Drame omeneşti la 080077777

255-exodDrama mătuşii Catinca, o bătrână dintr-un sat din Moldova, rămasă cu nepoţelul şi cu multă nelinişte în suflet, în timp ce fiica sa este la muncă peste hotare, prezentată într-un spot social, a transmis persoanelor care doresc să plece la muncă peste hotare că ele nu sunt singure şi că răspunsurile la toate îndoielile se află la distanţa unui singur apel telefonic.

Deja mai bine de 8 ani, cei care doresc să plece în străinătate în căutarea unui loc de muncă, rudele lor, dar şi orice persoană care doreşte să afle mai multe informaţii despre migraţie şi despre traficul de persoane, au posibilitatea să sune la Linia fierbinte a Centrului Internaţonal “La Strada”, unde se pot consulta la orice oră cu experţii organizaţiei. De 7 ani, funcţionează Linia Fierbinte naţională cu numărul 080077777. Apelul este gratuit şi confidenţial.

De regulă, apelurile la Linia fierbinte ţin de prevenire. Sună potenţiali migranţi şi presupuse victime ale traficului sau rudele acestora, solicitând asistenţă. Nicolae Misail, ofiţer de presă al organizaţiei, spune că, la acest număr de telefon, în mare parte, sună potenţiali migranţi, persoane care solicită informaţie despre plecarea peste hotare; emigranţi, persoane care au plecat deja peste hotare şi au întrebări legate de legalizarea statutului, reunificarea familiei, etc; persoane traficate, indiferent de scopul exploatării, şi rudele, apropiaţii acestora, grupuri profesionale care, de cele mai dese ori, solicită informaţii despre migraţie şi despre traficul de fiinţe umane.

Persoana este primordială

Linia fierbinte e administrată de 5 consultanţi cu experienţă în consiliere telefonică. Persoana care sună poate solicita informaţie sau asistenţă. Consultantul oferă date despre plecarea legală la muncă peste hotare, prevederi legislative legate de migraţie şi trafic de persoane, oferă sfaturi şi recomandări cum să fie identificate situaţiile dubioase, cum poate fi evitat traficul de persoane şi cum migranţii îşi pot proteja drepturile şi libertăţile.

Dacă persoana care telefonează este victimă a traficului de fiinţe umane, acesteia îi este facilitat accesul la asistenţă socială şi/sau psihologică. Alina Budeci, managerul Centrului de Contact, ne-a explicat cum lucrează consultanţii în astfel de cazuri. “Întotdeauna rolul consultantului este de a identifica situaţia victimei, circumstanţele în care se află, problemele şi nevoile sale imediate. După ce cazul a fost preliminar identificat, sunt evaluate nevoile primare ale victimei traficului de persoane, fiind organizată asistenţa, focusată pe recuperarea din locul exploatării, asistenţă pre-repatriere, asistenţă repatriere şi asistenţă post-repatriere, inclusiv reabilitare şi reintegrare socială. La toate etapele intervenţiei, persoana este primordială. Finalitatea cazului depinde atât de persoana care-l asistă, cât şi de persoana care solicită asistenţa, intervenind şi factorul uman”, a explicat psihologul.

Traficat la Moscova de către vecini

Cazurile de trafic parvenite la Linia fierbinte sunt foarte diverse şi la fel de complicate, afirmă consultanţii Centrului. Una dintre situaţii, care şi-a găsit soluţia în urma apelului, este cea a lui Mircea, un tânăr de 26 de ani, bolnav psihic, invalid de gradul II. Acesta plecase la Moscova, la muncă, luat de nişte vecini, care îi furaseră de acasă paşaportul. După jumătate de an, timp în care mama nu a ştiut nimic despre fiul său, ea a fost sunată de la o biserică din oraşul rusesc Podolsk şi anunţată că fiul ei a fost găsit lângă un metrou. Era în stare groaznică, bătut, chinuit şi înfometat. Nu avea acte la el, din care motiv nu-l puteau trimite acasă. Mama a vorbit cu băiatul, de la care a aflat că vecinul, Vasile, îi propusese să meargă la muncă în Rusia. După ce au ajuns la Moscova, Mircea a fost bătut şi forţat să cerşească lângă metrou.

După apelul disperat al mamei, angajaţii Centrului au luat legătura cu organizaţia parteneră din Rusia. Mircea a fost plasat într-un Centru, pentru perioada în care i-au fost perfectate actele. Peste un timp, s-a întors în Moldova, însoţit de o persoană abilitată din cadrul organizaţiei din Rusia. Pentru că băiatul a refuzat să fie plasat în centrul de reabilitare, a plecat acasă, cu condiţia că poate reveni la centru, dacă va fi nevoie.

Nicolae Misail afirmă că experţii Centrului, de-a lungul anilor, au observat că numărul de apeluri este aproximativ acelaşi şi doar în perioada campaniilor informaţionale sau publicitare acest număr creşte. De exemplu, anul acesta, în timpul campaniei “Vulnerabilitatea femeii-migrant la exploatare şi trafic”, numărul apelurilor s-a dublat.

O mie de persoane neidentificate

În urma campaniei “Vulnerabilitatea femeii-migrant la exploatare şi trafic”, desfăşurată de Centrul “La Strada” în perioada iulie-noiembrie curent, s-a mărit mai bine de patru ori şi numărul persoanelor care necesită asistenţă, fie presupuse victime ale traficului, fie rude ale acestora. În perioada iulie-noiembrie, consultanţii Centrului au asistat 220 cazuri prezumate de trafic, inclusiv persoane dispărute. În procesul dispariţiei erau prezente elemente specifice fenomenului de trafic (recrutarea, transportarea etc.), ne-a explicat Alina Budici.

Cu toate acestea, circa 1.000 de cazuri, prezumate ca trafic de fiinţe umane, apelurile celor care solicită ajutor în căutarea apropiaţilor plecaţi la muncă peste hotare, rămân, practic, fără sorţi de izbândă – fie că multe dintre aceste persoane sunt date dispărute, fie că despre ele se cunosc prea puţine date pentru a fi ajutate.

Un caz similar este al Liliei, o tânără de 27 de ani. Ea a împrumutat bani de la vecina sa, ca să plece în Turcia. De acolo, ea a fost deportată. Întoarsă acasă, nu avea bani ca să restituie vecinei datoria şi aceasta i-a propus Liliei să plece în India, la strâns ceai. Din India, reuşea, foarte rar, să-şi sune sora în Moldova. Ea i-a spus că este forţată să presteze servicii sexuale, este păzită şi nu prea poate suna.

Sora Liliei a apelat Linia fierbinte, cerând ajutor. Ea spunea că Lilia este foarte speriată şi că nu înţelege că este manipulată. Ea spera că-i va întoarce Maiei datoria (femeia care a vândut-o de mai multe ori) şi va putea pleca. Acum câteva zile, au batut-o. Ea se teme şi zice că a înţeles că este minţită şi vrea să scape de acolo. Lilia nu cunoaşte adresa pentru că este transportată cu maşina, culcată, ca să nu vadă nimic, iar când stă închisă, nu vede niciun indiciu în jur. Altă dată, când fata a reuşit să sune, plângea. Zice că este suspectată pentru că se interesează de adresa aflării sale. Peste un timp, Lilia a sunat şi a spus că nu se mai află la adresa veche şi că, zilnic, este dusă dintr-o maşină în alta. Nu vede niciun indiciu care ar putea-o ajuta să identifice locul aflării. Un timp, Lilia nu a dat nicio ştire, ca apoi să-şi sune sora şi să-i spună că un bărbat a ajutat-o să scape, i-a perfectat actele, i-a cumpărat bilet la avion, ea urmând să revină acasă. Lilia nu a mai ajuns acasă. Nici sora, nici bărbatul care a ajutat-o nu au putut da de ea.

Psihologul Centrului “La Strada”, Alina Budeci, spune că fiecare caz e dificil. Poate interveni orice, făcând complicată salvarea victimelor traficului de fiinţe umane.

Tatiana EŢCO



Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *