Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Aeroportul Cahul, de vânzare

Aeroportul Cahul, de vânzare

284-aeroportLa Aeroportul din Cahul, în aceste zile, e o acalmie înainte de furtună. Cândva de aici decolau câteva aeronave pe zi, aeroportul forfotea de pasageri, tehnicieni, angajaţi ai serviciilor aeriene. Din 2001 de aici nu a mai decolat niciun avion, chiar dacă a fost privatizat pe jumătate. În aceste zile – Aeroportul urmează să fie vândut completamente, ceea ce aduce tensiuni în Consiliul local Cahul.

Ultimul avion a decolat de pe pista de zbor a Aeroportului Cahul în octombrie 2001. La acel moment, de acolo zburau câte două curse charter pe zi spre Istanbul, Aeroportul îşi lichidase toate datoriile, iar angajaţii acestei instituţii erau printre cei mai bine plătiţi din raion.

O decizie a Guvernului Tarlev a interzis efectuarea zborurilor de la Cahul, angajaţii au fost trimişi acasă, iar în 2004 jumătate din acţiunile Aeroportului, mai bine zis 51 la sută, au fost vândute unui investitor german.

După venirea acestui investitor, zborurile nu au fost reluate şi liniştea a continuat să domine pe pistele de decolare. Acum, însă, preşedintele raionului Cahul a lansat iniţiativa ca şi celelalte 49 la sută din acţiuni, care aparţini Consiliului raional, să fie vândute. Potrivit legii, investitorul german ar trebui să fie primul care va decide dacă procură aceste acţiuni.

Această iniţiativă de vânzare a trezit discuţii la Cahul. Oamenii spun că preţul la care este estimat acum aeroportul este derizoriu.

Tulcea poate, Cahulul – nu

Victor Aramă şi-a făcut studiile la şcoala de aviaţie din St.Petersburg şi a dedicat mulţi ani Aeroportului Cahul, din 1988 până în 2007 fiind şi director al Aeroportului Internaţional Cahul.

El ştie pe de rost toate cursele efectuate de pe Aeroportul din Cahul în trecut şi este ferm convins că această întreprindere a avut întotdeauna şanse reale să activeze şi să aducă venituri comunităţii.

«Acest Aeroport este clasificat după normele IKAO ca aeroport de clasa «C» şi poate să primească aeronave tip SAAB-340, SAAB-2000 cu capacitatea de 30—50 pasageri. Practica internaţională arată că Aeropoartele mici se dezvoltă foarte bine sub auspiciile autorităţilor locale. SUA are peste 2000 de aeroporturi, dintre care 600 sunt publice (cum ar fi şi cel de la Cahul) şi niciunul nu este privat. În orce ţară din lume pista de decolare şi aterizare este un obiect strategic de maxima importanţă şi în niciun caz nu poate fi privat. Aeroportul Tulcea (România), unde Consiliul judeţean este proprietar, are o capacitate de invidiat», susţine Victor Aramă.

Gheorghe Vasilache, preşedintele raionului Cahul, a confirmat pentru ZdG că chestiunea vânzării aeroportului este discutată pe holurile consiliului raional. „Conducerea raionului a ieşit cu iniţiativa de vânzare, avem intenţia să vindem cele 49 la sută din acţiuni”, a declarat Gheorghe Vasilache, motivând această intenţie prin necesitatea de a relansa activitatea Aeroportului.

„De când au fost vândute cele 51 la sută din acţiuni, s-a mai făcut câte ceva, inclusiv unele reparaţii, dar se vede că cei de la Chişinău de la Aviaţia Civilă pun piedici, e ceva legat de business, de aceea nu a activat aeroportul”, explică preşedintele raionului.

Am solicitat opinia lui Gheorghe Vasilache despre şansele de relansare a acestui aeroport după lansare. „Acum nu e posibilă relansarea, căci nu avem specialişti în domeniul exploatării aeroportuare. Poate noul proprietar va reuşi”.

Sfânta Sfintelor, la mezat

Victor Aramă spune însă că atât el, cât şi alţi specialişti din cadrul Aeroportului au fost nevoiţi să plece forţat, chiar dacă el făcuse şi o specializare în SUA, iar „în Moldova actualmente sunt 4 specialişti aeroportuari cu pregătire în SUA, dintre care 2 sunt la Cahul”.

Fostul director al Aeroportului confirmă că la acest moment aeroportul nu are niciun specialist care ar fi deservit cândva aeronave şi pasageri, niciun specialist licenţiat în exploatare aeroportuară, iar pista de decolare şi aterizare (sfânta sfinţilor unui aeroport) este plină de fisuri, care nu permit exploatarea, şi alte obiecte, cum ar fi depozitul de combustibil, sala de deservire a pasagerilor, hala de bagaje, nu mai corespund cerinţelor tehnice.

În schimb, Vladimir Temusco, directorul Aeroportului, ne-a spus că întreprinderea are de toate. „Aeroportul nu funcţionează, dar reparaţie este, meteo este, dispecer este, tot este. De privatizare întrebaţi la hazeain, la Chişinău”, a spus directorul, oferindu-ne un număr de telefon la care am putea să îl găsim. La numărul apelat nu ni s-a răspuns niciodată.

L-am întrebat pe preşedintele raionului Cahul dacă, în calitate de acţionar, a cunoscut rapoartele privind activitatea Aeroportului. El a declarat că tocmai în curând va avea loc adunarea acţionarilor, unde vor fi puse în discuţie aceste chestiuni.

Alţi membri ai consiliului raional susţin că e vorba de o încercare de a vinde aeroportul la o valoare cât mai mică, pentru ca apoi noul proprietar să îl vândă din nou, mai scump.

Secretara Consiliului raional Cahul, Valentina Şevcenco, ne-a spus că au fost mai multe tentative de a pune cât mai rapid chestiunea vânzării aeroportului pe ordinea de zi, dar nu s-a reuşit. „S-a discutat de asemenea şi problema valorii acţiunilor şi ridicării preţului acestora, dar nu s-a ajuns la o concluzie anume”, susţine secretara, adăugând că pe parcursul acestei săptămâni problema vânzării Aeroportului Cahul nu este pe ordinea oficială de zi a Consiliului, însă neoficial problema este în permanentă discuţie.

Alina RADU