Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   (VIDEO)„Educaţia sexuală” - între speculaţii…

(VIDEO)„Educaţia sexuală” – între speculaţii şi realitate

Fiecare a 10-a gravidă din R. Moldova este adolescentă. În aceste condiţii, subiectul educaţiei sexuale în şcoli provoacă opinii contradictorii, separând societatea în două tabere: pro şi contra. Mai mult chiar, în campania prezidenţială din toamna anului 2016, educaţia sexuală devenise unul dintre subiectele speculate de politicieni. Deşi accesul tinerilor la educaţia sexuală obligatorie în instituţiile de învăţământ este stipulat în Legea nr. 138 privind sănătatea reproducerii, adoptată în 2012, datele statistice arată deficienţe majore în implementarea acesteia.

În septembrie—decembrie 2016, Y-PEER Moldova, cu suportul Fondului ONU pentru Populaţie (UNFPA Moldova), a pilotat cursul „Educaţie sexuală” în două instituţii de învăţământ de la noi. Iniţiativa a pornit după ce au fost chestionaţi 1100 de tineri din R. Moldova. Dintre aceştia, 1011 au menţionat că ar avea nevoie de această disciplină. Astfel, de acest curs au beneficiat 62 de elevi din clasele a 8-a şi a 9-a de la Liceul „Spiru Haret” din Chişinău şi de la Gimnaziul din satul Vânători, Nisporeni.

Copii care nasc copii

În 2015, peste 700 de copii au fost născuţi de către mame minore, 47 dintre acestea având sub 16 ani, conform Biroului Naţional de Statistică (BNS).

La doar 15 ani, Violeta (nume schimbat, n.r.) a adus pe lume un băieţel. Mama fetei era plecată peste hotare, aceasta rămânând în grija bunicii. A ascuns faptul că este însărcinată şi a frecventat şcoala până în ultima zi. A susţinut pe 10 normativele la cultura fizică, după care, revenind acasă, a născut… în veceu, neasistată de medici. Deşi era minoră, a decis să nu se despartă de copil, fiind ajutată de bunică. Cu timpul, a reuşit să-şi refacă viaţa. S-a căsătorit şi a trecut cu traiul în alt sat. Cazul Violetei e unul dintre puţinele de acest gen, cu un sfârşit fericit.

Laura (nume schimbat, n.r.) a rămas însărcinată când avea 16 ani. Tatăl său, când a aflat, a ameninţat-o că o alungă de acasă. Au intervenit profesorii. L-au chemat la şcoală, au discutat. Cu timpul, tatăl s-a resemnat şi a iertat „greşeala” fiicei, dar copilului nu i-a fost sortit să se nască, tânăra pierzând sarcina. Colegele ei susţin că de vină este tatăl copilului, care a bătut-o. Laura a revenit la şcoală, şi-a încheiat studiile, dar spune că trecutul nu poate fi şters cu un burete.

„În şcoala noastră au fost 5 cazuri, pe parcursul a 5-6 ani, când elevele au rămas însărcinate. Părinţii care au mai rămas în sat nu au grijă de educaţia copiilor, mai ales de educaţia lor sexuală”, ne spune Larisa Gheorghică, directoarea Gimnaziului din Vânători.

În ambele instituţii de învăţământ decizia-pilot de a desfăşura ore de educaţie sexuală a fost luată de comun acord cu profesorii, elevii şi părinţii. „Am pus la vot şi, într-un final, toţi părinţii au fost de acord să implementăm acest curs. Ulterior, ne-au spus că sunt mulţumiţi, deoarece copiii deveniseră mai deschişi în discuţiile cu ei”, spune Marina Grecu, diriginta clasei a 8-a, psihologă la Liceul „Spiru Haret”.

Rezultatele cursului au fost evaluate pe baza anchetelor completate de elevi până şi după finalizarea cursului. „Dacă la pre-test ei încercau să spună lucruri filozofice, formulate complicat, fără a cunoaşte prea multe la subiect, la post-test, au răspuns sincer, nu au mai utilizat formulări complicate”, spune Anna Susarenco, preşedinta Y-PEER Moldova.

„La început, să fiu sincer, nu ştiam răspunsul la nici jumătate din întrebări. La ultimul test, însă, practic am răspuns la toate întrebările. Părinţii au fost tare bucuroşi, deoarece ei nu au putut să-mi explice unele lucruri aşa cum au putut cei care ne-au predat temele”, spune Marcela Carazie, elevă în clasa a 8-a la Gimnaziul din Vânători.

„Cursul de educaţie sexuală a fost benefic pentru noi, pentru că multe lucruri chiar nu le-am ştiut, iar când le-am aflat nu ne venea a crede că asta poate exista. Am învăţat cum să ne protejăm, la cine să ne adresăm în diferite situaţii”, susţine Iurie Triboi, elev în clasa a 8-a la Gimnaziul din Vânători.

Educaţia sexuală – între speculaţii şi realitate

Anna Susarenco și Liuba Chirilov, coordonatoare Y-PEER Moldova, le-au predat elevilor cursul „Educație sexuală” timp de un semestru

Subiectul implementării educaţiei sexuale în şcoli a provocat opinii contradictorii, divizând societatea în două tabere: pro şi contra. Scandalurile iscate pe acest subiect s-au ales, de fiecare dată, cu implicarea bisericii, cea mai recentă fiind în timpul scrutinului prezidenţial din 2016. Episcopul de Bălţi şi Făleşti, Marchel, susţinătorul aprig al candidatului pro-rus Igor Dodon, în prezent preşedinte al R. Moldova, a îndemnat cetăţenii să nu voteze pentru Maia Sandu, preşedinta Partidului Acţiune şi Solidaritate (PAS), acuzând-o, printre altele, de faptul că, în 2013, pe când era ministră a Educaţiei, a permis în bibliotecile şcolare cartea „Viaţa sexuală” şi a promovat predarea educaţiei sexuale în şcoli.

Totuşi, preşedinta Y-PEER Moldova, Anna Susarenco, spune că unii preoţi susţin predarea în şcoli a acestei discipline. „Am discutat cu preoţii din mai multe localităţi. Aşteptarea noastră a fost că ei vor identifica punctele comune, pentru că sănătatea reprezintă o valoare atât pentru biserică, cât şi pentru noi, tinerii. Ne-am bucurat că nimeni dintre ei nu a spus că este total împotrivă”, spune Susarenco.

Şi Igor Dodon s-a pronunţat, în perioada electorală, împotriva acestei discipline. Astfel, pe 18 octombrie 2016, acesta declara: „Sunt categoric împotriva introducerii în curriculumul şcolar a educaţiei sexuale şi a altor valori care nu ne sunt proprii. Nouă, moldovenilor, nu ne trebuie aceste lucruri, ţineţi-le la voi în Europa, în alte ţări, distrugeţi acolo familiile”.

Pe de altă parte, potrivit lui Nicolae Osmochescu, doctor în drept, fost judecător la Curtea Constituţională, preşedintele nu are împuterniciri să ia decizii la acest subiect, deoarece orice reformă în domeniul educaţiei se face prin lege, iar legile se adoptă în Parlament. „Preşedintele poate iniţia, poate promova o idee sau alta, dar adoptarea unei legi îi aparţine exclusiv Parlamentului”, susţine acesta.

Reporterul ZdG a solicitat opinia mai multor deputaţi din Parlamentul R. Moldova la acest subiect.

Paradoxal, dar Marina Radvan, membră a PSRM, dar şi a Comisiei parlamentare pentru educaţie, nu este la fel de categorică în declaraţii precum fostul său şef de partid, Igor Dodon. Aceasta consideră că subiectul predării educaţiei sexuale în şcoli trebuie iniţial consultat cu societatea civilă şi actorii implicaţi: profesori, părinţi, experţi. „Doar atunci ne putem face nişte concluzii”, a declarat Radvan.

Lilian Carp, vicepreşedinte al Partidului Liberal, membru al Comisiei parlamentare pentru educaţie, se pronunţă pentru „Educaţia sexuală” în şcoli. „Conţinutul cursului trebuie să corespundă particularităţilor de vârstă, pentru a nu exagera anumite lucruri, dar, totodată, de pregătit copilul pentru fiecare etapă a vieţii”, a declarat Lilian Carp pentru ZdG.

„Sunt de acord cu introducerea acestei discipline în instituţiile preuniversitare, pentru că ar contribui, în primul rând, la prevenirea relaţiilor sexuale timpurii, ar ajuta tinerii să înţeleagă ce înseamnă să-ţi planifici o familie, ar promova cunoştinţe despre beneficiile şi riscurile maternităţii. Este clar că în societate persistă o atitudine contradictorie, dar necunoaşterea este mult mai periculoasă”, consideră parlamentara PDM, Valentina Buliga.

Liliana Nicolaescu-Onofrei, expertă în politici educaţionale, vicepreşedintă PAS, susţine iniţiativa: „Mai mulţi ani în urmă, a fost un proiect ce presupunea introducerea în şcoli a disciplinei „Deprinderi de viaţă”, care includea şi componenta „Educaţie sexuală”. Ignoranţa unor organizaţii, a celor care nu înţeleg, de fapt, ce înseamnă educaţia sexuală, a făcut ca acest obiect să fie exclus din lista disciplinelor obligatorii. Nu este întâmplător faptul că, în peste 400 de instituţii de învăţământ general, elevii solicită şi studiază opţional disciplina „Educaţie pentru sănătate”, care include toate aceste aspecte. Mă bucur că există elevi şi părinţi conştienţi de importanţa lor”.

„Consider că, în instituţiile de învăţământ din R. Moldova, trebuie să fie predată disciplina „Deprinderi de viaţă” şi, în cadrul acesteia, să fie discutate şi problemele educaţiei sexuale, igiena personală, pregătirea pentru perioada de maturitate. Mai ales acum, când în R. Moldova sunt aproximativ 100 000 de copii ai căror părinţi sunt plecaţi peste hotare”, susţine deputata PCRM, Elena Bodnarenco.

Angajament asumat pe jumătate

Mariana Goraş, şefă adjunctă a Direcţiei învăţământ preuniversitar din cadrul Ministerului Educaţiei, a declarat pentru ZdG că numărul elevilor care au beneficiat de cursul pilot „Educaţia sexuală” este prea mic, din care cauză nu se pune în discuţie extinderea acestui curs în alte şcoli.

Pe de altă parte, Ministerul Educaţiei consideră că fiecare instituţie de învăţământ îşi determină direcţiile prioritare proprii, pe care le poate implementa în cadrul activităţilor extraşcolare. „Dacă administraţia instituţiei, pe baza unui sondaj, acceptă şi un astfel de domeniu, în afara orelor de curs, noi susţinem această idee. Este important, dacă este vorba de un subiect mai sensibil în viziunea unora, să fie şi acordul părinţilor pentru aşa ciclu de lecţii”, a declarat Mariana Goraş.

Prima încercare de a introduce educaţia sexuală în şcolile din R. Moldova a fost în septembrie 2005. Atunci, Ministerul Educaţiei a introdus în curriculumul şcolar disciplina obligatorie „Deprinderi de viaţă”, în care se conţineau mai multe subiecte pe tema educaţiei sexuale. Acest lucru a provocat, în acea perioadă, un val de proteste şi discuţii contradictorii. Curând, la insistenţa unor reprezentanţi ai Mitropoliei Moldovei, cursul a fost trecut pe lista disciplinelor opţionale, iar manualele au fost retrase din şcoli. Ulterior, în 2012, a fost aprobată Legea nr. 138 privind sănătatea reproducerii, care prevede accesul tinerilor la educaţie sexuală obligatorie în cadrul instituţiilor de învăţământ.

Varianta rusă a materialului: [ВИДЕО] «Половое воспитание» – между спекуляциями и реальностью

Maria Şveţ