPA, lui Ghimpu BADEA si lui Plahotniuc БАТЯ. Umbli cu pupatul in c.r, si cu minciuni. Ca la tigani.

  4. Coleg

    Vasilachii este un p.cr., fără de nici o demnitate. A distrus moldova-film împreună cu mătuşisa Şmalovschii- director financiar. A concadiat de la studiou profesioniştii şi a adus tot felul de delitanţi şi profitori, hoţi inpotenţi. Locul lui Vasilachi este la puşcărie alături de teotesa, Cozma şi Focşa. La Răcoare.

  5. mişa

    Vasilachii a demonstrat o incompetenţă totală. A distrus tot ce ia nimerit în cale, teatre studiouri ect. Cînd a lucrat cu romînii tot nu a eşit din scandaluri.Este un scandalagfiu fără de simţ omenesc şi fără obraz. Cum e ministru aşa e şi directorul numit de acest ministru cu dosar penal. Unde e Vasilachi acolo este scandal şi dezordine.Ţîgan fără scandal nu există, cred eu.

  6. petrică

    Sobor şi alţi xxx cometează legea cinematografiei din 2004, pe care nu a citito. Sunt proşti, dar mulţi. Ce au făcut pentru cinema, cei care se dau cu părerea? Au furato, şi atît.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *