Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Criza enervează clienţii băncilor

Criza enervează clienţii băncilor

Condiţiile de obţinere a unui credit bancar provoacă nemulţumirea mai multor clienţi. În perioada de criză economică, băncile aplică ca măsură de siguranţă suplimentarea pachetului de documente solicitat la acordarea creditelor.

Contactată de ZdG, purtătoarea de cuvânt a Băncii Naţionale, Rodica Teleucă, ne-a spus că băncile îşi intensifică politica prudenţială pentru a evita înrăutăţirea calităţii portofoliului de credite.

Clienta unei bănci, Liliana Bondari, susţine că a apelat la bancă pentru a obţine un credit de 18 mii de lei. „Fac reparaţie în apartament şi mai am nevoie de bani. Cu toate că ne aflăm într-o perioadă de criză, sper ca banca să-mi accepte solicitarea.” Femeia ne-a mai spus că noile modificări la pachetul de credite îi plasează în dificultate pe clienţi. „Dacă anul trecut am obţinut un credit în condiţii normale, acum am completat un nou pachet cu documente suplimentare şi aştept răspuns de la bancă”, a explicat clienta. Sursa citată a mai adăugat că s-a confruntat cu probleme şi la serviciu din cauza documentelor solicitate. Conform condiţiilor impuse de bancă, directorul trebuie să anunţe instituţia financiară cu 10 zile înainte de a fi eliberat angajatul de la serviciu. „Patronul n-a vrut să-şi asume responsabilităţi şi am fost nevoită să apelez la alte opţiuni oferite de bancă”, a conchis clienta.

Astfel, modificările la pachetul de credit se produc pentru a evita înrăutăţirea portofoliului de credite, explică specialiştii în domeniu. Atunci când se înrăutăţeşte calitatea portofoliului de credite înseamnă că se rambursează mai puţine credite, agentul economic nu este capabil să întoarcă creditul şi banca este în pierdere. Pentru a evita asemenea situaţii, băncile intensifică politica prudenţială.

Natalia Şarova, director adjunct la Direcţia Analiză şi Dezvoltare din cadrul unei bănci, a declarat că orice persoană care corespunde condiţiilor băncii poate obţine un credit. „Verificăm mai atent clienţii care pretind să obţină un credit şi se simt frustraţi doar acei care nu corespund cerinţelor impuse de bancă”, conchide Şarova.

Vlad Roibu este angajatul unei companii de transport. Pretinde să-şi procure un automobil, însă nu are suficienţi bani. S-a adresat la bancă pentru a obţine un credit de 30 mii de lei. Astfel, clientul susţine că una din condiţiile băncii este să lase un imobil în gaj. Vlad Roibu aşteaptă ca banca să-i examineze solicitarea şi să-i dea un răspuns. În opinia sa, prin condiţiile impuse la obţinerea unui credit, băncile îi pun în dificultate pe clienţi. „Una dintre condiţii este ca şeful meu să-mi semneze un document prin care să asigure banca că am să mai lucrez cel puţin un an. Multe companii fac reduceri de personal, de aceea nu-mi imaginez  cum o să semneze şeful documentul de asigurare”, a conchis Roibu.
Dorin Pară, economist principal în cadrul Direcţiei Credite a băncii Victoriabank, a declarat că în ultimul timp nu s-au produs mari modificări la obţinerea unui credit. „Dobânda a rămas aceeaşi, doar că se solicită unele documente suplimentare. Anterior n-am solicitat poliţa de asigurare, acum însă este necesar ca clientul să o prezinte. Se mai solicită facturile pentru achitarea serviciilor comunale pe ultimele 3 luni”, a continuat Pară. Sursa a mai adăugat că, la pachetul de documente, banca mai solicită suplimentar un act prin care clientul să informeze instituţia financiară dacă deţine în proprietate un imobil.

Potrivit Băncii Naţionale, pe parcursul a 8 luni ale anului curent, activele totale pe sistem s-au micşorat cu 3,8 la sută, până la 37582,5 milioane lei, vădind o reducere a creditării şi a altor activităţi bancare, în lipsa unor proiecte investiţionale viabile şi pe fundalul situaţiei economice existente în ţară. Astfel, portofoliul de credite net s-a micşorat cu 13,5 la sută, până la 20347,8 milioane lei. Totodată, sursa citată mai informează că în contextul administrării riscurilor, ponderea cea mai mare în totalul portofoliului de credite la 31.08.2009 au deţinut-o creditele acordate industriei şi comerţului – 50,3 la sută, care au fost  urmate de creditele acordate agriculturii şi industriei alimentare – 15,3 la sută, creditele acordate pentru imobil, construcţii şi dezvoltare – 12,5 la sută şi creditele de consum – 10,7 la sută.

Iurie Sanduţa