“Câţiva pumni, asta nu-i bătaie pentru o femeie”

În ultimele luni, după câteva tragedii care au avut loc în localitate, satul Bujor din raionul Hânceşti şi-a căpătat o faimă tristă. După întâmplarea cu soţul care şi-a omorât soţia, lăsând orfani 5 copii, un alt bărbat din sat şi-a lăsat nevasta fără viaţă, după “câţiva pumni”.

La începutul lunii iunie, Natalia Z. din satul Bujor a fost omorâtă de către concubinul său, Nicolae S. Cel puţin Nicolae confirmă acest lucru, vorbind cu calm despre cele întâmplate.

“I-am dat sub coaste vreo doi pumni”

Nicolae trăia cu Natalia de trei ani. “O mai băteam, căci ce să-i faci, aşa este în casa omului”, spune bărbatul.

În dimineaţa de 4 iunie au plecat ambii la prăşit. Au dat câte un rând, apoi Natalia i-ar fi spus bărbatului că nu-i mai taie sapa. “A plecat la o femeie, rudă de-a noastră, ca să-şi ia altă sapă. Am prăşit eu până la amiază, iar ea nu mai venea.”

Curând, Nicolae spune că s-a dus să vadă ce s-a întâmplat şi a găsit-o pe Natalia cu acea vecină pe prag. “Erau bete, abia mai vorbeau. Mi-a zis: “Dacă vrei să fie prăşit, ia oameni cu ziua”.

La ora 12, când a început arşiţa, s-au întors acasă. “Ne-am odihnit până la ora 4, apoi i-am spus Nataliei să meargă la prăşit pe răcoare.” Femeia ar fi refuzat, motivând că are altă treabă – trebuie să facă de mâncare. Atunci bărbatul spune că a luat-o la bătaie. “Eu m-am enervat, am izbit-o de câteva ori, i-am dat câţiva pumni sub coaste, dar n-am omorât-o, căci a fugit. Eu m-am dus după iapă pe deal. Ea în acea seară de vineri nu a venit acasă. Nici sâmbătă nu am găsit-o. Am căutat-o pe la vecini, dar nu era.” Nicolae credea că a fugit la mamă-sa. Dar duminică bătrâna a venit şi i-a spus bărbatului că nu este la ea.

Nicolae nu s-a îngrijorat: “Spuneam că va veni ea acasă”. Luni-dimineaţă, când Nicolae s-a dus în grădină să strângă iarbă, a găsit-o pe Natalia moartă lângă un vişin. “Eu credeam că doarme, am zgâlţâit-o de câteva ori, dar nu răspundea. Apoi am văzut că este moartă.”

Cine-i vinovat?…

Nicolae a fost reţinut de poliţie pe o perioadă de trei săptămâni. Apoi a fost eliberat şi lăsat în arest la domiciliu. Motivul ar fi că bărbatul este bolnav psihic. La jumătatea lunii august va avea loc o şedinţă judiciară pe acest caz. Poliţistul din satul Bujor, Sergiu Gabură, spune că la început Nicolae n-a recunoscut că ar fi bătut-o în acea vineri, apoi la secţia de poliţie a spus că i-a dat aşa, vreo câţiva pumni. “După ce a fost arestat, Nicolae susţine că nu bătaia a omorât-o, ci băutura.” Însă poliţistul confirmă că după rezultatele expertizei medico-legale, pe corpul femeii se vedeau clar urme de violenţă: vânătăi, două coaste rupte.

Maria Baltari, medic de la Serviciul de Urgenţă din sat, afirmă că într-adevăr Natalia ar fi făcut abuz de alcool în ultimul timp. “În vinerea dinaintea Floriilor ea a ajuns în comă alcoolică, aşa că a fost nevoie de intervenţia noastră. Bolnavă totuşi nu era, nu stătea la evidenţă cu nimic, se pare că acea bătaie i-a fost fatală.”

Oamenii din sat spun că Natalia ar fi avut o viaţă liniştită la început. De tânără s-a căsătorit cu Ion P., aveau trei fii împreună. Când cel mai mic, Andrei, avea doar trei ani, Natalia l-ar fi părăsit pe Ion, lăsând copiii în grija lui. Unul dintre fii lucrează acum la Moscova, altul la Chişinău. Cel mai mic însă de un an de zile este la sora lui Ion, Galina, din satul Cotul Morii, raionul Hânceşti. “L-am luat ca să am grijă eu de el. Andrei are opt ani acum şi are nevoie de ajutor. Este un băiat foarte cuminte”, spune Galina, care a fost afectată şi de inundaţii de curând.

Andrei nu a fost la înmormântarea mamei sale. Nu a ştiut. Galina spune că au fost anunţaţi după ce a fost îngropată. “Când i-am spus băiatului că mama lui a murit, s-a întristat puţin, apoi şi-a revenit. Dacă l-a lăsat de la trei ani, s-a rupt legătura dintre copil şi mamă.”

Alcoolul sau bătaia?…

Judecata urmează să decidă dacă a fost vinovat Nicolae sau paharul. Cert este că în urma acestei întâmplări au de suferit cel mai mult copiii, chiar dacă au fost părăsiţi de mamă.

Este evident că consumul de băuturi alcoolice este un fenomen care dăunează populaţiei. Conform unui studiu efectuat recent de Ministerul Sănătăţii, cantitatea de alcool pur consumată pe cap de locuitor a atins cifra de 10-12 litri, anual. Respectiv, această situaţie a făcut să crească indicii de mortalitate a populaţiei, sporind violenţa şi agresivitatea familială.

Oxana Lipcanu, coordonator Gender UNFPA, Fondul ONU pentru Populaţie, menţionează că nimeni nu are dreptul să aplice violenţa ca metodă de corecţie împotriva unui membru de familie, indiferent dacă acesta face sau nu abuz de alcool.

“Din experienţa UNFPA, dar şi a partenerilor noştri, ştim că există şi foarte multe cazuri de violenţă în familie cu scenariu inversat – agresorul este consumator de alcool. În toate cazurile vorbim despre abuzul de alcool ca fiind un factor ce favorizează violenţa în familie, şi nu o cauză a fenomenului.”

Uciderea soţiilor nu e doar problema familiei

Maria Popovici, şefa Secţiei pentru minori din cadrul Departamentului poliţie al MAI, susţine că omorurile în familie iau amploare. În prima jumătate a acestui an, au fost înregistrate 12 omoruri, cu două mai mult faţă de perioada respectivă a anului trecut.

“Din aceste date reiese şi faptul că unii conducători ai subdiviziunilor teritoriale de poliţie nu au reuşit pe deplin să-şi mobilizeze eforturile în direcţia activizării lucrului de prevenţie generală şi individuală a infracţiunilor grave. Pentru a preveni asemenea situaţii, victima trebuie să se adreseze după ajutor imediat, astfel încât agresorul să fie pedepsit.”

Daniela Misail-Nichitin, vicepreşedinta Centrului Internaţional «La Strada»,  afirmă că se ajunge la omor în familie, cel mai des victime fiind femeile, deoarece ele sunt mai sensibile şi nu apelează după ajutor la primul semn de violenţă. “Din octombrie 2009, la centrul nostru s-au înregistrat circa o mie de apeluri privind manifestarea violenţei, 94% dintre ele fiind din partea femeilor, victime sau rude ale acestora. Violenţa în familie nu mai poate fi privită ca o problemă ce se referă doar la familia în cauză, pentru că urmările pe care le are sunt suportate de rude, vecini, colegi, prieteni şi de întreaga comunitate.”

Cauza adevărată a violenţei în familie este inegalitatea istorică a relaţiilor dintre femei şi bărbaţi în familie şi în societate, în general, şi dorinţa unora de a-şi manifesta superioritatea prin comportament violent. Această stare de lucruri este alimentată de stereotipuri de genul “Femeia nebătută e ca şi casa nemăturată”.

Un alt aspect ce merită atenţie este importanţa implicării în cazurile de violenţă în familie a specialiştilor din comunitate. Asistentul social, poliţistul, lucrătorul medical şi alte persoane din comunitate au un rol important în depistarea şi stoparea actelor de violenţă în familie prin activităţi de informare pentru populaţie, discuţii individuale cu victimele şi agresorii, referire la serviciile de reabilitare, sancţiuni, dacă e cazul.

Lilia Zaharia-Cravcenco


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

11 comentarii

  1. Tatiana

    Sincer, nu ma mira toate intamplarile ce au loc la Bujor. Regretata sora mea a trait cativa ani cu un tip din Bujor. Din batai aproape ca nu iesea. Iar el si intreaga lui familie considera ca e ceva obisnuit ca sotia sa fie batuta. Cate nopti nedormite acasa… mai mult fugara prin sat…
    De n-ar fi fost imbecilul asta din Bujor (recasatorit acum), sora mea la sigur ar fi trait mai mult decat cei 29 de ani pe care i-a avut…

  2. LUDMILA

    UNDE-I BISERICA CU EDUCAREA CRESTINILOR? UNDE-I PREOTUL CU PRO…PRO..PROPAGANDA CRESTINEASCA? AICI SE VEDE CAT CONTEAZA EDUCATIA CRESTINEASCA ADEVARATA,NU ACEA “DE OCHII LUMII”…HAI VLADIKA,ARATA-TI REZULTATELE,CULEGE FRUCTELE…

  3. mara

    biserica? biserica totdeauna a privit femeia ca pe un producàtor de popi,un atribut de pat,o caprà.femeia nu trebuie sà stie, sà cunoascà,sà judece,sà se apere.ea trebuie numai sà urmeze orice bou de pe fata pàmàntului fàrà sà ezite.dovada e femeia imbrobodità in bisericà sau nu intrà in bisericà,dacà-i làuzà sau pe ciclu.dar mai ales,nu cunoastem o femeie-preot in lume,desi femeia azi poate avea acces peste tot.cu càt omul e mai amàràt si necàjit,cu atàt biserica are de “lucru”:sà-l mulgà.và dati seama,cà n-are cum sà-l “lumineze”,pentru cà-si pierde pàinea nemuncità biserica. cu càt lumea e mai “proastà”,cu atàt venitul e mai mare pentru bisericà si n-o sà-si taie craca de sub picioare,”iluminànd-o”.un mort inseamnà venit,cu càti mai multi alde criminalul din articol,cu atàt mai profitabil pentru bisericà.nu e vorba de càtiva pumni aici,el a càsàpit-o pànà n-a mai suflat.si e màndru de “càtiva pumni” ai sài,cà la noi un bàrbat e bàrbat numai dacà bate,adicà e musai sà fie mare in pumni.o fi el mare in pumni,pentru cà la sigur e mic in cuc si incearcà sà recompeseze prin violentà.exact pumnii aratà slàbiciunea unui imbecil,cà un bàrbat are alte calitàti de bàrbat.a bate o femeie nu trebuie matematicà superioarà.o femeie nu se atinge nici cu o floare,dar nu e valabil si pentru omul nostru,fiindcà si femeia noastrà are un moto-u:ràu cu ràu,dar mai ràu fàrà de ràu.

  4. ionut

    Nu confundati popii cu Biserica. Nu vorbiti la absolut ca femeile sant jertfe si barbatii calai. As vrea sa va intreb – dar in cazul cand barbatul are grija de femeie, o educa, o invata, o hraneste, o imbraca, o apara de “boi” (cum ziceti) si femeia umbla cu dor dupa boi, si i-l neglijaza pe sot, atunci unde e intelectul femeii? Unde -i recunostinta si omenia ei? Aaa? Unde?. Va mai intreb inca ceva – de ce muierii ii plac curvarii si barbatii destepti, rabdatori si harnici, fideli si iubitori de copii (or in cazul cu pricina femeia si-a parasit copii)sant ignorati de dansele.Mai mult -ii iau peste picior si ii socot de prosti ca n-au amante. Raspunsul la acestea intrebari e unul – CULTURA, si nu educatia pokilor de azi (popa si preot sant lucruri diferite, precum diferite sant curvele si femeile cu suflet mare, cu toate ca au acelas gen (sa nu zic sex)). Ca daca un tractorist VASEA (curvar de fire si doghitoc concenii) a cumparat cu vreo 300 d bacsuri “dreptul de la valoghea kantarean dreptul de a purta rochie neagra” aceats anu inseamna ca el e PREOT (mai cititi si canoanelesau catehismul, macar). In rest, ca nu trebuie de batut – sant de acord. Dar va rog, sa nu puneti in carca barbatilor insuccesele curvelor. Daca asa e de buna, de ce s-a uitat la bou si a lasat copii. Dumnezeu nu bate cu bita.

  5. mara

    alo,ionutu,vàd cà taaare esti “luminat” in marafeturi,dar de porunca “sà nu ucizi” ai auzit? si punct,as putea sà mà opresc aici.fie si curvà la pàtrat,tu,ca om cu creier si judecatà sànàtoasà (nu e musai sà-ti porunceascà),nu ridici màna.ai incheiat spusele-ti cu lozinca “dumnezeu nu bate…”,adicà dumnezeu àsta e de acord sà omoràm curvele? (atunci lui càntàrean ce sà-i facem?).lozinca asta o folosim ca oile,fàrà sà ne imaginàm pe o clipà ce ascunde si unde am iesit.dumnezeu il avem ca sà ne apere sau ca sà ne pedepseascà? bunul dumnezeu ce paste tine, sau e lae sau e bàlaie? bàta asta de ce n-o pune in functie pànà a se vàrsa laptele,adicà de ce nu opreste màna càlàului ca sà nu mai dea cu bàta apoi? sau ii place sà tot fluture cu bàta asta la stànga si la dreapta,sau ii place masacrul? lozinca asta e o vendetà transversalà,adicà:vecinul mi-a fàcut un ràu,las-cà dumnezeu nu bate cu bàta.la un moment dat i s-a inecat copilul vecinului.am o ocazie sà mà bucur,cà dumnezeu n-a bàtut cu bàta? monstruozitàti ce tin de creier sec,exact ce vrea biserica:intunericul le face bine oilor.

  6. AVRAAM

    MARA,ţi-am scris şi eu o delemă ieri pentru hipotalamusul tau,ADMINului paremi-se nu ia plăcut şi a tăiat comentul meu ca şi Pulbere decretul Ghimpu,apoi MARA,spune-mi te rog: Comuniştii ortodoxi,cei din 1940 e bine că au distrus Bisericile şi au nimicit preoţii?Că nu te inţeleg,tu eşti impotriva Bisericii ori a preoţimii.Te rog mai simplu şi popular,sa te poată inţelege şi cei “neluminaţi” de cuvinte şi verbe “deştepte”.PARDON/MERSI!

  7. mara

    avraam,ce dracu,eu vorbesc si scriu in chinezà? nu e si limba ta? n-ai fàcut 8 clase? n-ai iesit cu niste generalitàti? nu zic sà te fi dat in gàt dupà carte.nu sunt destepte,ci fac parte din patrimoniul limbii mele.dacà zdg pune cenzura in functie,o fi avànd motivul sàu.nu esti unica,mi s-a intàmplat si mie nu numai o datà,dar nu fac greva foamei,dimpotrivà,incerc sà reglez treaba si sà n-o iau razna.in primul rànd,se cenzureazà injuriile si ceea ce nu dà DEX-ul l.romàne.tu la “fund” poti sà-i zici si “c…”,n-o fi injurios,dar DEX-ul nu-l include (pe al galinei l-a inclus,cà o fi mare si sexi,apoi a fost cenzurat).injuriile nu sunt domeniul meu,dar a doua cauzà de cenzurà e atacul la persoanà.ne place sau nu,astea-s regulile.eu “trec” si presa de dincolo,uite acolo de toate culorile si din toate domeniile,cenzurà nu existà.adicà mà iei la roatà si trebuie si sà-ti mai ràspund.au fost sau avem si comunisti ortodocsi? iaca nu stiam.este o credintà,o religie,dar biserica cine a inventat-o ca local de a aduna lume? nu sunt impotriva unei constructii ca oricare,poate fi si monument o bisericà.cànd zici bisericà,numaidecàt il incluzi si pe preot.eu pledez pentru a-ti asuda bucata de pàine.hristos nu era adeptul averii,bogàtiei.tot sàracul isi duce putinul sàu la bisericà,preotului,iar el papà,bea si face copii.cine-s preotii noi stim si nu de azi,de cànd au prins firul cà se poate parazita si imbrobodi prostii,adicà de cànd e lumea.si prostii nu pun piciorul in prag:ia stai,pàrinte,noi tot aducem,iar tu càte bine faceri ai fàcut? nu,cà oitele trag nàdejde cu càt mai mult ii umplu buzunarul popii,cu atàt popa va pune un cuvànt pe làngà cine trebuie si vor avea si “dincolo” càrnati de o rublà si 60 kop.de ce faci diferentà? comunistii au nimicit tot ce le stàtea in cale,nu numai preoti.ca si hitler,mai multe categorii de oameni,nu numai evrei.violenta sub orice formà trebuie condamnatà.

  8. AVRAAM

    OK.MARA,sunt de acord cu Tine,adică incepi a mă convinge că faci ceva spre bine.Sincer,mă starui sa te inţeleg.

  9. eu

    De vina sunt cei 7 ani de acasa, daca omul ii are, atunci nu apare nici o intrebare.O mama buna tine copiii langa ea oricat de greu nu ar fi, in genunchi si in coate te tarai, dar ii hranesti si haina sa le fie curat, iar educatia de om bun sa fie pe prim plan. Totul depinde de noi insine, sa fim bin educati, sa avem cultura generala.

  10. mara

    pardon,dar eu mà dau in extremà,insà fàrà malitie (ràutate).expresia “de vinà sunt cei 7 ani de-acasà” e total gresità.7 ani…sunt o avere si nu pot avea o vinà pentru cine-i are.7 ani deja in esentà cuprind educatie,bun comportament,eticà,culturà etc.expresia de mai sus ar insemna,cà depinde cum ii ai 7 ani:buni sau rài.nu,7 ani sau ii ai sau nu-i ai.7 ani inseamnà baza cumsecade a individului,slefuità in familie.dar,ca pàrinte sau cine slefuieste,nu te opresti aici,ci iti duci opera mai departe.corect e “de vinà e lipsa celor 7 ani…”
    referitor la articol,eu merg pe principiul non-violentei.ceea ce te lasà perplex e cà lumea o acuzà tot pe moartà,nu e prima datà aici,ba chiar se sare cu indàrjire in apàrarea criminalului,sustinem orice màrsàvie si asta evidentiazà nu lipsa celor 7 ani,ci cu mult mai mult:degradarea societàtii,nepàsarea cu care abordàm o situatie,un caz,o tragedie.cum ziceam,putea fi curvà,putea fi ultima,asta nu inseamnà,cà trebuia omoràtà si cu asta dispàreau si orfelinatele din moldova,cà le avem,inseamnà cà nu era unica cu copiii abandonati.orfelinat mai inseamnà si “orfani” cu pàrinti vii.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *