Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Criza şi canalizarea

Criza şi canalizarea

253-canalizareMai mulţi locatari ai or. Codru se arată nemulţumiţi de faptul că au fost îngheţate lucrările la canalizare şi apeduct. Deşi lucrările sunt aproape finalizate, reţeaua de canalizare nu poate fi dată în exploatare deoarece primăria mun. Chişinău nu are bani suficienţi pentru a încheia proiectul. Potrivit oficialilor, criza economică se face vinovată de situaţia creată.

Încă de acum trei ani, locuitorii or. Codru au insistat asupra elaborării unui proiect legat de sistemul de canalizare şi aprovizionare cu apă a străzilor Livădarilor, Cobzarilor şi Izvoarelor. În cele din urmă, proiectul a fost elaborat, iar Primăria mun. Chişinău şi-a asumat responsabilitatea finalizării lucrărilor, investind 50 % din costuri. Celelalte cheltuieli urmând să fie efectuate de Primăria or. Codru.

Actualmente, fântânile de canalizare montate în zona respectivă sunt pline cu apă şi gunoaie. O parte au rămas descoperite, din cauza insuficienţei resurselor financiare. Din acelaşi motiv, potrivit oficialilor, a fost stopată şi construcţia reţelei de apeduct şi canalizare. Potrivit Direcţiei Construcţii Capitale (DCC) a Primăriei mun. Chişinău, lucrările au demarat în august 2008. Sergiu Pogorevici, viceprimar de Codru, afirmă că, până la sfârşitul anului curent, lucrările vor fi finalizate. „Mai urmează să construim câteva fântâni şi să reparăm drumul. Lucrările au fost stopate din lipsă de surse financiare”. Astfel, firma „Traversa”, responsabilă de construirea sistemului de canalizare, a supraexecutat lucrările. „Primăria Chişinău nu are bani să finanţeze proiectul în continuare. Este posibil că la rectificarea bugetului din această lună vor fi găsiţi aceşti bani şi vom acoperi datoriile creditare, astfel încât antreprenorul să continue lucrările”, a explicat viceprimarul.

El a mai adăugat că respectiva firmă este afectată de criza economică. „Antreprenorul mi-a spus că, dacă nu era criza, lucrările se încheiau. Dar dacă Primăria n-are bani, el este nevoit să mai aştepte”.

„Ne vor uita şi ne vor plăti peste 10 ani”

Nicolae Condraciuc, directorul firmei „Traversa”, declară că Primăria îi datorează câteva mii de lei. „Sunt datori cu 800 mii de lei şi până la momentul de faţă n-au transferat nici un bănuţ. Noi am executat parţial lucrările, adică de această sumă, dar le-am stopat până în momentul în care se va face transferul”. Condraciuc a mai menţionat că firma „Traversa” are datorii pentru materialele de construcţie şi trebuie să achite salariile angajaţiilor. „A fost planificată suma de 800 mii de lei pentru acest an şi de 800 mii pentru anul viitor, atunci când este prevăzută finalizarea proiectului. Ce a fost planificat pentru acest an am realizat, dar nu putem continua fără bani, pentru că este vorba de datorii mari”, a continuat el.

Directorul firmei de construcţii a mai punctat că, dacă vor fi finanţări din partea Primăriei, atunci sistemul de apeduct şi canalizare ar putea fi dat în exploatare până la sfârşitul acestui an. „Avem mijloace, forţă de muncă şi tehnica necesară. Însă, dacă noi am face toate lucrările fără a fi plătiţi, imediat după aceasta, ne vor uita şi ne vor plăti peste 10 ani. Am mai avut situaţii similare”, conchide Condraciuc.

Paşi dureroşi

Locuitorii or. Codru se arată nemulţumiţi de situaţia respectivă. Mai exact, aceştia susţin că, într-o perioadă scurtă de timp, au fost realizate peste 80% din lucrări, iar de un an proiectul este îngheţat. „La momentul de faţă ne alimentăm cu apă de la vecinii care au fântâni în curte. Îmi vine greu să mă gândesc că îmi trece conducta pe lângă poartă şi eu nu am apă”, spune Sofia Calancea. Referitor la îngheţarea lucrărilor, Ana Vasilachi, şefa adjunctă a DCC, susţine că rezolvarea situaţiei depinde mult de decizia pe care o va lua consiliul. „Am inclus în jur de 800 mii de lei în proiectul cu privire la redistribuirea finanţelor, care se prevede a fi examinat la următoarea şedinţă a consiliului”. Sursa a explicat că, dacă vor fi bani, lucrările vor continua.

„Dacă nu, asta este situaţia la zi. Proiectul este pregătit şi rămâne să fie avizat de viceprimarul Nistor Grozavu”, încheie Vasilachi.

Nistor Grozavu, viceprimarul de Chişinău, ne-a spus că, în zona respectivă, lucrările n-au fost îngheţate, dar că lipsesc resursele pentru continuarea construcţiilor. „De fapt, lucrările au fost conservate până la anul viitor. Dacă antreprenorul face lucrările în avans, atunci nu e nici o problemă. Spunem şi mulţumesc. Dar dacă el nu are bani pentru a plăti salariile angajaţilor şi materialele de construcţie necesare, noi bineînţeles că suntem nevoiţi să facem aceşti paşi dureroşi, pentru că ne aflăm în incapacitate de plată. Criza economică ne-a adus în această situaţie”, a concluzionat Grozavu.

Iurie SANDUŢA