Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Exorcizările: vindecare sau afacere?

Exorcizările: vindecare sau afacere?

„Izgonirea necuraţilor” este un fenomen disputat în toată lumea. Unii îl acceptă şi chiar îl practică, în timp ce alţii îl resping ca pe o experienţă dăunătoare sau un procedeu fals. Oamenii din R. Moldova spun că recurg la aceste experienţe în special atunci când nu pot să-şi rezolve problemele de sănătate în sistemul medical oficial. În acelaşi timp, chiar unii preoţi spun că exorcizările sunt ca o afacere pe seama naivităţii şi disperării oamenilor.

Unele persoane, dezamăgite de efectul tratamentelor medicale, încep să caute tot mai insistent protecţia divină. O găsesc în biserici şi, uneori, în ritualuri bisericeşti invazive, de exorcizare.

Adriana M. din satul Napadova spune că avea dureri insuportabile de cap şi că vizitele repetate la medici nu ar fi ajutat-o. În final, a ajuns la preoţi. Părintele Valeriu de la biserica din Hrustovaia, raionul Camenca, i-ar fi spus că durerile ei se trag din vrăji.

„Am ajuns la Psihiatrie. După toate investigaţiile, medicul a zis că toate analizele sunt foarte bune, chiar dacă mă doare capul. Mi-a zis că scăparea mea ar fi în biserică”, spune Adriana, explicând că, după ce a băut „agheasmă de peste cruce la părintele Valeriu”, s-ar fi vindecat.

Nicolae, soţul ei e mai sceptic: „Pe cine-l şi cauţi merge la Hrustovaia să scoată dracii. Chipurile ei sunt peste tot şi nu mor, ca oamenii, ies din unul, întră în altul… Păi de 2000 de ani încoace n-ar trebui să ai unde călca de atâta drăcăraie”. Adriana se supără la auzul acestor cuvinte şi zice că unul dintre diavoli s-a aciuat bine în bărbatu-său.

„Exorcistul” a lucrat brigadier

De atunci au trecut mai bine de 10 ani, iar femeia poate să povestească ore în şir despre ispite, vrăji şi puterea lui „batiuşka”. Deja de un an, fiul ei mai mare a devenit  ucenic al preotului Valeriu, care urmează să se călugărească.

Părintele Valeriu este căsătorit şi are doi fii. A lucrat brigadier până în momentul în care a decis să se preoţească. Apoi, a ajuns cunoscut în regiune prin slujbele de exorcizare şi minuni de vindecare a celor bolnavi. Din banii adunaţi de la creştini a construit pe lângă biserică o pensiune, în care sunt cazaţi cei cu nevoi de durată. Are şi o pagină web, unde cei trataţi povestesc despre cum li s-a întâmplat vindecarea. Unii îi sunt deosebit de dedicaţi.

Este şi cazul Nataliei B., care spune că s-a vindecat de vrăji la acelaşi preot.  „Tuşeam de mă înăduşeam la slujbă, părintele mi-a făcut semnul crucii şi m-am liniştit un pic. Noaptea, pentru prima dată după luni de coşmar, am dormit. Apoi am aflat de la preot că trebuia să mor peste 3 luni, atât de grav am fost vrăjită”.

Natalia spune că tot de la acest preot a aflat cu claritate cine a vrăjit-o. „Batiuşka mi-a arătat şi cine m-o hrănit”, susţine ea, dând de înţeles că nu mai pune la îndoială cele spuse de părinte.

Tratament sau învrăjbire?

Pavel Borşevschi de la Biserica „Sfântul Dumitru” din Chişinău e cunoscut prin spiritul său combativ, împotriva exorciştilor autoproclamaţi. El spune că preoţii care îşi permit să indice asupra unor persoane că ar fi vinovate de vrăji pot fi acuzaţi de învrăjbire, considerată un păcat serios. Deşi exorcizările sunt acceptate ca ceremonii religioase de Biserica Ortodoxă, Pavel Borşevschi spune că nu orice preot le poate oficia şi niciodată în public. „Merg la aceste show-uri şi alde gură-cască: Ia dă să văd şi eu, poate mi-a merge. Important e să nu apună soarele în joaca asta cu diavolul”, explică preotul.

La 300 km de Hrustovaia, localitate a cărei marcă a devenit „batiuşka Valerii”, de partea dreaptă a Nistrului, în plin centrul Chişinăului, preotul Agafon adună alte sute de oameni necăjiţi, care vin dis-de-dimineaţă, de trei ori pe săptămână, să prindă rând la uşa Bisericii „Constantin şi Elena”.

Banii, între preot şi chirurg

Oamenii se înscriu într-o listă şi primesc un număr care le stabileşte rândul. La ora 8 dimineaţa mi-ar fi revenit numărul 84, cu promisiunea recepţionerei de a ajunge sub „patraşiriul părintelui” pe la amiază. „Ei, azi încă nu-s mulţi. Să vedeţi duminică, pe la ora asta erau vreo 200”, m-a încurajat ea.

Tamara C. a venit de la nordul Moldovei la părintele Agafon ca să-i mulţumească că acum 7 ani i-ar fi salvat viaţa. „La Chişinău mi-au spus că am o pată pe creier. Mi-au propus operaţie, care costa 6 500 de lei. Tare mă temeam. Am auzit de părinte şi am venit la el. M-a sfătuit să nu mă operez. Să încerc mai întâi prin pocăinţă”.  Tamara zice că aşa s-ar fi vindecat. Ea consideră că plăţile sunt utilizate atât în medicină, cât şi în biserică. „105 lei pentru miruire… pe lună vreo 700 de lei. N-aş zice că-i scump. Vine lume de pe lume”, explică Tamara, amintind de faptul că pentru o operaţie chirurgicală i s-ar fi cerut mii de lei.

Unii medici confirmă că au întâlnit, totuşi, pacienţi care s-ar fi vindecat de anumite suferinţe fizice prin credinţa lor în Puterea Cerească. Imagistul Centrului Diagnostic, Valeriu Jalbă, spune că a cunoscut cazuri de vindecare neexplicate medical: „Un pacient, care făcea investigaţii gastrologice la mine vreo 10 ani, într-un final nu mai era ajutat de medicamente. I-am recomandat o intervenţie chirurgicală, iar el s-a dus pe Muntele Atos. Zice că a băut acolo agheasmă, ceaiuri din ierburi, s-a rugat…” Valeriu Jalbă spune că la următoarea vizită ar fi constatat că rana gastrică a pacientului s-a epitelizat.

Un îndrăcit sau doi

Preotul Agafon are peste 90 de ani, fiind hirotonisit din 1953. El susţine că exorcizările sunt recunoscute de multe biserici ale lumii şi crede că mulţi s-ar fi vindecat astfel de boli grele: „Exorcizarea este un ritual creştinesc, aşezat de stâlpii bisericii, învăţătorii lumii, Vasile cel Mare şi Ioan Gură de Aur. Este destinată oricăror creştini, începând cu sugarii. Chiar şi femeilor gravide, bolnavilor cu farmece poate fi făcută”.

Preotul mai spune că până şi botezul este un ritual de exorcizare, căci naşii copilului se leapădă, scuipând, de Satana şi îşi asumă griji pentru educarea unui bun creştin.

Totuşi, preotul Pavel Borşevschi crede că se exagerează cu ceremoniile de exorcizare: „În Moldova noastră, cât este ea de mică, mite dacă există un îndrăcit sau doi. Vă spun asta cu toată responsabilitatea. Ceilalţi sunt păcătoşi, bolnavi”.
Făcând parte din Comisia de Disciplină a Mitropoliei Moldovei, preotul Borşevschi a sesizat mitropolitul privind unele practici cel puţin stranii de exorcizare care au loc în Moldova: „La „Ciuflea” unul dintre preoţi a luat o suliţă mare şi a început să taie până la sânge unghiile femeilor, să le şteargă pomada. Cică, boite cum sunt, atrag dracii… A venit o doamnă cu unghiile tăiate până la sânge”.

Credinţă sau tulburări nervoase?

Borşevschi consideră că exorcizarea nu se face în public, mai ales în prezenţa copiilor. Iar ţipetele spectaculoase care se aud în cadrul acestor ceremonii nu sunt dovada obligatorie a existenţei necuraţilor: „Au venit şi la mine aici vreo două şi au început să strige. Atunci am oprit slujba şi am preîntâmpinat: „Dacă mai strigi, chem Poliţia şi Salvarea. A pus capul în pământ şi a tăcut, iar după slujbă şi-a cerut iertare”.

Psihologa Parascovia Topada este de părere că mulţi dintre cei care devin clienţi ai ritualurilor bisericeşti ajung să aibă tulburări nervoase: „Se simt posedaţi cei cu anumite tulburări isterice, fie depresia, paranoia, schizofrenia chiar. Este vorba de afecţiuni neurologice, de fapt”.

La rândul său, Vasile Tăbârţă, şeful Secţiei de expertiză medico-legală a Spitalului de Psihiatrie, spune că în psihiatrie nu există diagnoze precum posedarea de demoni: „Sunt multe exemple când bolnavii noştri, fiind la biserică, pot să strige, să spună multe. E vorba de o stare amplificată de tulburări psihice”.

Liuba Lupaşco, ŞSAJ