Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Dureri de cap la Agenţia…

Dureri de cap la Agenţia Medicamentului

Zilele trecute a fost demis directorul Agenţiei Medicamentului, Boris Golovin. Hotărârea Guvernului „cu privire la eliberarea din funcţie” anunţă succint doar faptul că acesta este eliberat „în baza cererii depuse”. Boris Golovin este stomatolog de profesie, iar, concomitent, mai mulţi farmacişti din spitale s-au plâns pe faptul că în fruntea celei mai importante instituţii farmaceutice din stat se află un nefarmacist.

Mai mulţi angajaţi ai spitalelor s-au plâns în ultimele luni pe faptul că, de când în fruntea agenţiei în cauză a fost numit un medic care nu este farmacist de profesie, comunicarea cu acest departament a devenit mai complicată.

Ultimul director al acestei agenţii a fost Boris Golovin. El a fost numit în această poziţie la doar câteva zile de la dizolvarea ultimului guvern comunist, la 28 august 2009. Amintim că, din aprilie 2007, Boris Golovin a deţinut funcţia de viceministru al Sănătăţii.

Medaliat de Voronin

Golovin a absolvit Colegiul Medical din Chişinău, apoi Universitatea de Medicină, Facultatea de Stomatologie. În scurt timp, acesta a revenit la Colegiul de Medicină, dar deja în calitate de director. Ulterior, el a fost numit viceministru al Sănătăţii, în perioada în care Guvernul era condus de Vasile Tarlev. Menţionăm că doar la câteva luni de la numirea acestuia în calitate de viceministru al Sănătăţii, la 1 august 2008 preşedintele de atunci, Vladimir Voronin, i-a conferit medalia „Meritul Civic”, pentru „merite în dezvoltarea sănătăţii”.

În preajma dizolvării ultimului guvern comunist, stomatologul Boris Golovin a fost numit, printr-o Hotărâre a Guvernului Greceanâi, în calitate de director al Agenţiei Medicamentului. Surse din interiorul acestei instituţii spun că acolo s-a făcut şi o reparaţie costisitoare.

Am încercat să stabilim dacă regulamentele în vigoare conţin careva stipulări cu privire la faptul ce studii şi abilităţi trebuie să deţină managerul superior din cadrul Agenţiei Medicamentului.

Pagina web a acestei agenţii, www.amed.md, conţine o rubrică specială, intitulată „Acte legislative şi normative”, unde sunt publicate un şir de Hotărâri de Guvern şi ordine ale Ministerului Sănătăţii. Totuşi, aici nu este publicat cel mai important document care vizează funcţionarea acestei instituţii, şi anume Regulamentul cu privire la activitatea Agenţiei Medicamentului. Am contactat anticamera, care ne-a pus în relaţie cu persoanele responsabile de completarea şi actualizarea paginii web. „Da, regulamentul nu este publicat. Dar dacă nu este publicat, înseamnă că aşa a fost decizia”. Deşi am solicitat să ne fie oferit acest document prin e-mail, ni s-a spus că nu e posibil înainte ca să trimitem o scrisoare de solicitare pe adresa conducerii acestei instituţii, „care va fi precăutată în termeni legali”.

Secretul de stat mai întâi

La secţia juridică a Agenţiei, însă, ni s-a permis accesul la acest document fără scrisoare specială. Regulamentul cu pricina a fost adoptat la sfârşitul anului 2005, cu modificări ulterioare operate la sfârşitul anului 2008. La capitolul „Directorul instituţiei” sunt trecute peste 20 de puncte care stipulează abilităţile directorului. Există şi un punct special, care spune că „Directorul general al Agenţiei poartă răspundere pentru asigurarea păstrării secretelor de stat”. Nu există însă o prevedere clară care ar spune dacă persoana care este numită de guvern în fruntea acestei instituţii trebuie să aibă studii farmaceutice sau stomatologice.

„Nu există aşa o prevedere în regulamentul cu pricina. Problema rămâne la discreţia celor care numesc persoana în funcţia dată. Uneori, în fruntea agenţiei au fost specialişti din domeniul farmaceuticii, uneori medici cu alte specializări”, ne-au declarat specialiştii agenţiei.

Mai multe personalităţi din domeniul medicinei pe care le-am contactat în această problemă ne-au spus că e nevoie de un specialist cu studii farmaceutice, dat fiind specificul acestei structuri. Totuşi, aceste persoane au preferat să îşi păstreze anonimatul, din cauza unor aspecte de etică profesională.

Din acelaşi regulament aflăm că sarcinile Agenţiei rezidă în: monitorizarea procesului de aprovizionare cu medicamente şi asistenţa farmaceutică pentru instituţiile medicale publice, argumentarea şi promovarea propunerilor privind perfecţionarea sistemului farmaceutic, în vederea îmbunătăţirii aprovizionării  populaţiei cu medicamente, reglementarea creării pieţei farmaceutice, inclusiv prin procesul de autorizare a medicamentelor; asigurarea calităţii medicamentelor, asigurarea respectării legislaţiei de către agenţii economici care desfăşoară activitate farmaceutică, autorizează şi monitorizează importul-exportul de medicamente; monitorizarea preţurilor pentru medicamentele prezente pe piaţa  farmaceutică, asigurând astfel transparenţa şi accesibilitatea economică.

Doar decizia personală contează

Vladimir Safta, vicedirectorul Agenţiei Medicamentului, ne-a sugerat că e totuşi important ca în fruntea acestei structuri să fie un specialist în domeniul farmaceuticii. „Greu de spus, potrivit legislaţiei curente, şeful acestei agenţii poate fi atât un farmacist, cât şi un simplu medic sau un jurist. Totuşi, potrivit specificului organizaţiei şi potrivit responsabilităţilor pe care le are conducătorul acesteia, ar fi bine ca în fruntea ei să fie un farmacist”, a spus Safta.

L-am contactat pe Boris Golovin pentru a afla opinia sa cu privire la demisie şi la specializarea în farmaceutică pe care trebuie sau nu să o aibă cel care gestionează autoritatea naţională responsabilă de medicamente. „Poate să fie aceasta părerea mea personală?” ne-a răspuns cu o întrebare fostul director al Agenţiei, după care a închis telefonul fără să admită alte întrebări.

Între timp, în atenţia experţilor au intrat şi ultimele modificări făcute de ultimul guvern comunist în Regulamentul cu privire la Agenţia Medicamentului. Potrivit acestor modificări, Agenţia Medicamentului are împuterniciri de a controla nu doar achiziţia de medicamente, ci şi a consumabilelor şi utilajelor medicale. În acelaşi timp, ultimele rapoarte ale Curţii de Conturi arată că în ultimii ani s-au comis mai multe încălcări privind controlul achiziţiilor de medicamente din bani publici. Ultimul raport al Curţii de Conturi, realizat asupra modului de gestionare a resurselor financiare publice din exerciţiul bugetar 2008, arată cel puţin 10 erori în gestionarea banilor publici în domeniul medicamentelor.

Alina RADU