7 aprilie a fost regizat

Nu este o altă versiune a anchetei, ci un spectacol, pus la cale de mai mulţi participanţi la protestele din 7 aprilie. Vineri, 8 aprilie, sala Teatrului “Ginta Latină” a devenit aproape neîncăpătoare pentru persoanele care au dorit să vadă cu ochii lor teroarea la care au fost supuşi cei reţinuţi de poliţişti la 7 aprilie 2009.

Anatol Mătăsaru, Oleg Brega, Sergiu Duminică, Vasile Costiuc, Eugen Mocanu sau Marcel Caisân sunt doar câteva dintre persoanele care au avut de suferit la 7 aprilie 2009 şi care au devenit actorii acestei piese de teatru.  Aceştia au fost, pe rând, victime şi poliţişti torţionari cu un singur scop – de a prezenta lumii cât mai real metodele de tortură la care au fost supuşi în comisariatele de poliţie tinerii reţinuţi în acele zile.

Nicolae Dabija: “Să luptăm pentru adevăr”

Seara a început cu un discurs al poetului Nicolae Dabija şi cu un minut de reculegere în memoria celor care au decedat în urma evenimentelor din 7 aprilie 2009. “Atunci tineretul a spus: “Noi nu mai vrem să trăim în trecut. Ne dorim în Europa”. Iar vocea lor a fost auzită. Istoria noastră recentă ar trebui să fie împărţită până la 7 aprilie 2009 şi după. Dacă nu era acea revoltă, Alianţa pentru Integrare Europeană nu mai venea la putere. Eu cred că noi trebuie să cerem de la ei să se afle adevărul, să aflăm cine sunt cei care trebuie traşi la răspundere”, a spus Dabija, în aplauzele celor câteva sute de tineri din sală. “În dosarul 7 aprilie, este chemat ca martor cel care a dat ordinul, Vladimir Voronin. De ce nu îi este intentat dosar penal lui Vladimir Voronin? De nu îi este intatat dosar lui Mark Tkaciuk?”, s-a întrebat retoric Nicolae Dabija, moment în care aplauzele au devenit şi mai frenetice. “Ăştia sunt criminalii, iar voi umblaţi prin judecată că să-i găsiţi”, a continuat Dabija, care le-a cerut tinerilor să nu renunţe în lupta lor pentru adevăr şi dreptate, comparând evenimentele din aprilie 2009 cu cele de acum 20 de ani, când R. Moldova şi-a recâştigat independenţa.

Înainte de spectacol, pe scena Teatrului “Ginta Latină” au mai urcat Vanu Jereghi, directorul Institutului pentru Drepturile Omului, Nicu Ţărnă, solistul trupei “Gândul Mâţei” şi ansamblul “Plăieşii”.

Mătăsaru a fost poliţist

Anatol Mătăsaru a jucat rolul poliţistului care trebuia să-i pună pe tineri să-şi recunoască implicarea politică în evenimentele din aprilie 2009. Cum iniţial  aceştia nu doreau să recunoască, poliţistul Mătăsaru folosea forţa fizică. “Lecţiile le-am luat de la profesionişti. Tot ce aţi văzut pe scenă am învăţat de la “profesori” prin toate subsolurile comisariatelor de poliţie”, ne-a spus Anatol Mătăsaru. Atunci a fost cum a fost, dar după asta mi-au trebuit două zile ca să-mi revin. Mi-am amintit tot ce a fost atunci, dar a fost un şoc să retrăiesc acele evenimente. Totuşi, vom continua şi mai departe să arătăm ce se întâmplă dincolo de pereţii penitenciarelor”, a promis Mătăsaru. El ne-a spus că persoana care juca rolul victimei tremura atunci când o interoga şi că pe toţi acei care au apărut în acele scenete evenimentele din 7 aprilie 2009 şi-au pus amprenta pentru toată viaţa.

“Am hotărât să particip activ la acest proiect ca să nu se uite ceea ce a fost atunci. Nu trebuie să tăcem complice cu violatorii şi criminali şi să se uite peste ani toate cele întâmplate. În scenă s-au văzut lucruri care nu se vor mai vedea în altă parte, lucruri care s-au petrecut departe de camerele de filmat. Să transmiteţi ce a fost acolo urmaşilor noştri, să ştie şi ei ce a fost cu adevărat la 7 aprilie 2009”, a declarat Oleg Brega, una dintre persoanele abuzate la 7 aprilie 2009.

Spectacolul a fost compus din mai multe scenete, care au avut rolul să prezinte realitatea din spatele camerelor de luat vederi. Tinerii maltrataţi la 7 aprilie 2009 au devenit astfel actorii propriilor roluri. Pe rând, cei prezenţi în sală au fost familiarizaţi cu “violurile din comisariatele de poliţie”, cu “coridorul morţii” sau cu “viaţa din celulă” a acelor tineri reţinuţi şi abuzaţi acum doi ani şi care încă nu şi-au găsit dreptatea. Mulţi dintre aceştia au şi renunţat la procesele de judecată împotriva poliţiştilor, pentru că, spun ei, “nu au încredere în justiţia din R. Moldova” sau “de frica oamenilor legii.

Scenariul acestor scenete a fost scris de Tudor Ţărnă, directorul Teatrului “Ginta Latină”, împreună cu Sergiu Duminică, şi el una dintre victimele evenimentelor din aprilie 2009.

Victor MOŞNEAG

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

1 comentariu

  1. serdum

    domnu mosneag, scenariul scenetelor au fost scrise de mine!
    si ce tine de scenete noi practic singuri am facut totul…!
    nu e corect sa ni se ”fure” meritul!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *