Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Cum sunt achiziţionate serviciile Internet…

Cum sunt achiziţionate serviciile Internet pentru şcolile din sectorul Ciocana?

La 17 ianuarie 2012, Direcţia Educaţie, Tineret şi Sport (DETS) din sectorul Ciocana a desfăşurat un concurs al ofertelor de preţuri pentru achiziţionarea serviciilor de acces la Internet. Agentul economic care a oferit cel mai mic preţ a fost Operatorul Naţional de Telecomunicaţii din R. Moldova – Moldtelecom. Deşi cererea ofertei de preţ a fost făcută în ianuarie, DETS Ciocana va beneficia de serviciile acestui agent economic în martie anul curent.

Iniţial, îşi anunţaseră intenţia de a participa la concurs patru agenţi economici, dar în acea zi şi-au prezentat ofertele de preţuri doar trei: Compania StarNet, Compania Orange Moldova şi ÎS Moldtelecom, ultima fiind desemnată câştigătoare.

Olga Vartanean, specialistă Achiziţii Publice DETS Ciocana, spune că criteriul de bază pentru desemnarea câştigătorului a fost oferirea celui mai mic preţ. „Compania Orange şi-a prezentat oferta de 51 000 lei cu TVA, StarNet – 32 830 lei, iar Moldtelecom a oferit cel mai mic preţ – 31 340 lei”. Din această sumă, potrivit Olgăi Vartanean, vor fi achitate serviciile Internet pentru 10 luni.

În Regulamentul cu privire la achiziţia bunurilor şi serviciilor prin cererea ofertelor de preţuri (în continuare – Regulament), care reglementează relaţiile în domeniul achiziţiei bunurilor şi serviciilor prin metoda cererii ofertelor de preţuri, se specifică: „câştigătoare este oferta care satisface toate cerinţele stabilite conform criteriilor de evaluare prevăzute în invitaţie”.

Contract în valoare de circa 8000 de lei pentru 2 luni

Din ianuarie până în martie 2012, însă, DETS Ciocana se va folosi de serviciile de Internet ale companiei prestatoare a acestui serviciu în 2011 – StarNet. În acest scop nu a fost semnat un  acord adiţional, ci unul de valoare mică.

Dacă pentru 10 luni serviciile de Internet vor costa DETS Ciocana peste 31 000 lei, atunci pentru primele două luni ale anului 2012, Direcţia va plăti pentru aceleaşi servicii un alt preţ – 7900 lei. Un calcul simplu arată că, în temeiul contractului de valoare mică, taxa lunară este de 3950 lei. Pentru următoarele 10 luni ale anului, taxa lunară pentru aceleaşi servicii, dar prestate de o altă companie, e de 3134 lei.

Olga Vartanean, specialistă Achiziţii Publice DETS Ciocana, spune că s-a întâmplat aşa deoarece bugetul municipal nu a fost încă aprobat, ca să se poată beneficia de suma integrală necesară prestării acestui serviciu pentru tot anul. Specialista afirmă că, deoarece contractul din 2011, semnat cu StarNet, a expirat la sfârşitul lunii decembrie trecut, s-a recurs la semnarea unui contract de mică valoare, pentru două luni, cu aceeaşi companie.

Ghenadie Grib, vicedirector general al Agenţiei Achiziţii Publice din R. Moldova, menţionează că, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 148 din 14 februarie 2008, achiziţiile publice de valoare mică sunt făcute de autoritatea contractantă în temeiul planurilor anuale şi trimestriale de efectuare a achiziţiilor publice. Ghenadie Grib mai spune că autoritatea contractantă poate solicita un contract de mică valoare în regim de urgenţă, ca urmare a unor nevoi neplanificate.

Planificare ineficientă sau buget neaprobat?

Olga Vartanean argumentează că, dacă nu ar fi fost semnat acest contract de mică valoare, Direcţia risca să rămână, la început de ianuarie, neconectată la Internet.

Potrivit aceleiaşi Hotărâri de Guvern, „achiziţiile publice de valoare mică reprezintă contractele de achiziţii publice, planificate şi încheiate de către autorităţile contractante, a căror valoare estimativă, fără taxa pe valoarea adăugată, nu depăşeşte 20 000 de lei pentru bunuri şi 25 000 de lei pentru lucrări şi servicii”. Galina Lupu, reprezentanta Secţiei Planificare a DETS, invocă acelaşi motiv – că nu este aprobat bugetul municipal şi că nu a putut fi semnat, din luna ianuarie, un contract pe un an de zile cu un agent economic, deşi tot ea afirmă că în bugetul instituţiei sunt bani pentru achitarea acestor servicii pentru întregul an. Firească întrebarea: de ce nu s-a planificat desfăşurarea concursului pentru cererea ofertei de preţ a serviciilor de Internet în decembrie 2011, astfel încât, la începutul anului 2012, agentul economic selectat să-şi presteze serviciile pentru întregul an, fără să fie semnat acest contract de mică valoare cu compania câştigătoare în 2011?

Olga Vartanean a răspuns că doar cei de la Secţia Planificare DETS ne-ar putea spune de ce concursul nu a fost planificat din timp. Galina Lupu, reprezentanta Secţiei Planificare DETS Ciocana, a specificat că nu ştie cauza neplanificării şi ne-a recomandat să vorbim cu şeful sau cu contabilul-şef, deşi contractul de achiziţie publică este prevăzut în planul anual şi trimestrial de efectuare a achiziţiilor publice, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 148 din 14 februarie 2008 cu privire la aprobarea Regulamentului achiziţiilor publice de valoare mică.

Potrivit Agenţiei Achiziţii Publice, în 2011 au fost înregistrate aproape 300 de contracte de achiziţie în municipiul Chişinău, 100 dintre ele fiind ale Direcţiilor Educaţie.

Lilia ZAHARIA-CRAVCENCO