13, duminică

Duminică-dimineaţă, un grup de creştini în frunte cu preotul Anatol Cibric a scos sfeşnicul evreiesc Menorah, instalat cu o zi înainte în scuarul Europei, şi l-a dus lângă monumentul lui Ştefan cel Mare. Incidentul a fost calificat drept antisemit de comunitatea evreiască, care a cerut forţelor de ordine să ia măsuri. Acţiunea grupului de creştini a fost condamnată de autorităţile R.Moldova, de Ministerul israelian de externe, de alte instituţii şi organizaţii naţionale şi internaţionale. În timp ce Mitropolia Basarabiei a calificat acest gest drept anticreştinesc, Mitropolia Moldovei, din sânul căreia face parte preotul Cibric, nu a emis nicio explicaţie a celor întâmplate.

Cibric, AIE şi Cruciadele

Potrivit dreptului bisericesc, acţiunea de duminică nu are nimic comun cu normele şi dogmele creştinismului ortodox. Or, religia ortodoxă se bazează pe credinţă, dragoste, nădejde şi viaţa în slujba lui Dumnezeu, dar nu pe bâte, simboluri fasciste, profanare a altor confesiuni sau fanatism. Fundamentalismul sau fanatismul nu este acceptat în creştinismul ortodox, ba chiar mai mult, este calificat mai periculos chiar decât necredinţa. Dar se pare că preotul Anatolie Cibric împreună cu comunitatea sa de credincioşi au chiulit la această lecţie.

Pe de altă parte, evenimentul consumat duminică ridică mai multe semne de întrebare. Primul dintre ele s-ar referi cu precădere la profilul Asociaţiei religioase “Sfînta Maică Matroana”. Potrivit statutului, organizaţia pledează pentru apărarea creștinismului ortodox şi a tradiţiilor naţionale. Dacă e aşa, atunci nu prea sunt clare câteva lucruri din acest “film”, şi anume: Sunt oare tradiţionale şi creştine drapelele extremiste purtate de protestatari? şi, Cât este de acceptată/susținută de religia creştin-ortodoxă violenţa, intoleranţa, ura şi vandalizarea obiectelor de cult ale altor confesiuni? Or, din câte îmi dau seama, virtutea creştină supremă este socotită dragostea şi iubirea atât a aproapelui, cât şi a duşmanului.

Al doilea moment este legat de “eroul filmului”, şi anume, preotul Anatolie Cibric. Acesta este cunoscut publicului larg ca “un mare apărător al ortodoxiei”, fapt confirmat prin diferitele sale acţiuni: excluderea acordării paşapoartelor electronice sau acţiunile împotriva rulării filmului “Codul lui Da Vinci”. Pentru testarea “zelului de apărător al credinţei” în cazul acestei persoane, rog creştinii să îi adreseze o întrebare simplă preotului Cibric când li se va ivi ocazia să îl prindă “în acţiune”: Care a fost cauza “retrogradării” dânsului de la preot întâistătător la Catedrala “Naşterii Mântuitorului” din centrul Chişinăului la una dintre parohiile mici din capitală? Dar, vorba ceea: “prietenii ştiu de ce…”.

Totuşi, cel mai necunoscut element al acestei ecuaţii este factorul politic, pe care mulţi ori l-au omis, ori nu l-au luat în seamă. Protestul de duminică va aduce mari bătăi de cap pentru AIE, iar acţiunile întreprinse de către guvernare vor putea fi speculate pe viitor de către adversarii săi politici. Guvernarea AIE a fost pusă într-o situaţie nu tocmai plăcută, altfel vorbind, a nimerit “între ciocan şi nicovală”.

Teoretic, avem două scenarii de aplanare a conflictului interconfesional. Primul dintre ele este acela că AIE, așa cum a declarat, va trage la răspundere pe cei implicaţi în acest eveniment, dacă aceştia vor fi găsiţi vinovaţi. Ce înseamnă aceasta? Nu altceva decât confirmarea declaraţiilor lansate de către PCRM potrivit cărora actuala guvernare este într-adevăr balaurul rău, antistatal şi antinaţional, care, pe lângă toate, nu are nimic sfânt şi prigoneşte Biserica. Or, o lupta deschisă împotriva Bisericii într-o ţară în care 95% din populaţie se declară creştin-ortodocşi şi unde Biserica se bucură de cea mai mare încredere în societate, aproximativ 80%, nu prea ar da bine pentru AIE la viitoarele alegeri parlamentare. În acest sens nici nu mai este de mirare graba de care a dat dovadă preotul Cibric când a declarat că el nu se teme de un viitor proces în instanţa de judecată. Este clar ca “sfinţia” sa se aştepta la asemenea urmări.

Al doilea scenariu este faptul că AIE va înţelege că i se întinde o capcană şi nu întreprinde nimic, sau …întreprinde doar nişte măsuri cosmetice, pentru a da bine în faţa organismelor internaţionale şi a alina puţin oful comunităţii evreieşti. Şi în acest caz guvernarea actuală are de pierdut, pentru că şi aici comuniştii vor specula în viitoarea campanie electorală, probabil, avansând idei precum că AIE a adus societatea în pragul violenţelor şi a urii interreligioase. Pe lângă toate, dacă nu va rezolva problema în sensul de tragere la răspundere a protestatarilor, atunci toţi se vor întreba unde este egalitatea, democraţia şi respectarea drepturilor pentru care a pledat guvernarea actuală când a acces la conducerea ţării?

Este sigur, campania electorală a început, şi, într-o ţară religioasă precum Republica Moldova, Biserica poate deveni un instrument electoral perfect de atragere a voturilor, iar cei care îl vor stăpâni şi folosi “cu cap” vor avea, ca urmare, numai de câştigat.

Victor Gotişan

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

8 comentarii

  1. Ionut Jder

    Mitropolia Basarabiei dezaprobă acţiunile antisemite si xenofobe de la Chisinau

    Mitropolia Basarabiei a luat act cu îngrijorare de manifestările antisemite şi xenofobe ale unui grup de persoane în grădina publică “Ştefan cel Mare şi Sfânt”, în ziua de 13 decembrie curent, dezaprobând hotărât orice acţiune de intoleranţă religioasă, transmite Romanian Global News, citand un comunicat al Mitropoliei.

    Un asemenea comportament extremist al unor creştini, care s-au numit ortodocşi, aduce un prejudiciu enorm imaginii Bisericii Ortodoxe, entitate religioasă, străină de orice fundamentalism religios.

    Manifestările violente vin în contradicţie cu legea morală şi cu voia lui Dumnezeu. Toleranţa, vieţuirea în pace şi dragoste între semeni este îndemnul adresat creştinilor de Mântuitorul Hristos. Având Evanghelia imprimată adânc în suflet, poporul nostru n-a purtat nici un război religios, ba dimpotrivă a manifestat dragoste şi bună înţelegere cu etniile conlocuitoare. Toleranţa înaintaşilor noştri este cunoscută încă de pe timpul lui Alexandru cel Bun, când armenii aveau episcopie şi mai multe biserici şi mănăstiri, fiind trataţi cu iubire şi respect de majoritatea creştină ortodoxă. De acelaşi tratament s-au bucurat şi alte etnii.

    Mitropolia Basarabiei aminteşte că ne aflăm în Postul Naşterii Mântuitorului nostru Iisus Hristos, perioadă de pocăinţă şi rugăciune intensă, iertare sinceră şi fapte bune, ca expresie a dragostei faţă de Dumnezeu şi semeni, şi îndeamnă pe credincioşi să dea dovadă de reţinere, respect faţă de alte confesiuni şi să nu reacţioneze la provocări, care le-ar tulbura pacea sufletească şi ar dăuna imaginii Bisericii Ortodoxe.

    De asemenea, Mitropolia Basarabiei consideră că pentru a evita asemenea incidente regretabile, autorităţile centrale sau locale atunci când iau hotărâri care vizează viaţa religios-morală a societăţii, ar trebui să ţină cont de părerea majorităţii, aşa cum cer normele democratice.

    Chisinau,
    miercuri, 16 decembrie 2009

  2. Simona

    Fascismul roşu împotriva lui Filat şi Ghimpu

    Ticăloşia şi tupeul structurilor comuniste din R. Moldova au întrecut orice limită odată cu oribilul atac antisemit al agenţilor PCRM cu sutană.
    Atacul nu s-a dat atât împotriva comunităţii evreilor din Basarabia, cât împotriva R. Moldova, prezentată în presa din întreaga lume drept un stat înapoiat, populat de nişte sălbatici intoleranţi şi fanatici.

    O gloată condusă de un popă pe nume Anatolie Cibric, apărând Biserica rusească a lui Vladimir Cantarean, a dărâmat menora, un sfeşnic instalat de comunitatea evreiască la intrarea în parc, pentru Hanukka, una din cele mai mari sărbători evreieşti.

    Popa Cibric s-a lansat într-o tiradă de invective antisemite pentru care în orice ţară ar fi fost aruncat după gratii. El apără ţara de „jidovi” care „poate să ne omoare, să ne traumatizeze copiii”. Dar fabulaţia despre evreii care ar omorî copii a fost folosită şi de Ohrana, serviciul secret al Rusiei ţariste, pentru a declanşa pogromul de la Chişinău din 1903, soldat cu distrugeri, morţi, răniţi, emigrarea în SUA a zeci de mii de evrei basarabeni îngroziţi. Moldoveanul rusificat Pavel Kruşevan era agent al Ohranei şi a declanşat pogromul scriind în ziarul „Bessarabia” că un copil rus din Dubăsari ar fi fost omorât de evrei.

    Diversioniştii care au pus la cale înscenarea din Grădina publică „Ştefan cel Mare” fluturau steagul alb-negru-galben, care a fost drapel ţarist, iar apoi a fost preluat de „Sutele Negre”, o organizaţie antisemită care-i ataca pe evrei la ordinul Ohranei. Opinia publică internaţională trebuia să vadă la TV că Basarabia s-a întors cu 100 de ani în urmă, iar antisemitismul face ravagii din cauza unei puteri liberale slabe, dar şi pro-fasciste. După mintea comuniştilor, dacă Filat, Ghimpu, Chirtoacă au respins antiromânismul lui Voronin, înseamnă că sunt „fascişti”.

    Cibric n-a fost de capul lui. Cheibaş, secretarul Mitropoliei lui Cantarean, în loc să condamne fapta nebunilor, a justificat vandalismul antisemit. Cică autorităţile locale din Chişinău „trebuiau să anticipeze reacţia oamenilor când au amplasat simbolul religios”.
    Regizorii piesei de teatru au ţintit cu bătaie lungă. Pe pancartele actorilor „pravoslavnici” scria: „Mihai Eminescu: Biserica Ortodoxă este mama poporului român”. Oare de când o fi devenit „mama poporului român” antiromâneasca Mitropolie „a întregii Moldove”? Este limpede. Acţiunea trebuia să arate că „românii e fascişti”.

    În comunicatul PCRM – despre care cred că fusese scris înainte de declanşarea atacului „pravoslavnic” – ni se indică şi vinovaţii. Aceştia sunt liberalii, dar şi ziariştii independenţi de la Chişinău. Iată cum sună propaganda comunistă: „Eroizarea capilor nazismului şi fascismului, declaraţiile deschise ale liderilor şi reprezentanţilor aşa-numitelor partide liberale, cu jigniri la adresa reprezentanţilor unor naţionalităţi în parte – de la moldoveni la ruşi, de la evrei la romi, politica informaţională provocatoare în mass-media electronice” ar fi de vină.

    Goebbels spunea că o minciună cu cât este mai absurdă şi mai gogonată, cu atât va fi crezută, mai ales dacă e repetată des. Liderii AIE nu au jignit niciodată evrei, ţigani, ruşi, moldoveni etc. Comuniştii mint cu neruşinare. După ei, Ghimpu ar fi antisemit din moment ce se declară român.

    Atacul lui Cibric este o diversiune comunistă. Pentru că atacul a avut loc duminică după-amiază nu am avut timpul necesar să public acest articol înainte de apariţia comunicatului PCRM. Păcat… le-aş fi furat comuniştilor slănina din fasole !

    Mitropolia lui Cantarean este scula comuniştilor,iar ceata agresivă a lui Cibric are rolul batalioanelor de asalt naziste. „Pravoslavnicii” au vandalizat redacţia ziarului TIMPUL atunci când Constantin Tănase a scris despre predicile din amvon ale „apostolului” Tarlev. Au atacat preoţi şi credincioşi ai Mitropoliei Basarabiei. Au manifestat împotriva adventiştilor sau a paradei homosexualilor. Pasămite, sub administraţia lui Dorin Chirtoacă, Chişinăul s-ar transforma în Sodoma şi Gomora.

    Din cauza lipsei de reacţie a autorităţilor, situaţia se agravează. Nici acum nu a fost prins atentatorul cu grenadă de la Hramul Chişinăului. Puţină lume ştie că la Hram trebuia să participe şi Traian Băsescu, care şi-a anulat vizita în ultima clipă, din cauza demiterii Guvernului Boc. Ştirea despre un atentat cu grenadă împotriva unui şef de stat ar fi făcut înconjurul lumii. Chişinăul ar fi fost văzut ca un loc mai periculos decât Beirutul, Bagdadul sau Kabulul.

    Guvernul crede că şi-a făcut datoria condamnând actul antisemit printr-un comunicat. Dar ceata lui Cibric a comis infracţiuni condamnate de legea moldovenească, cum ar fi distrugere de bunuri sau instigare la ură rasială. Poliţiştii aflaţi la faţa locului nu au mişcat un deget. Poliţia din Chişinău spune că „nu ştie dacă-i face dosar penal lui Cibric”. Poate de aceea spune Cibric, sfidător, că nu-i este frică de dosare penale.

    Procuratura Generală i-a deschis pe loc dosar lui Constantin Tănase, directorul TIMPULUI, pentru instigare la ură de rasă. Cunoscutul jurnalist se făcea vinovat pentru că a cerut reducerea influenţei Rusiei în Moldova. Dar, pentru procurori, atacurile demente ale lui Cibric împotriva „jidovilor” se vede că nu sunt instigări. Structurile comuniste şi complicii lor au ridicat capul profitând de nehotărârea noii puteri.

    Emil Constantinescu, primul preşedinte anticomunist al României, l-a întrebat pe Lech Walesa, legendarul lider al Solidarităţii poloneze, ce are de făcut. Walesa i-a dat un singur sfat: „Dacă nu-i termini tu pe comunişti, te vor termina ei pe tine”. Preşedintele polonez a avut dreptate. Constantinescu s-a retras jalnic din politică trei ani mai târziu, spunând că „l-a învins sistemul”.

    Vlad Filat are, la fel, de ales: ori el, ori ei. Altă cale nu există.

    George Scarlat, Timpul

  3. o critica autorului

    Victor Gotisan- care-i dreptul sa tau sa judeci ce fac altii. Shi dak spui k credinta se bazeaza pe iubire dragoste nadejde in Dumnezeu atunci de ce il tratezi pe acest preot ca pe un :dusman al poporului:. Stii shi singur cine sunt evreii.O natiune care stiie a reactiona 100% in folosul ei.Care foloseste orice metoda de a trai in huzur. Shi atunci cind ceva li se pare suspect desi ar putea fi inofensiv acestia reactioneaza exprompt de parca o sa vina din nou :badea hitler: shi o sa-i puna in lagare de concentrare.
    Nu-ti condamna proprii frati.Decit sa-l judeci mai bine ai incerca sa expui o lamurire la modul in care a procedat preotul.De ce trebui sa sapi tot felul de gunoaie despre biserica noastra.Nu totul se face cu un scop personal, mai ales dak e legat de religie.
    comentariul a fost scris de un utilizator de internet care nu-l cunoaste nici pe preot shi nici pe redactor. Am fost atins doar de ura redata de autorul articolului fata de fratele sau.

  4. Victor Gotisan

    1. Cred ca domnule/doamna “o critica a autorului” sunteti un las, or, toti se pot ascunde dupa un nickname si a polemiza cu oricine. Fiti onest si prezentati-va altfel am impresia ca vorbesc cu stafiile. Mie nu mi-a fost frica sa imi scriu numele la finalul articolului, daca si dumneavostra aveti deminitate, va rog…
    2. Incepem cu inceputul ar fi tautologie, dar o folosesc. In primul rind, eu nu judec, dar analizez. Este diferenta ? Sigur… ca sa o afli citeste Kant, va prinde bine si pentru viitor. Altceva e ca tu spui ca “nu am dreptul sa judec”, intrebare logica in adresa ta ar fi – Atunci de ce turma, pardon, crestinii condusi de preotul Cibric, au judecat ceea ce a facut comunitatea evreeasca, sau ei asta au facut prin actiunile lor, nu ?
    3. Cred ca faci confuzie in faptul ca eu il numesc pe preot – dusman al poporului. Va rog mult sa imi aratati cuvintele astea, in care se spune, sau se subintelege ca eu spun asta. As fi foarte curios.
    4. Acuma in privinta evreilor. Cred ca daca ati fost un elev exemplar, stiti ce inseamna antisemitism. Daca nu, explic: credinta sau parerea unora potrivit careia in scara natiunilor exista o ierarhie, mai pe inteles, o natiune, numiti-l popor daca vreti, este mai superioara decit alta. Nu vi se pare ca aici e un fel de smekerism. Altceva, e ca nu conteaza ca aceasta natiune, adica evreii stiu sa actioneze in folosul lor, important ca ii duce mintea sa o faca, si pacat de noi, care suntem prosti, iresponsabili, si numai stiu cum. Ii respect foarte mult pentru ca au demnitatea pe care noi nu o avem. Iti aduc un exemplu ca sa intelegi: ce se intimpla cu un evreu daca este rupt de comunitatea si traditiile sale si aruncat intr-o cu totul alta civilizatie ? Raspund: isi va pastra toate calitatile, familie, traditii, credinta etc. Ce se intimpla cu un crestin daca il rupi de civilizatia sa si il arunci in alta cu totul necunoscuta? Raspund: Mai degraba cred ca peste citiva ani va uita si cum o cheama pe mama lui, nemaivorbind de credinta sa crestina. A treia remarca: Brava lor ca stiu si pot sa faca in asa fel ca sa traiasca in huzur. Tot respectul. Apropo, stii cum gindesti tu acuma, exact ca in zicala: Sa moara capra vecinui, sau Nici mie, dar nici altuia. Pacat. Nu mai traim in era barbariei.
    4.In problema cu judec, m-am explicat mai sus…
    5. Comentariul a fost scris de un utilizator de internet. E o parere si o respect. Insa doar una vreau sa spun, cunosc problemele crestinatatii din interior, dar nu ca un simplu user, asa cum dvs va place sa vorbiti in termeni tehnici.
    6. Ura? va rog mult daca puteti sa imi d-ati o definitie a urii, ca sa inteleg si eu unde am folosit ura in articolul meu. Oare am zmuls eu minarete sau “crestinii” impreuna cu preotul Cibric ? Oare am aruncat eu cu oua in redactia ziatului “Timpul” sau “crestinii” cu preotul Cibric ??? Sa mai continui cu exemple ??? …
    7. Ceea ce faceti dvs, nu este altceva decit un tip de abordare a discutiei in mod sectar, in care incercati sa deraiati de la problema propriu-zisa si sa duceti opinia publica in alta directie. E pacat… Ori un dialog sau o discutie nu se face pe o temelie demagogica, ori daca mergem pe asa ceva, riscam ori sa fim banali, ori sa facem un fel de “Galopom po Evrope”, in care vom discuta despre orice, dar in fapt despre NIMIC.

  5. Stefanita

    Parerea mea este ca autorul articolului are tot dreptul sa judece actiunile altora, tot atat de mult cat altii au dreptul sa-l judece pe el…
    Cel care semneaza “o critica autorului”uita un lucru elementar ,anume ca nu poate comenta spusele altcuiva decat daca acestea contin lucruri neadevarate,adica minciuni.
    Hai sa revedem ce s-a spus si sa comparam cu ce s-a intamplat …
    Un preot insotit de o suta -sau doua sute de cetateni infierbantati, a nutat o menora evreiasca instalata intr-un parc pentru opt zile, pe timpul unei sarbatori evreiesti numita Hanuka .
    Preotul in cauza a vorbit despre “jidovi”si l-a invocat pe Stefan cel Mare, de parca acest erou s-ar fi luptat cu evreii ,nu cu turcii si tatarii.
    Acel preot Cibric nu a fost de loc suparat atunci cand printre sustinatorii sai se aflau extremisti care fluturau drapele ale Sutelor Negre ,drapele purtate si in Rusia de catre neofascistii rusi.
    Iata un preot moldovean “din talpa tarii”care urmeaza steagul Imperiului Rus,asa cum face un bun crestin si patriot,nu-i asa ?!
    Asta nu l-a inflamat pe parintelul nostru,pe el l-a scos din rabdari acel sfesnic cu opt brate evreiesc.{pardon “jidovesc”}.
    Nu s-a gandit nici o clipa la toleranta la care ne indeamna Cartile Sfinte si Legile tarii.
    Nu s-a gandit ca astfel de instigari atrag imediat reactii internationale de indignare ,asa cum s-a vazut si din partea ONU si din partea Ambasadei Americii si din partea presei libere.
    Cineva suparat pe un sfesnic evreiesc ,poate gandi ca nici sinagogile evreiesti nu mai trebuie lasate in picioare,nu-i asa ?Hai sa le mutam pe un camp sau intr-o padure !
    Ce ar avea de impartit un crestin cu un evreu sau cu un adventist sau cu un budist ,atata vreme cat isi poate marturisi liber,fara oprelisti,credinta in Dumnezeu ?
    Crestinii de la Ierusalim demonteaza menorele evreiesti ,sau se arata suparati pe simbolurile evreilor sau ale musulmanilor ?
    Atitudinile astea extremiste de tip fundamentalist nu sunt de loc specifice poporului nostru si de aceea mi se pare perfect justificata banuiala ca avem de-a face cu o actiune diversionista menita sa serveasca forte dusmanoase Moldovei si regimului democratic instalat recent prin vointa majoritatii .
    Cine face astfel de jocuri ar trebui sa stie ca oamenii s-au desteptat si nu mai pot fi chiar atat de usor atrasi in numar mare in actiuni destabilizatoare si pana la urma periculoase ,intr-o tara in care informatia si oamenii circula liber .
    Pot fi inselati si instigati cativa credinciosi o data ,de doua sau de trei ori si porniti impotriva altor oameni apartinand altor confesiuni .
    Nu vor mai putea atzatza la ura multa vreme de acum incolo !
    Credinta Crestina exclude total URA si indeamna la iubirea aproapelui,indiferent cine e acela.
    Domnul preot Cibric ar face bine sa ceara iertare si sa se pocaiasca,asa cum face orice bun crestin ortodox .

  6. antwerpen

    @Victor Gotisan – nu trebuie sa judeci , tu trebuie sa ne oferi informatia asa cum sa intimplat la fata locului ,precum esti un reprezentat al ZdG (adica o sursa de informare)…
    Ce tine de fapta facuta de crestini , poate nu se incadreaza in lege dar asta e rezultatul unei provocari si este un raspuns fata de acesti evrei care au atita tupeu sa-si puna acel sfesnic simbol al altei religii in centrul cultural si crestin al capitalei .O persoana are dreptul la religie pina cind nu incalca normele morale si dreptul altui om

  7. maria

    Se zice, ca e pacat sa vorbesti despre o fata bisericeasca, DAR, CUM, DOAMNE, SA NU VORBESTI, CAND FETELE BISERICESTI DIN MOLDOVA AU DEVENIT ITRUCHIPAREA DIAVOLULUI – INTRIGILOR INTRE CRESTINI, FURT DE BUNURI MATERIALE, CURVARIE, AMESTEC IN POLITICA, EDUCATIE, FASCISM, TUPEU SI AROGANTA! SE ZICE, CA PESTELE DE LA CAP SE STRICA, ESTE ABSOLUT FABULA MITROPOLIEI MOLDOVEI, DACA ACEST IDIOT CHIBRIC, NU AR FI FOST INCREZUT, CA NU VA FI PEDEPSIT, NU AR FI AVUT UNDA VERDE, NU AR FI SCOS GLOATA DE PROSTIME, ASA NUMITII “CREDINCIOSI” INJECTATI CU URA SI FANATIZM. TOT AICI, CRED, CA, TURMA DE OI RATACITE A FOST PLATITA,PENTRU A PUNE IN APLICATIE CONTINUITATEA DE SCENARII, CARE SE DESFASOARA PE PIATA POLITICA DIN R.MOLDOVA.

  8. Ionut Jder

    D-le Antwerpen,ce spui d-ta reprezinta numai o parte a adevarului. Sarbatoarea Hanuka face si ea parte din traditia mostenita de crestini din Vechiul Testament,(deci nu este o sarbatoare anticrestina, cum nu poate fi anticrestina, spre exemplu, nici sarbatoarea mucenicilor Maccabei).
    Adevarat este si ca exista o limita de pertinenta legata de folosirea in locuri publice de simboluri religioase.
    Bunaoara, daca va veti duce la Ierusalim, langa Zidul Plangerii ,sau in parcul de langa Knesset{Parlamentul } ,si veti instala acolo o Cruce de Pasti, cu siguranta veti starni o reactie foarte dura a evreilor fundamentalisti.
    Nu stiu in ce masura amplasarea acelei menora intr-un parc din Chisinau reprezinta un act de jignire a ortodocsilor similar cu amplasarea unei Cruci langa Zidul Plangerii la Ierusalim …
    Atata timp cat acea menora evreiasca reprezinta pentru unii crestini un simbol al unei alte religii pe care nu au ajuns s-o inteleaga,exista posibilitatea ca acei crestini sa fie manipulati in scopuri politice necrestinesti.
    Din cate cunoastem acum,putem descifra in cele intamplate o provocare amplificata peste masura ,avand drept scop sa induca in opinia publica internationala parerea ca Moldova sub noua conducere liberala paseste spre intoleranta religioasa si violenta.
    Sa avem in vedere faptul ca la acea manifestatie au fost fluturate steaguri rusesti din timpul imperiului tarist ,steaguri folosite in timpurile noastre de neonazistii rusi si sa fim atenti si la faptul ca in cuvantarile tinute s-a facut referire la “jidovi”si “jidani”,expresii ofensatoare la adresa evreilor si care contravin spiritului crestin de toleranta.
    Iata de ce eu cred ca am avut in fata o provocare si o diversiune care a subordonat actiunea unor crestini in marea lor majoritate sinceri , unor comandamente politice obscure.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *