Cauza morţii: poliţa nevalabilă?

444-politaNeinformate şi lăsate în voia sorţii, persoanele în etate ajung victimele unui sistem prost, care poate duce la un sfârşit letal. Săptămâna trecută, un vârstnic a suferit ultimul în viaţa sa, al treilea atac de cord. Deşi toată lumea îşi neagă vinovăţia, cert rămâne că pensionarul a decedat după ce a ieşit din spital să-şi reactiveze poliţa de asigurare medicală.

Filip Cepeli, 81 de ani, cunoscut de vecini drept Fiodor, a fost adus la spital de Ambulanţă, presupunându-se un nou atac de cord. A doua zi, bărbatul a fost anunţat că este neasigurat, poliţa fiindu-i nevalabilă. Ca un cetăţean exemplar, s-a dus să rezolve problema. Aceasta a fost ultima sa călătorie.

“S-a făcut alb ca varul şi era cât pe ce să cadă”

“Oamenii sunt obişnuiţi cu ideea că persoanele în etate pleacă, mai devreme sau mai târziu, în lumea celor drepţi. Această trecere însă nu ar trebui să fie într-un microbuz, înconjurat de persoane indiferente şi nici în drum pentru reactivarea poliţei”, spune Olga, o cetăţeancă ce a încercat să-l ajute pe Filip Cepeli. Aceasta îşi aminteşte cum a intrat un bătrânel în micorbuzul în care se afla şi ea, alături de alţi pasageri. O tânără s-a ridicat imediat să-i ofere locul. El a privit-o cu ochii blânzi în semn de mulţumire, însă n-a mai apucat să se aşeze. Şi-a dus mai întâi mâna la piept, în zona inimii, după care s-a lăsat pe un genunchi.

Deşi microbuzul era plin cu oameni, aceştia priveau bărbatul cu indiferenţă. Abia când a coborât şi al doilea genunchi, ceilalţi bărbaţi au sărit să-l ajute. Au reuşit în sfârşit să-l aşeze. Şoferul, deşi privea în oglindă ce se întâmplă, n-a oprit. Olga, stând chiar lângă el, îl tot întreba dacă se simte bine. “A spus că e bine şi că o să-şi revină, dar era foarte palid şi respira cu dificultate”, relatează aceasta. Îşi aminteşte că era foaret îngrijit, iar în mână ţinea strâns un boţ de hârtie. Femeia a vrut să cheme salvarea, însă omul a rugat-o să n-o facă, adăugând că-i va trece imediat, ceea ce însă nu s-a întâmplat.

În scurt timp, “s-a făcut alb ca varul şi era cât pe ce să cadă”, relatează martora. A strigat la şofer să oprească. Pasagerii l-au scos din transport. Un tânăr şi-a pus căciula sub capul lui, ca să nu se lovească întâmplător, după care fiecare a plecat în drumul lui. A plecat şi tânărul grăbit. Doar Olga a rămas alături de el să se asigure că e în regulă. Când şi-a revenit, a privit bulversat în părţi. Văzând că starea acestuia nu se ameliorează, femeia a sunat la salvare. În tot acest timp, bărbatul, după spusele ei, îşi cerea scuze necontenit pentru deranj.

Pacient pe drumuri

În aşteptarea medicilor, femeia a început să-l întrebe de unde este şi ce face la Chişinău. “Era foarte îngrijit, dar era evident că nu este din Chişinău”, menţionează Olga. A aflat că-i zice Filip Cepeli, originar din Cricova, 81 de ani. Este văduv de ceva timp, iar fiii săi locuiesc peste hotare. N-a uitat să adauge că e capabil să se îngrijească singur şi, deşi are nişte vecini de treabă, preferă să nu-i deranjeze. Vecinul acestuia, Gheorghe Lupaşcu, ne-a spus că într-adevăr era o persoană calmă, care nu făcea probleme nimănui. “Era foarte harnic şi, chiar fiind pensionar, încă muncea”, relatează bărbatul. Era grădinar la o fabrică din localitate. Problema sa însă erau durerile de inimă.

Anterior a suferit două atacuri de cord, iar joi, 17 octombrie, Filip Cepeli s-a adresat la medicul de familie. “A venit să facă o consultaţie medicală, dar rezultatele electrocardiogramei au arătat riscul unui nou atac. Astfel, imediat, din Centrul de Sănătate Ambulanţa l-a dus la Spitalul nr. 3, secţia Cardiologie. Era circa 11:50”, anunţă Efim Onilov, directorul Centrului de Sănătate Cricova. Deoarece a fost adus în pripă, bărbatul nu avea actele la sine. Astfel, a doua zi, după ce l-au consultat şi, potrivit medicilor, era bine, i s-a spus că e nevoie să prezinte actele. Pacientul, neavând la Cricova nicio rudă, s-a pornit singur după ele. Le-a adus.

În scurt timp, a fost anunţat că poliţa de asigurare nu-i este valabilă. Aici declaraţiile martorilor şi ale medicilor se divizează. Olga susţine că bărbatul i-ar fi spus că medicii l-au trimis să-şi reactiveze poliţa, ba chiar afirmă că acel boţ de hârtie pe care-l strângea în mână conţinea traseul pe care trebuia să-l parcurgă până la Compania Naţională de Asigurări în Medicină (CNAM). Pe de altă parte, Valeriu Chimacovschi, medicul-şef de la Spitalul nr. 3 din Chişinău, susţine că nimeni nu l-a trimis nicăieri. Mai mult, “el s-a dus fără ca să anunţe pe cineva. Noi doar l-am anunţat că poliţa sa este blocată”, susţine Chimacovschi.

“S-a dus un om de aur”

Cât timp aşteptau Ambulanţa, Olga îi tot punea întrebări omului, încercând să-l susţină ca să nu leşine. Starea lui însă se agrava vizibil. Între timp, s-a apropiat un alt trecător, Tatiana, să întrebe dacă e nevoie de ajutor. Aceasta a mai sunat o dată la Urgenţă, accentuând că situaţia este gravă. Potrivit martorilor, medicii au sosit în circa 20 de minute. “I-am aşteptat mult, dar când au venit au acţionat foarte operativ. Nu pot să-i învinuiesc de indiferenţă sau neprofesionalism”, relatează Olga. Cele două femei au mers la spital împreună cu noul lor cunoscut să se asigure că va fi bine.

Potrivit lor, însă, la spital s-au ciocnit de indiferenţa personalului medical, care nu i-a acordat nici-un ajutor, iar bărbatul a început să vomite. Femeile învinuiesc medicii de la Spitalul nr. 3 de neglijenţă şi nepăsare, afirmând că “acordarea ajutorului medical la timp i-ar fi salvat viaţa”. Olga şi Tatiana au convenit să-l viziteze pe bărbat în zilele următoare, deoarece ştiau că acesta nu are rude. Însă, când au sunat a doua zi la spital, li s-a spus că pacientul încă este în reanimare, dar obţinând numărul de telefon al unuia dintre vecinii omului, au aflat că bărbatul a decedat.

Olga îşi aminteşte că, ajunşi la spital, Filip Cepeli se simţea foarte rău. Încă atunci intuia că acesta va fi sfârşitul, însă mai spera că medicii vor interveni la timp. “Şi mama, şi tata s-au dus în ochii mei. ştiu cum privesc când pleacă pe ultimul drum”, spune femeia. Gheorghe Lupaşcu, vecinul, contactat de ZdG, şi-a amintit că l-a văzut chiar în dimineaţa zilei de joi, 17 octombrie, când acesta se ducea la medicul de familie. “N-am crezut că e ultima oară când îl văd. Parcă era bine. Doar inima îi făcea necazuri, dar era un om de aur. Niciodată nu refuza să te ajute. Nu pot să cred că s-a dus”, spune bărbatul îndurerat.

„Un om a decedat. Cine e vinovat?”

Medicii de la Centrul de Sănătate din Cricova sunt nedumeriţi, susţinând că poliţa acestuia era în regulă. „Era pensionar, iar pensionarilor poliţa li se eliberează pentru tot restul vieţii”, spune Efim Onilov, directorul Centrului de Sănătate Cricova. Reprezentanţii Spitalului nr. 3 susţin că, potrivit datelor indicate la computer, acesta nu era asigurat. „Deşi avea 81 de ani, el era neasigurat, dar din ce cauză, nu vă pot spune. Aceasta o poate spune doar compania de asigurare”, remarcă Valeriu Chimacovschi. „Nu poate fi poliţa nevalabilă, când este vorba despre un pensionar. Vârsta indică acest lucru. Avea 81 de ani, deci era asigurat de Guvern”, afirmă Lilia Onea, şefa Serviciului de informare şi comunicare de la CNAM.

Chiar dacă medicii de la spital susţin că nu l-au trimis pe bărbat să-şi reactiveze poliţa, potrivit medicului-şef, pacientul trebuie să fie anunţat despre toate problemele apărute, pentru ca însuşi medicul să nu fie pus în situaţia să achite costul tratamentului. Dacă pacientul este anunţat despre nereguli, el este cel care îşi asumă responsabilitatea pentru tot ce urmează. Totodată, medicul-şef se justifică, spunând că „sunt mulţi care ne induc în eroare. Sunt foşti militari, cu pensii în Rusia. Acestora li se blochează poliţele, dar ei încă le deţin. Doar când căutăm în baza de date, vedem că nu sunt asiguraţi”, spune Chimacovschi.

Potrivit „Normelor metodologice” Cap. 2, p. 8 (d), „în toate cazurile, cînd este necesară acordarea asistenţei medicale urgente, informaţia privind statutul persoanei, inclusiv prezenţa poliţei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, se solicită doar la finalul acordării asistenţei medicale urgente”. Cei care însă nu au poliţe, trebuie să achite patul, costul căruia este de cel puţin 120 de lei pe zi, prea mult pentru un pensionar, în special pentru unul bolnav de inimă, care, potrivit lui Efim Onilov, trebuia să fie internat pentru circa o lună de zile, ceea ce presupune o sumă considerabilă. Filip Cepeli nu a reuşit să afle adevărul. În situaţii similare se poate afla orice pensionar din R. Moldova care nu este informat la timp.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *