Pericolul unui „share”

Toată informaţia distribuită în spaţiu nu dispare nicăieri, cu atât mai mult în epoca internetului. Or, din cauza asta, poluarea informaţională pe termen lung tinde să devină mai periculoasă decât propaganda. Deseori, propaganda foloseşte concepte sau realităţi deja alterate în mintea publicului din cauza imensei poluări informaţionale.

În momentul în care există un val de propagandă ce vrea să altereze un concept, un om, o imagine publică, vorbim despre un proces pe termen scurt. Pe termen lung însă, alterarea unui concept are loc timp de generaţii de-a rândul, prin informaţie influenţată politic, religios, sexist sau xenofob. Acest proces este mult mai dificil şi mult mai greu este de a schimba percepţiile alterate.

Există o cercetare potrivit căreia mai mult de jumătate din oamenii care fac share (distribuie – n.r.) la un link, nu deschid linkul respectiv. Asta este extrem de periculos. Oamenii simt nevoia, dintr-un motiv sau altul, să distribuie un link doar citind titlul şi lead-ul şi consideră că este relevant pentru restul, fără să se gândească ce ascunde această ştire. Dar la nivel individual, este responsabilitatea fiecăruia de comunicare. Pot exemplifica printr-o metaforă.

Dacă într-o zi ieşi în stradă şi găseşti o cutie, mai mult sau mai puţin arătoasă, cu mâncare înăuntru, te-ai apuca să mănânci din ea? De obicei, nu. Este destul de periculos. Mai mult, dacă nu mănânci şi nici nu guşti din ea, o vei duce prietenilor pe masă? Îi vei îndemna să se servească din cutie? Nu, este absurd! Dar asta se întâmplă cu majoritatea oamenilor, potrivit cercetărilor, când au de-a face cu informaţia. Deci, în momentul în care găseşti o ştire, primul lucru pe care trebuie să-l faci este să verifici sursa. Site-ul respectiv are mai multe ştiri, se poate vedea contextul. Contextul este foarte important. Dacă site-ul vine dintr-o sferă de propagandă, manipulare, are tot felul de teorii ale conspiraţiei, atunci, sigur, nu este recomandat să distribui ştirea respectivă, pentru că este posibil să fie influenţată. Pasul doi, dacă ni se pare site-ul legitim, dar vrem să ne asigurăm că tot ce-i scris acolo este veridic, constă în căutarea pe google a termenilor-cheie şi a numelor persoanelor care pot fi identificate.

Noi, ca cetăţeni, nu suntem obligaţi de vreo lege să-i informăm pe alţii în primul minut după declanşarea unui eveniment. S-a întâmplat, Doamne fereşte, un atentat terorist. Apar diferite surse, există chiar intenţii teroriste de a distribui anumite informaţii false pe reţelele de socializare. Este recomandabil ca în afara surselor bine verificate să ne abţinem să distribuim aceste mesaje.

Ceea ce ar fi cel mai important de reţinut din toate aceste tehnologii noi, de analiză şi de schimbare a mentalului colectiv, este faptul că, într-un final, 99,99% din ceea ce gândim noi este informaţie preluată din altă parte, învăţată, studiată, citită, văzută, consumată. Respectiv, este foarte important ce citim, ce vizionăm, dar mai ales ceea ce distribuim prietenilor, rudelor sau copiilor noştri spre consum. Ceea ce noi consumăm reprezintă ceea ce noi, mai departe, gândim. Ne place să credem că noi suntem cei care am înţeles, am tras concluzii, dar adevărul este că, mental, suntem, până la urmă, produsul informaţiilor ce au fost transmise către noi. Atunci, cel mai important este să înţelegem responsabilitatea pentru ceea ce consumăm şi distribuim mai departe.

Dorin Constantin TODOSI, Expert în PR semantic și comunicare strategică

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *