Raport API: Posturile TV ruseşti retransmise în Moldova au un conţinut manipulator şi propagandistic

Asociaţia Presei Independente (API) a prezentat marţi, 23 martie, cel de-al doilea raport al monitorizării de conţinut a celor mai importante posturi de televiziune din Federaţia Rusă, retransmise în R. Moldova: Pervîi Kanal, RTR, NTV, REN TV, STS. Raportul a cuprins perioada 11-26 aprilie 2017. La eveniment au participat jurnalişti, reprezentanţi ai societăţii civile, Comisiei parlamentare cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media, membri ai Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA).

Experţii Nadine Gogu, directoarea  executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent  (CJI), şi Petru Macovei, directorul executiv al API, care au coordonat realizarea acestui raport, au constatat că cele cinci posturi au continuat să prezinte informaţii unilaterale, manipulatorii şi propagandistice. Totodată, au fost identificate mai multe tehnici de manipulare, printre care: prezentarea selectivă şi dezechilibrată a faptelor; interpretarea mesajului surselor sau citarea selectivă; etichetarea; prezentarea unor opinii (inclusiv ale reporterilor) drept fapte; prezentarea informaţiei dintr-o singură sursă etc..

Pervîi Kanal, de exemplu, a transmis în ştiri mesaje precum că „acţiunile SUA în Siria încalcă normele internaţionale şi dăunează luptei cu terorismul”; „forţele de ordine din Ucraina nu sunt profesioniste şi nu pot asigura securitatea persoanelor”; „Rusia este ţara salvatoare pentru Siria”. Referindu-se la talk-show-uri, Nadine Gogu a menţionat că în acestea au lipsit elementele de analiză, de cele mai multe ori a fost mimat pluralismul de opinii prin invitarea mai multor experţi care susţineau o singură poziţie. De asemenea, moderatorii se comportau agresiv şi, dacă erau invitate în studio persoane care aveau alte opinii decât pro-ruse, acest lucru se făcea doar pentru ca „ulterior să poată spună că „noi i-am invitat pe toţi, le oferim microfonul”, dar nu le permiteau acestora să-şi expună poziţia”.

Aceeaşi situaţie a fost atestată şi la celelalte posturi supuse monitorizării. Potrivit lui Petru Macovei, buletinele de ştiri de la televiziunile ruseşti retransmise în R. Moldova, cu excepţia STS, pot fi caracterizate ca „rapoarte de pe front”. Acestea folosesc o retorică şi o terminologie militarizată, sunt omniprezente reportajele despre armată, pregătirea armatei, despre război. „Buletinele de ştiri, politicile editoriale ale televiziunilor ruseşti sunt redirecţionate pentru pregătirea psihologică a populaţiei pentru o catastrofă militară”, a constatat Petru Macovei.

Prezentă la eveniment, deputata PLDM Maria Ciobanu, membră a Comisiei parlamentare pentru mass-media, a menţionat că acest subiect este unul foarte actual şi că va propune ca raportul final să fie discutat în cadrul Comisiei parlamentare pe care o reprezintă pentru a se analiza şi identifica soluţii de contracarare a acestor fenomene. „R. Moldova mereu este ameninţată  de unii politicieni cu tancurile ruseşti, de fapt, anume aceste televiziuni sunt adevărate „tancuri ruseşti”, a subliniat deputata.

În opinia membrului CCA, Artur Cozma, CCA nu poate reacţiona în asemenea cazuri, deoarece „termenul de propagandă nu se regăseşte în legislaţia naţională”.
Raportul final va fi transmis spre examinare Parlamentului R. Moldova, CCA-ului, Serviciului de Informaţii şi Securitate şi altor instituţii publice responsabile de segmentul mass-media şi al securităţii.

Sursa: media-azi.md

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

2 comentarii

  1. Nikodim

    Cu tot respectul față de toti, dar cea mai mare manipulare și propagandă antinațională se face pe străzile republicii începînd de la reclamă stradală pănă la cea de pe ecranele TV. Oare nu-i propagandă antinațională/stala/anticivica diferitele corturi de colectare a semnăturilor contra sau pro ??? E reglemendată de lege asemenea procedură ???? După mine cea mai bună apărare contra minciunii ar fi o legea pentru adevărul științific care să nu permită oricui să facă declarații/opinii dacă nu are pregătirea profesională necesară în domeniile respective. Nu poate un nemedic sfăutui bolnavaii, sau pacatosii să ne invețe morala, etica, estetica. Ar trebui de responsabilizat cetatenii, sa nu faca zarva artificiale in scopuri antistatale sau electorale . Deocamdata minciuna nu atins cota crtica, dar cand va deveni peste limita admisibla, asemenea avalansei montane de zapada, sau ninsorii din aprilie, va spulbera totul in cale. Un jurnalism de calitate ar fi o salvare pentru stat si cetaten. Aici delitantii nu au ce cauta. Nici in politca, nici in spatiul public

  2. Colea

    Posturile TV ruse trebuiau interzise acum 20 de ani acum cred ca-i cam tirziu dar niciodata nu-i tirziu zic eu. Ati vazut pe Batrincea cum dadea tonul la Katiusa la 9 Mai si Dodon ca un curcan linga Putin 🙂 . Populatia este mankurtizata si dezorientata ceea ce da apa la moara bolsevicilor tip Taiga (aia cu cap de Yak) la laegeri 🙂 din pacate 🙁

Leave a Reply to Nikodim Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *