Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Catastrofa de după vis

Catastrofa de după vis

Şase moldoveni care se aflau pe nava naufragiată Costa Concordia au supravieţuit. Autorităţile încearcă să afle dacă au mai fost şi alţi cetăţeni ai R. Moldova la bord. Între timp, supravieţuitorii îşi împărtăşesc groaza trăită în noaptea catastrofei. Bilanţul victimelor de pe vasul naufragiat creşte. Pe 17 ianuarie, a fost găsit încă un cadavru. Astfel, oficial, sunt 7 morţi şi 29 de dispăruţi, iar speranţa rudelor că-şi vor revedea apropiaţii se reduce pe zi ce trece.

Vacanţa multaşteptată

Carolina Murzacova este unul dintre cetăţenii R. Moldova care se afla pe vasul Costa Concordia. Ea spune că, de mult timp, visa la o vacanţă împreună cu familia. Patru luni s-au pregătit pentru călătorie, iar începutul părea de basm. Carolina îşi aminteşte, totuşi, că atunci când a urcat pe navă, a fost cuprinsă de un val de nelinişte. Pe parcurs, acest sentiment s-a epuizat: „Totul a fost ca într-o poveste, dar sfârşitul a fost groaznic”.

Carolina şi familia sa nu vor uita noaptea tragediei: „Nu pot să explic ce sentimente m-au cuprins în acea noapte. A fost oribil”. Tragedia s-a produs în intervalul 21.30 – 22.00. Familia Carolinei tocmai luase cina şi se îndrepta spre barul de la etajul trei, iar fiica lor de 13 ani decisese să urce în cabină, la etajul şase. Pe parcursul croazierei, minora nu rămăsese nicio clipă fără supravegherea părinţilor: „A fost pentru prima oară când i-am permis să urce singură. Nu voi uita niciodată groaza care m-a cuprins în clipele imediat următoare”.

Pe când se aflau în bar, au simţit prima lovitură. Oamenii s-au speriat şi erau parcă în aşteptarea a ceea ce trebuia să urmeze. Imediat a avut loc a doua lovitură. S-a stins lumina. Mulţimea de pe vas a intrat în panică. Pe fundal se auzea doar pianul. Constantin, soţul Carolinei, s-a dus imediat după fiica lor, Beatrice. Ea n-a reuşit să intre în cabină, plângând pe coridor. Bărbatul şi-a luat fiica şi a revenit la soţie.

N-am reuşit să luăm cu noi nimic

Era clar că s-a întâmplat o catastrofă. Oamenii, alarmaţi, nu ştiau ce să facă. Carolina Murzacova îşi aminteşte că „unii ţipau, unii fugeau, alţii plângeau, căutându-şi apropiaţii”. Pe vas era haos total, iar evacuarea s-a produs neprofesionist: „Erau total nepregătiţi pentru astfel de cazuri. Oamenii, speriaţi, se aruncau în apă, sperând că vor supravieţui. Am stat, atârnând, în bărcuţa de salvare mai mult de o oră, dar nu am mai auzit să se dea ordinul de evacuare”.

Când au ajuns la mal, era ora 01.00. Îngheţaţi, desculţi, unii – îmbrăcaţi în pijamale. Mulţi dintre cei care s-au salvat, printre care şi familia Carolinei, au fost adăpostiţi de italieni. A doua zi, au plecat la hotel, apoi au luat avionul şi au revenit în Portugalia, unde locuiesc de 12 ani. Carolina spune că autorităţile italiene au avut „o atitudine impecabilă, ne-au tratat foarte bine. Zborul a fost platit de compania Costa. Mai târziu am fost contactaţi şi ni s-a spus că ne vor restitui toate cheltuielile, inclusiv costul călătoriei”.

Beatrice, fiica Carolinei, şi-a revenit curând. Frecventează şcoala, simţindu-se în siguranţă pe uscat, alături de colegi. Carolina spune că prima zi de şcoală după catastrofă a fost plină de emoţii: „M-a sunat de la ore şi mi-a zis că toţi colegii şi profesorii au înconjurat-o, adresându-i diverse întrebări, dar şi bucurându-se că a revenit alături de ei”. În prezent, familia speră să-şi restituie paşapoartele pierdute de rând cu alte lucruri: „Totul a rămas pe vas. N-am reuşit să luăm nimic”.

Comandantul a abandonat vasul

Carnival Corporation este o companie de croazieră la nivel mondial şi una dintre cele mai mari companii de vacanţă din lume. Anual, ea atrage peste 8,5 milioane de vizitatori. În funcţie de destinaţia pe care o alege persoana, preţul unei călătorii începe de la aproximativ 800-1000 de euro, iar pentru cei ce vor beneficia de reduceri — de la 400-600 de euro per persoană. Preţul se poate ridica simţitor în funcţie de itinerar, cabina aleasă şi timpul rezervării.

Gianni Onorato, preşedintele Costa Crociere, a anunţat că nu poate da un răspuns la toate întrebările despre cele întâmplate, deoarece aşteaptă rezultatele anchetării. DVR sau aşa-numita „cutie neagră”, care conţine toate datele de navigare, a ajuns deja la procurorul care se ocupă de acest caz. Potrivit procurorului Francesco Veruso, comandantul a abandonat nava în timp ce mulţi pasageri mai aşteptau să fie salvaţi. Între timp, comandantul navei Costa Concordia, Francesco Schettino, neagă că ar fi abandonat vasul şi susţine că a salvat mii de vieţi.

Preşedintele Costa Crociere afirmă că este în strânsă colaborare cu autorităţile pentru a sprijini operaţiunile de salvare şi „pentru a ne convinge că toţi oaspeţii şi membrii echipajului se vor întoarce acasă în siguranţă”. Totodată, Gianni Onorato asigură că se va interveni pentru ca un astfel de incident să nu se mai întâmple vreodată: „Vom continua să cooperăm cu autorităţile pentru a sprijini eforturile de salvare şi recuperare”.

Pericolul unei catastrofe ecologice

În timp ce iniţial se vehicula că ar fi vorba de şapte cetăţeni moldoveni aflaţi la bord, în urma investigaţiilor Ambasadei R. Moldova la Roma, s-a constatat că una dintre femeile evacuate de pe nava de croazieră Costa Concordia, înregistrată de autorităţile italiene ca şi cetăţean moldovean, este, în realitate, din Maroc. Astfel, la bordul vasului, în momentul naufragierii, se aflau şase, şi nu şapte cetăţeni moldoveni.

S-a constatat că în rezervoarele vasului se află circa 2400 tone de motorină. Dacă aceasta se va scurge în mare, ar putea provoca o catastrofă ecologică. Gianni Onorato susţine că s-a intervenit ca scurgerile să nu se producă: „Ne-am adresat la serviciile unei companii de salvare, lider la nivel mondial, pentru a dezvolta un plan de acţiune şi a contribui la crearea unui perimetru de protecţie în jurul navei”.

Naufragiul vasului Costa Concordia a avut loc vineri, 13 ianuarie. La bordul navei de croazieră  se aflau 4230 de persoane, dintre care 3000 de pasageri. Trei dintre moldovenii aflaţi la bord se află acum în Portugalia, o moldoveancă a revenit, pe 16 ianuarie, în Moldova. Altă pasageră urmează să revină acasă astăzi, 19 ianuarie 2012, după ce funcţionarii consulari i-au eliberat titlul de călătorie.

Olga BULAT