Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Capitala barierelor: Drum blocat spre…

Capitala barierelor: Drum blocat spre Voronin, Plahotniuc şi Donciu

Străzile din Chişinău sunt publice, iar barierele auto instalate în capitală sunt ilegale. Cel puţin asta susţin reprezentanţii primăriei. Însă realitatea este cu totul alta. Pretorul interimar al Preturii Centru, responsabil de demontarea barierei din str. Bulgară, instalată de paza deputatului PD Vladimir Plahotniuc, se arată mulţumit de blocarea străzii. Şi asta după ce a primit, de la paza lui Plahotniuc, trei telecomenzi pentru ca automobilul său de serviciu să treacă prin acces liber de barieră şi să-şi poată parca automobilul în faţa instituţiei pe care o conduce. Totodată, rămâne în continuare blocat accesul şi pe strada Ciocârliei, cartierul unde Oleg Voronin ar fi proprietarul mai multor vile de lux.

Scandalul barierelor auto instalate în cartierele de elită din capitală a luat amploare acum trei ani, când primarul de Chişinău, Dorin Chirtoacă, a emis o dispoziţie privind demolarea barierelor care blocau accesul pe strada Ciocârliei şi pe strada Bulgară de lângă Pretura Centru. Barierele au fost dezinstalate temporar. În acest context, se cere precizat că pe adresa Bulgară nr. 41 locuieşte deputatul PD Vlad Plahotniuc. Iar în cartierul de elită din perimetrul străzilor Ciocârliei şi Pietrarilor din capitală, potrivit primăriei, familia Voronin a acaparat un teren de circa 4 hectare, pe care a construit mai multe case de lux.

Bariera de pe str. Bulgară. Discuţii aprinse între reprezentanţii primăriei

Deşi, printr-o dispoziţie a primarului general din 12 aprilie 2012, s-a pus în sarcina preturilor de sector să identifice şi să demonteze “instalaţiile executate în mod neautorizat în preajma blocurilor locative cu orice formă de gestionare: îngrădiri de teritorii, instalaţiilor pentru rezervarea locurilor de parcare, stâlpilor, elementelor din lemn, metal şi a blocurilor de beton sau piatră instalate pe partea carosabilă şi pietonală a căilor de acces din cartierele locative”, unii angajaţi ai preturilor se pare că nu au luat în serios această dispoziţie.

Reporterul ZdG a mers prin mai multe cartiere din Chişinău pentru a fotografia barierele auto care limitează accesul pe unele străzi. Bariera auto din strada Bulgară blochează accesul spre Pretura Centru şi spre ieşirea pe bd. Ştefan cel Mare şi Sfânt. Petru Budurin, pretorul interimar al Preturii Centru, spune că bariera a fost montată de locatarii blocului din strada Bulgară nr. 41, adresa la care locuieşte şi deputatul PD Vladimir Plahotniuc.

Pretorul interimar ne-a spus că, după scandalul din 2010, bariera de pe Bulgară a fost demontată pentru o jumătate de an, iar apoi reinstalată. Între timp, locatarii blocului nr. 41 ar fi făcut rost de o autorizaţie. “Documentele erau pe masa mea. Uite, le caut şi nu le găsesc”, ne-a spus Budurin. Acesta l-a sunat pe directorul de la Direcţia Transport din cadrul Primăriei. A purtat o discuţie aprinsă. Şeful de la Direcţia Transport i-a explicat că nu a eliberat nicio autorizaţie. Atunci, pretorul interimar l-a chemat în biroul său pe un subaltern, căruia i-a dat indicaţia să meargă la administratorul blocului şi să solicite în regim de urgenţă toate documentele pe care le deţine. “Veniţi mâine şi vă dăm documentele”, ne-a asigurat Budurin.

Bariera de pe str. Ciocârliei. „Aici nu aveţi voie. E stradă privată”

A doua zi, am mers din nou la Pretura Centru. Petru Budurin ne-a spus că “ceva, ceva documente sunt. Dar autorizaţie n-au”. Acesta ne-a prezentat o schemă de instalare a barierei, proiect aflat în lucru. “Doar asta văd că au”. Deşi instalaţia blochează accesul spre Pretură, Budurin s-a arătat mulţumit de bariera auto. Mai mult de atât, a primit şi trei telecomenzi pentru deschiderea barierei, de la paza lui Plahotniuc, pentru ca cele două automobile de serviciu să aibă acces spre Pretură. “Nu s-a închis toată strada. A fost închis doar un segment. E bine că este această barieră, pentru că atunci când nu era, noi nu puteam să ne apropiem de Pretură. Permanent, aici erau blocaje”.

Pretorul interimar a ieşit în faţa instituţiei pe care o conduce şi ne-a făcut o demonstraţie – cum funcţionează telecomanda în raport cu bariera. În timp ce făceam câteva poze, s-a apropiat un paznic de la firma “ARGUS-S”, care asigură securitatea la blocul nr. 41: “Nu aveţi voie să fotografiaţi…”.

De pe strada Bulgară am mers în cartierul de elită din str. Ciocârliei şi Pietrarilor. Mai mulţi locatari şi-au instalat bariere lângă poartă. De asemenea, punctul de control şi bariera instalată pe strada Ciocârliei sunt funcţionale. Paznicul de acolo s-a alertat când a văzut reporterii ZdG. “Aici nu aveţi voie. E stradă privată. Chirtoacă nu a pus nici o mână de pietriş la acest drum”. După multe discuţii, telefoane pe care le-a dat paznicul, după negocieri… ni s-a permis să facem o vizită pe strada Ciocârliei doar după ce am lăsat aparatele de fotografiat lângă “punctul de control”. Dacă îmi arătaţi faţa în poze, vă dau în judecată”, ne-a spus omul de la punctul de pază.

Barierele din Chişinău sunt instalate ilegal

O barieră a fost instalată şi pe str. Valentin Guţu din capitală, lângă “casa de milioane” a şefului CNI, Anatol Donciu. Mihai Canaş, şeful Secţiei sistematizare a circulaţiei rutiere, ne-a spus că poliţia va verifica legalitatea acestei bariere auto şi va sesiza Direcţia Transport din cadrul Primăriei Chişinău.

„Poliţia rutieră are menirea de supraveghere şi control asupra corectitudinii şi legalităţii. Dacă aveţi adrese concrete, putem să le verificăm. Şi vă dăm un răspuns”, a afirmat Canaş.

Adrian Boldurescu, şeful de la Direcţia Generală transport public şi căi de comunicaţie, a declarat că barierele instalate în Chişinău sunt ilegale. “Se instalează doar pe proprietatea privată. Adică în loc de poartă poţi să instalezi, dacă este terenul tău. Este dispoziţia primarului din 2010, prin care demontarea acestor instalaţii a fost pusă în sarcina Direcţiei locativ-comunale şi a preturilor de sector”.

Petru Gontea, şeful Direcţiei generale locativ-comunale, susţine că direcţia pe care o conduce era responsabilă de dispoziţia primarului general din anul 2010 privind demontarea barierelor din strada Ciocârliei şi din strada Bulgară. “Dispoziţia primarului din 2010 a fost pusă în sarcina pretorilor. Aceste bariere instalate în Chişinău sunt ilegale. Da, inclusiv acelea de la instituţiile de stat. În lege nu este prevăzută instalarea lor. Pe timpul comuniştilor erau vreo trei bariere. Aveau doar acei de sus. Acum sunt o grămadă”, a punctat Gontea.

Reprezentanţii Primăriei susţin că în capitală ar exista cel puţin 30 de bariere auto, instalate în cartierele de elită, dar şi în apropierea unor centre comerciale.