Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   "Cunoaşte ONG-ul care te reprezintă"

„Cunoaşte ONG-ul care te reprezintă”

Timp de o zi, 21 de Organizaţii non-guvernamentale (ONG) din Chişinău şi-au transferat birourile în centrul Chişinăului, unde au participat la Târgul ONG-urilor. Acestea au ieşit în stradă ca să se facă văzute şi cunoscute, iar cetăţenii au putut afla ce reprezintă respectivele instituţii, cu ce se ocupă ele şi cum ar putea deveni voluntari în cadrul lor.

Recent, a fost făcut public un studiu care arată că 80% dintre moldoveni nu cunosc ce sunt ONG-urile şi ce fac acestea pentru societate. Pentru a acoperi acest gol informaţional, dar şi pentru a pune în valoare activităţile de zi cu zi ale instituţiilor neguvernamentale, în cadrul Săptămânii Naţionale a Voluntariatului a fost organizat acest târg. În cadrul acestuia, în corturi special amenajate, membrii şi voluntarii organizaţiilor au distribuit trecătorilor pliante şi broşuri informative despre activitatea lor, au vorbit curioşilor despre ceea ce fac ei şi i-au îndemnat să intre în gaşca lor, a voluntarilor.

„De multe ori, societatea nu cunoaşte activitatea ONG-urilor, acestea activând în domeniul lor, oarecum închis. Motivaţie, în cei zece ani de activitate, a dezvoltat activităţi şi servicii sociale de integrare şi reabilitare a copiilor şi tinerilor cu dizabilităţi locomotorii, servicii ce nu sunt prestate de alte organizaţii, chiar nici de stat. Noi participăm la reabilitarea şi instruirea persoanelor cu dizabilităţi, încât să devină persoane active în societate, care ştiu cum să depăşească barierele întâlnite şi care nu depind de ajutorul cuiva. Îi învăţăm pe tineri că dizabilitatea nu înseamnă lipsa abilităţilor”, povesteşte Igor Meriacre, director executiv în cadrul Asociaţiei Motivaţie din Moldova. Igor susţine că şi-ar dori ca la echipa lor să adere noi voluntari, pentru că activează cu puţine persoane dornice să ajute. Explicaţia acestei neimplicări, crede el, sunt multiplele probleme cu care se confruntă tinerii.

La câţiva metri de standul Asociaţiei Motivaţie, o tânără explică cu zâmbet şi mult entuziasm despre activităţile centrului pe care îl reprezintă şi despre scopul lor la acest târg. Tânăra, Anastasia Seraciov, este persoana responsabilă de relaţii cu publicul în cadrul Centrului „Speranţa”. Spune că a venit, împreună cu alţi colegi, la această acţiune pentru a convinge cât mai mulţi tineri să devină voluntari în cadrul organizaţiei lor. „Centrul „Speranţa” lucrează pentru promovarea incluziunii sociale şi oportunităţi egale a persoanelor cu dizabilităţi. Noi avem nevoie de persoane creative, interesante şi cu timp liber, care să ofere un zâmbet copiilor cu dizabilităţi. Noi aşteptăm aceşti tineri să vină la noi şi să se manifeste ca animatori, profesori de pictură. Îi invităm să devină prieteni de familie şi să meargă la domiciliul copiilor cu dizabilităţi, pentru a-i ajuta cu temele de acasă, pentru a se juca cu ei sau pentru a-i învăţa ceva nou. Un voluntar are toate şansele să devină cel mai bun prieten al unui copil cu dizabilităţi”, explică Anastasia.
Morana Smodlaka Krajnovic, directoare de program în cadrul AED Moldova, instituţie ce a organizat acest târg cu suportul USAID, este convinsă că în urma acestei acţiuni toţi au de câştigat, organizaţiile se fac cunoscute şi pot câştiga noi voluntari, oamenii simpli află despre instituţii de care nici nu ştiau că există şi care ar putea să le ofere răspunsuri la întrebările lor sau care ar putea să îi ajute la soluţionarea problemelor cu care se confruntă.

“Lucrăm cu aceste organizaţii, vedem cât de deosebite sunt şi ce activităţi extraordinare desfăşoară ele. Vrem să împărtăşim acest lucru cu comunitatea, ca aceasta să afle că sunt organizaţii care ajută persoanele cu dizabilităţi, care implică tinerii şi se preocupă de un viitor mai bun pentru aceştia, care se ocupă de activităţi ecologice şi multe altele”, motivează Morana iniţiativa organizării târgului.

Acţiunea reprezintă startul campaniei «Cunoaşte ONG-ul care te reprezintă», în urma căreia se doreşte creşterea vizibilităţii şi popularităţii ONG-urilor din Moldova. Urmează să fie organizate târguri similare în întreaga ţară, astfel încât cetăţenii să afle mai multe despre societatea civilă.

T.E.