Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Femeile în afaceri - un…

Femeile în afaceri – un plus pentru ţară

Femeile întâmpină mai multe dificultăţi atunci când vor să-şi lanseze o afacere. Ele trebuie să îmbine afacerea cu viaţa de familie, iar lipsa susţinerii din partea acesteia îngreunează acest fapt. Dificultăţile financiare sunt o altă problemă, care însă poate fi soluţionată prin intermediul programului “Femeile în Afaceri”, lansat de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.

Programul a fost lansat în 2012 şi este planificat pentru trei ani, presupunând o finanţare de circa un milion de euro. “Femeile în Afaceri” este un program finanţat de Guvernul Suediei. Potrivit reprezentanţilor Băncii Europene, rezultatele obţinute până-n prezent sunt mai bune chiar decât cele aşteptate.

Femeile nu sunt încurajate de familii

La nivel global, femeile efectuează 66% din muncă, însă câştigă doar 10% din venituri şi deţin 1% de proprietăţi. În comparaţie cu ţările vecine, salariile angajaţilor de sex feminin din R. Moldova sunt cu 24% mai mici în comparaţie cu salariile bărbaţilor, cu 22% mai mici în Ucraina şi cu 11% mai mici în România. Pe de altă parte, ponderea femeilor ca angajatori în R. Moldova este de 33%, adică acestea sunt femeile care lucrează pentru sine sau au încă unul-doi angajaţi. La acest capitol, ţara noastră ocupă locul III după Letonia şi este urmată de Croaţia, Polonia, Bulgaria, unde această pondere este de 30%.

Aceste cifre indică faptul că femeile din R. Moldova sunt active şi vor să-şi dezvolte propriile afaceri. Însă, lansarea unei afaceri nu este un pas uşor nici pentru bărbaţi, cu atât mai mult pentru femei. Sexul frumos se confruntă cu mai multe obstacole atunci când decide să facă pasul respectiv. Femeile sunt nevoite să depună mult mai mult efort pentru a reuşi în comparaţie cu sexul puternic. Aceasta se explică prin faptul că ele trebuie să îmbine afacerea cu viaţa de familie, având totodată grijă de soţ, copii, gospodărie.

Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) a implementat programul BAS “Femeile în Afaceri” nu doar în R. Moldova, dar şi în Armenia, Azerbaidjan, Georgia, Croaţia, Bosnia şi Herţegovina. Urmează să fie implementate programe similare şi în Africa de Nord. Veronica Arpintin, manager naţional BERD BAS Moldova, susţine că în spaţiul post-sovietic principalul obstacol cu care se confruntă femeile este lipsa de susţinere a acestora din partea familiilor. “În ţările balcanice sau în România astfel de probleme nu există. Aici femeile sunt chiar încurajate de familii”, subliniază Veronica Arpintin.

Femeile sunt mai prudente la investiţii

Totodată, motivarea unei femei de a începe o afacere este similară în mai multe ţări. “O femeie vrea să devină mai independentă, mai apreciată, dar şi mai flexibilă, ca să poată decide când să-şi petreacă timpul cu copiii şi când să se dedice serviciului etc.”, explică Stela Melnic, reprezentanta echipei BERD de susţinere a micului business. În aceeaşi ordine de idei, Ingrid Tersman, Ambasadoarea Suediei în R. Moldova, remarcă faptul că “femeile sunt necesare pe orice piaţă de muncă în orice ţară, inclusiv europeană”.

Astfel, acest program nu doar oferă “oportunităţi economice pentru femei, dar şi asigurarea unui venit mai bun pentru femei, ceea ce înseamnă că şi familiile, şi copiii vor beneficia de servicii mai bune, de educaţie mai bună. Aceasta va îmbunătăţi situaţia în întreaga ţară”, specifică Ambasadoarea Suediei. Mai mult, potrivit cercetărilor, femeile sunt “mai prudente la investiţii, la ceea ce cheltuie, cum cheltuie, ce vor obţine în cadrul acestor proiecte”, analizează Veronica Arpintin, manager naţional BERD BAS Moldova.

Pe parcursul primului an de activitate, 35 de companii au beneficiat de asistenţă prin intermediul programului “Femeile în Afaceri”, care presupune investiţii de 202 mii de euro. Din numărul total de proiecte trimise pentru programul “Femeile în Afaceri”, circa 65% sunt acceptate şi, ulterior, cofinanţate. Totuşi, numărul proiectelor trimise din zonele rurale este mult mai mic. Astfel, 80% din proiecte sunt din oraşe mari şi doar 18% din mediul rural.