Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   44 de accidente comise de…

44 de accidente comise de şoferii de maxi-taxi

De cât timp mai pot avea nevoie şoferii de maxi-taxi pentru a evita accidentele şi când vor reacţiona adecvat la solicitările pasagerilor de a nu frâna brusc sau de a reduce viteza? Când nu vom auzi replici de felul „suntem oameni, nu saci cu cartofi”? Dacă în regulamentul companiilor de transport este indicat că intervalul dintre două microbuze trebuie să fie de două minute, în realitate lucrurile stau altfel. Deseori, la staţie poţi aştepta şi 15 minute, constatând că vine un maxi-taxi arhiplin. Oamenii sunt nevoiţi să suporte înghesuiala, în fiecare dimineaţă, de teamă să nu întârzie la serviciu.

„Şoferii de microbuze nu vor avea dreptul să fumeze, să vorbească la telefon sau să asculte muzică în timp ce conduc autovehiculul”. Aceste interdicţii le-am auzit în repetate rânduri începând cu 15 septembrie 2010. Regulile sunt convenite de Primăria municipală şi de administratorii de transport auto de pasageri. Totodată, până la 1 octombrie 2010, administratorii de transport auto de pasageri au fost obligaţi să elaboreze graficul de lucru, de la ora 5:00 până la ora 23:00, al fiecărei rute de microbuz şi să-l afişeze în fiecare unitate de transport. Cum sunt respectate aceste reguli?

Potrivit administratorilor, situaţia ar fi fost alta dacă taxa pentru călătorie ar fi fost revăzută. „Dacă ar fi fost revăzută taxa pentru călătorie, şoferii n-ar fi nevoiţi să supraîncarce unităţile de transport sau să neglijeze regulile de circulaţie, în goană după pasageri”, susţin transportatorii. Am cerut opinia mai multor persoane despre  modul în care şoferii de maxi-taxi îşi fac meseria. Ludmila Popescu, studentă, ne-a spus că aşteaptă de un sfert de oră. „Au trecut 3 microbuze care merg spre casa mea, dar ambele erau pline şi nu am încăput. Nici nu ştiu cât să mai aştept…”

„Aştept de o oră transportul, iar când vine, eşti nevoit să stai într-un picior, deoarece, în afară de tine, acolo mai sunt 25 de perechi de picioare”, susţine Andrei Vornicescu, pensionar.

În cazul în care le sunt încălcate drepturile, conform Noului Regulament al Primăriei Chişinău, pasagerii au dreptul să ceară explicaţii de la şoferi, iar dacă aceştia refuză să le ofere, ei pot depune o petiţie la Direcţia Generală de Transport Public şi Căi de Comunicaţie. Ulterior, reprezentanţii Direcţiei urmează să ia act de cele expuse în petiţie, iar în cazul în care cele afirmate corespund realităţii, patronul microbuzelor de pe rută care au încălcat regulamentul va fi avertizat. Patronii primesc avertismente doar de 2 ori, după care li se retrage licenţa de transportare a pasagerilor.

Cel mai deranjant lucru este că şoferii nici nu vor să recunoască faptul că încalcă regulile, afirmând că nu este de competenţa noastră, adică a pasagerilor, să le adresăm asemenea întrebări. Unii nici n-au dorit să ne asculte. Apelând la administraţia rutelor, persoanele responsabile de acest serviciu ne-au spus că pasagerul, în reclamaţiile sale, ar trebui să menţioneze numele şoferului şi numărul rutei de transport. În cazul depistării unor încălcări, compania „Auto Prim” ne  sugerează să depunem o plângere pe str. Veronica Micle nr. 10, după care aceasta va fi examinată. Dar cum putem fi siguri că acei şoferi vor fi pedepsiţi?

Discutând cu Lilian Copaci, şeful Direcţiei management în transport, am constatat că singura instituţie care poate aplica amenzi şoferilor este poliţia rutieră. Copaci ne-a explicat că pasagerii depun plângeri, dar că soluţionarea lor nu depinde de structura pe care o conduce. Există mai multe acte legislative care stipulează că activitatea transportului de călători se efectuează prin întreprinderi specializate, de stat şi particulare, gestionate de către firmele administratoare, care au câştigat prin concurs dreptul de a circula pe anumite rute.

„Fiecare rută e administrată de o firmă, şoferii sunt angajaţi de aceasta, şi în cazul în care noi am depistat nişte încălcări sau au parvenit nişte plângeri, acestea sunt transmise administratorului rutei, care, în funcţie de încălcările comise, îşi pedepseşte lucrătorii conform Codului Muncii –prin mustrare, mustrare aspră, concediere etc. Amenda este arma poliţiei rutiere, dar nu a noastră”.

În prezent, sunt mai puţine plângeri, afirmă Copaci. „Nu putem oferi prea multe probe în privinţa încălcărilor comise de şoferi. De obicei, ei neagă aceste lucruri. Unii demonstrează un comportament inadecvat, alţii îşi recunosc greşeala. Ne propunem ca, de la 1 septembrie 2011, să mediatizăm lista de încălcări, inclusiv prin intermediului site-ului Primăriei, menţionând numele şoferului, ruta pe care circulă şi, respectiv, pedeapsa pe care a meritat-o. Şoferii depistaţi trebuie introduşi în lista neagră, interzicându-li-se angajarea pe o altă rută. Poate astfel vor înţelege ceva şi îşi vor schimba comportamentul”.

Potrivit datelor Poliţiei Rutiere, de la începutul anului curent au avut loc 802 accidente rutiere. În 44 dintre acestea, soldate cu un deces şi 105 traumatisme, au fost implicaţi şoferi de maxi-taxi. În 38 de cazuri din cele 44, şoferii s-au dovedit a fi vinovaţi. De asemenea, de la începutul anului 2010 au fost înregistrate 2978 de încălcări ale Regulamentului circulaţiei rutiere de către şoferii microbuzelor. În 4 cazuri dintre acestea au fost depistaţi şoferi în stare de ebrietate, iar în 831 de cazuri a fost depăşită limita de viteză.

Daniela ARTANCIUC şi Inna MUNTEAN