Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Bucatele preparate în supermarketuri conţin…

Bucatele preparate în supermarketuri conţin produse expirate în proporţie de 50%

Tendinţa actuală, tot mai vădită, a consumatorilor e să se alimenteze din magazine moderne, supranumite „Supermarketuri”. Chiar şi persoanele cu venituri mai modeste ajung, din când în când, în secţiile acestor magazine. Vitrinele strălucesc. Oferte care mai de care.

Dar cât de frecvent ne gândim şi la calitatea produselor comercializate acolo? Cât de bine fac faţă aceste magazine condiţiilor modeste ale consumatorilor, care nu reuşesc să achiziţioneze toată cantitatea de produse alimentare în termenul de valabilitate stabilit de producător? Ce se întâmplă cu produsele culinare care nu au fost comercializate în decurs de 6-8-10 ore, în ziua în care au fost preparate? Sunt aruncate la gunoi, ca necomestibile, sau devin părţi componente ale altor produse, nou-preparate de angajaţii acestor secţii?

Elena Untilă, din Chişinău, spune că a decis să nu mai achiziţioneze produse culinare comercializate în supermarketuri. „Am cumpărat mai multe bucate într-o zi, când urma să avem oaspeţi şi nu reuşeam să le prepar singură acasă. Erau în special produse culinare finisate. Nimic din ce cumpărasem nu mi-a fost pe plac. La vitrină, produsele aveau un aspect proaspăt, iar acasă – gustul şi aroma erau suspecte”, spune Elena. Ea a încercat să soluţioneze problema a doua zi, dar nu păstrase bonul de plată şi a fost imposibil să le restituie.

Angajaţi ai unei reţele de supermarketuri au încercat, sub protecţia anonimatului, să ne explice ce se întâmplă cu produsele la care expiră termenul de consum. De obicei, atunci când termenul de valabilitate este depăşit, patronii magazinelor nu se grăbesc să transforme produsele în deşeuri, mai ales că, din cauza concurenţei, a preţului şi a pregătirii inadecvate, uneori cantitatea acestora este destul de mare. „Aceste produse sunt întoarse la bucătărie, apelându-se la măiestria bucătarilor. Iar bucătarii fac diverse combinaţii, astfel încât produsele capătă un aspect de parcă ar fi fost preparate acum o oră”, spune sursa noastră confidenţială.

Aceasta susţine că, deseori, vitrinele culinare ale supermarketurilor sunt amăgitoare. „În Europa, se analizează cu mare stricteţe orice produs. Dacă produsul expiră a doua zi, el este comercializat la un preţ simbolic sau se adună toate produsele, se scot afară într-un container şi cine doreşte poate să-şi ia pe gratis. Cine se respectă, nici nu se atinge. Mulţi trec pe alături, dar şi în Occident sunt oameni cu venituri modeste”, ne povesteşte angajata supermarketului, precizând că, în Moldova, doar patronul se respectă, ceilalţi – nu contează. „Vitrina culinară este ca „o salvare de la înec”a produselor cu termenul de consum depăşit. De obicei, toate conservele din fructe, legume, tot ce nu mai poate fi comercializat din cauza termenului expirat este transmis la bucătărie. Bucatele preparate conţin produse expirate în proporţie de 50%, mai explică sursa noastră, precizând că angajaţii acestor structuri preferă să tacă, pentru a nu-şi pierde locul de muncă.

Solicitat de ZdG, preşedintele Asociaţiei Protecţiei Consumatorilor, Roman Mihăeş, ne-a explicat că astfel de situaţii pot fi soluţionate doar pe calea efectuării expertizei, în cazul în care consumatorii au bănuieli la capitolul calitatea produselor alimentare. „Dacă există bănuieli, consumatorii pot apela Inspectoratul de Protecţie a Consumatorilor, pe str. E. Coca, 28, sau Centrul de Medicină Preventivă. Dacă expertiza demonstrează că produsele sunt de proastă calitate, atunci legislaţia presupune diverse sancţiuni”, spune Mihăeş. El a mai precizat că, de obicei, la Asociaţia de Protecţie a Consumatorilor se adresează persoane care au descoperit în produsele alimentare corpuri străine. „Astfel de litigii se soluţionează pe cale amiabilă, deoarece patronii magazinelor sau producătorii nu îşi doresc publicitate negativă”, conchide Roman Mihăeş.

La Inspectoratul de Protecţie a Consumatorilor am constatat că oricine se poate adresa cu o reclamaţie, cu bonul de casă şi cu produsele suspecte. „Urmează mai multe proceduri legale, inclusiv expertize de laborator, rezultatele cărora sunt decisive în procesul de luare a unor decizii”, ne-a spus Silvia Ciobanu, de la Inspectoratul de Protecţie a Consumatorilor, sugerând că este important ca şi consumatorii înşişi să nu cumpere produse suspecte.

T.S.
Acest articol a fost realizat de Ziarul de Gradă, în cadrul proiectului „Jurnaliştii de investigaţie împotriva corupţiei”, finanţat de Fundaţia Est-Europeană, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi), Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA, Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID) prin intermediul Fundaţiei Eurasia. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al Fundaţiei Est-Europene, Sida/Asdi, DANIDA, USAID, Fundaţiei Eurasia şi/sau Guvernului American.