Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Apartamente cu ghinion

Apartamente cu ghinion

De multe ori crezi că, dacă apelezi la serviciile statului, vei avea de câştigat. Uneori, însă, se întâmplă invers. Anume astfel li s-a întâmplat investitorilor blocurilor de locuit ce se construiesc pe strada Zelinski. Au ales o companie de stat care le inspira mai multă încredere. Au investit milioane în construcţie. Li s-a promis că vor avea cheile de la locuinţe în 2011, dar este deja 2012, iar blocurile în cauză încă nu sunt finisate.

Mulţi dintre investitori au luat credite din bănci pentru procurarea apartamentelor. Alţii şi-au vândut apartamentele vechi pentru a-şi procura altele, noi. Maria Panfil, proprietara unui apartament din blocurile în cauză de pe strada Zelinski nr. 15, face parte din grupul investitorilor care şi-au vândut vechile locuinţe în speranţa că, aşa cum li s-a promis, vor intra în casă nouă.

Totul a început în 2008, atunci când cei 204 investitori au semnat contracte de investire în construcţia locuinţelor pe strada Zelinski nr. 15. Serviciul Naţional Locuinţe, cu care fuseseră semnate contractele, a condiţionat ca, timp de o lună, să fie investită suma de 50% din costul apartamentelor, iar în următorii 2 ani să fie achitată tranşa restantă. Ulterior, printr-o decizie de guvern, Serviciul Naţional Locuinţe, care avea statut de întreprindere de stat, a fost lichidat. În consecinţă, obiectul în cauză a fost transferat printr-un contract de cesiune la instituţia nou-formată, Î.S. Serviciul Asistenţă Beneficiari la Obiectele Sociale (SABOS).

Conform contractului de investire, cele trei blocuri au în total 204 apartamente şi urmau să fie date în exploatare în august 2011. Pe parcursul anului 2011, o dată pe lună, erau organizate întâlniri cu investitorii şi cu reprezentanţii SABOS. De fiecare dată, investitorilor li se spunea că lucrările merg încet deoarece mai mulţi investitori nu au transferat sumele cuvenite pentru construcţia apartamentelor. În pofida faptului că mijloacele financiare de la investitori, în cea mai mare parte, au fost acumulate, pe parcursul ultmelor luni, lucrările au fost stopate din lipsă de bani. Ultima promisune făcută de conducerea SABOS a fost cea potrivit căreia obiectul va fi dat în exploatare în iunie 2012.

De la Guvern – la Minister, după care la SABOS

Adrian Manolachi, Igor Popescu, Boris Sârbu şi Leonid Bujac fac parte din grupul de iniţiativă ales de investitori pentru a-i reprezenta în procesul de elucidare a situaţiei la obiect.

La 20.10.2011, s-au adresat Guvernului, invocând toate problemele. Petiţia a fost remisă pentru examinare Ministerului Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor, care, neglijând prevederile Legii cu privire la petiţionare, a remis-o pentru examinare la SABOS, de unde a fost expediat un răspuns formal şi incompetent. Iar unul dintre motivele de întârziere ar fi că nu s-a luat în considerare timpul de întărire a betonului.

Tot atunci, grupul de iniţiativă s-a adresat la CCCEC. În pofida faptului că au trecut mai mult de trei luni, până în prezent nu au primit niciun răspuns de acolo. Între timp, reprezentanţii grupului de iniţiativă au fost în audienţă şi la ministrul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor, Marcel  Răducan, însă dânsul a spus că nu-i poate ajuta cu nimic.

La 06.02.2012, materialele respective au fost depuse la Procuratura Generală. Leonid Bujac spune că investitorii au crezut că nişte contracte semnate cu o instituţie de stat ar fi mai credibile, doar că, pe parcurs, s-a constatat că SABOS, deşi e întreprindere de stat, utilizează metode dubioase. „Urmare celor expuse desfăşurării insuficiente a lucrărilor la obiect, rămânem îngrijoraţi şi avem mari suspiciuni că blocurile locative în cauză nu vor fi date în exploatare nici în iunie 2012.”

În actul de revizie din 25.10.2011, privind rezultatele controlului economico-financiar efectuat de CCCEC la Î.S. „Serviciul Asistenţă Beneficiari la Obiectele Sociale”, s-a constatat sustragerea a circa 21 mln lei din sursele financiare acumulate de la investitori pentru construcţia locuinţelor în blocurile din str. Zelinski nr. 15. Parte din bani, conform actului de revizie, fiind alocaţi la construcţiile din str. D. Râșcanu nr. 18 şi la cele de pe Calea Ieşilor nr. 68/6.

Destituit, fără obligaţia de a restitui banii

În urma acestui fapt, directorul SABOS, Petru Morari, a fost doar destituit din funcţia de director general, fără a fi obligat să restituie banii cheltuiţi inadecvat. Mai mult decât atât, în prezent, Morari deţine funcţia de vicedirector general la instituţia respectivă.

La întrebarea „Cum a ajuns Petru Morari vicedirector, chiar dacă a făcut încălcări?”, Gheorghe Darie, directorul general al SABOS, spune că „Petru Morari se află în funcţie de vicedirector SABOS pentru că trebuie să dea în primire documentele, dar nu are dreptul să iscălească acte. El are tare mari încălcări şi trebuie să dea lămurire în scris pe tot ce a făcut”.

Tot de la Gheorghe Darie am aflat că pe numele lui Petru Morari ar urma să se deschidă dosare penale, unul fiind deschis de Centrul Anticorupţie.

Grupul de iniţiativă este indignat de felul în care sunt investigate lucrurile, dar şi de felul în care sunt trase la răspundere persoanele implicate în acţiuni dubioase. Membrii grupului de iniţiativă sunt nemulţumiţi şi de acţiunile ministerului de resort şi ale CCCEC, care nu au întreprins nimic pentru identificarea integrală a mijloacelor financiare sustrase şi pentru returnarea acestora pe contul SABOS.

În câteva scrisori către Procuratura Generală, ex-preşedintele interimar, Marian Lupu, şi premierul Vlad Filat, grupul de iniţiativă descrie gravele încălcări ale fostului preşedinte al SABOS, cum ar fi comercializarea unor apartamente, unor persoane apropiate, contra unor preţuri reduse cu 20-80%.

Chiar şi în aceste condiţii, investitorii insistă doar asupra returnării banilor în contul SABOS şi asupra reluării lucrărilor la blocurile locative în care au investit ei. Totodată, aceştia cer ca blocurile lor să fie date în exploatare până la 1 iulie 2012, respectându-se prevederile procesului-verbal din 11.10.2011.

La 27 martie 2012, grupul de iniţiativă a avut o întrevedere cu Gheorghe Darie, actualul director general al SABOS, cu Alexandru Guţu, director executiv „Consfirmgrup”, şi cu Svetlana Bran, contabilă SABOS, discutând situaţia creată. Gheorghe Darie a declarat ca au fost depistate 20 de  apartamente vândute la preţuri reduse de către Petru Morari. Astfel, pentru un metru pătrat de suprafaţă locativă proprietarii avantajaţi plăteau de la 2070 de lei până la 7000 de lei., pe când cei neavantajaţi au investit câte 9100 de lei pentru 1 m.p.

Contactat de ZdG, Petru Morari, fost director SABOS, a declarat că vânzarea apartamentelor la preţuri reduse „a fost o greşeală tactică” şi că oamenii deja restituie banii. În cazul termenului de dare în exploatare, depăşit cu mult, Morari spune că ar fi de vină lipsa de muncitori, dar şi întârzierea achitării sumei pentru apartamente de către investitori în termenul stabilit.

CCCEC şi MF investighează schemele dubioase

Directorul SABOS afirmă că le-a scris celor 20 de proprietari care au procurat locuinţe la preţ  redus să achite preţul integral. „Am scris încă o scrisoare locatarilor în cauză şi le-am spus că, dacă nu vor accepta să rezolvăm problema pe cale amiabilă, semnând o anexă la contract, în care ar fi indicat preţul real al apartamentelor, cel pe care l-au plătit toţi investitorii, atunci vom recurge la alte metode”, susţine Gheorghe Darie. El precizează că, în cazul celor 3 blocuri, ar exista o diferenţă de 3 mln 159 mii de lei şi că doar Morari şi-a făcut reducere la 3 apartamente, în sumă de 1,8 mln lei.

Potrivit grupului de iniţiativă, Centrul Anticorupţie şi Ministerul Finanţelor mai fac investigaţii la sediul SABOS, incercând să identifice toate schemele dubioase puse în practică aici.

În prezent, suma de care este nevoie pentru a finaliza construcţia e de 37 mln lei, dintre care SABOS trebuie să investească 15 mln lei, iar Consfirmgrup – 2 mln lei. Darie spune că nu ajung încă 6,5 mln lei pentru a încheia construcţia, iar Consfirmgrup – 8 mln lei. Iar la întrebărea investitorilor „De unde vor lua aceşti bani?”, Alexandru Guţu a răspuns că: „trebuie să vindem parcările, blocul 4 de pe aceeași stradă ca să recuperez banii de care am nevoie, pentru că o parte din banii lipsă s-au dus pentru construcţia acestora”.

Gheorghe Darie a mai menţionat că el îi înţelege pe investitori. El a mai spus: „Am redus din personal 6 lucrători. Dacă vedeţi, au dispărut feţele alea zâmbitoare care promiteau multe. S-a dus şi Cerba, şi Musteaţă, s-au dus toţi acei care nu au fost cinstiţi şi oneşti, care au făcut delapidări, au falsificat contractele de investiţie”.

Cu toate că la întâlnire au fost asuguraţi că problemele vor fi soluţionate, investitorii au mai multe întrebări decât la început, cea mai importantă dintre ele fiind: „De unde va lua SABOS 6 milioane de lei, iar Consfirmgrup – 8 milioane?”.

În ceea ce priveşte termenul limită de finalizare a construcţiilor dat de conducerea SABOS, există riscul ca acesta să nu fie respectat, deoarece sunt puţini lucrători. Acest lucru este demonstrat în nota informativă a comisiei care a verificat îndeplinirea lucrărilor de construcţie. Comisia, alcătuită din doi membri SABOS şi un investitor, a relatat că pe şantier lucrează doar 13 muncitori.

Ecaterina GAIBER