FALS: ONG-urile şi portalurile din Moldova sunt finanţate de NED pentru propagandă şi partizanat politic

La 10 august curent, mai multe instituţii mass-media afiliate Partidului Socialiştilor din Moldova (Accent TV, Actualitati.md, KP.md) au tirajat informaţii false potrivit cărora, mai multe organizaţii neguvernamentale şi portaluri informaţionale din R. Moldova sunt finanţate de către o fundaţie din SUA (the National Endowment for Democracy / NED) pentru a lupta împotriva propagandei ruseşti şi a partidelor de stânga din Moldova. Deşi sunt acuzate de spălare de bani şi de partizanat politic, nicio organizaţie nu a fost contactată pentru a i se oferi dreptul la replică. ONG-urile vizate resping acuzaţiile ce li se aduc.

Reportajul Accent TV întitulat „Grantul extern – garant al partizanatului politic?”, începe cu afirmaţia: „Spălare de bani marca societăţii civile şi mass-media independentă. Cei care zilnic ne conving despre aşa-zisa influenţă negativă din Federaţia Rusă sunt sponsorizaţi direct de Fondul Internaţional al Democraţiei al Statelor Unite ale Americii. Zeci de portaluri informaţionale şi organizaţii neguvernamentale ce îşi desfăşoară activitatea în Republica Moldova, autoproclamate independente şi mari luptătoare cu inamicul din Est pe granturi cu câteva zerouri americane au fost deconspirate de Preşedintele ţării”. În ştire se mai spune că pentru „aşa-zisă independenţă a organizaţiilor neguvernamentale din Moldova au fost cheltuiţi milioane de dolari SUA”, iar printre aceste organizaţii sunt menţionate: RISE Moldova, Promo-LEX, Asociaţia Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi altele.

Ştire cu o sigură poziţie

În reportaj sunt înserate opiniile a patru reprezentanţi şi simpatizanţi ai PSRM: reacţia pe reţelele de socializare a Preşedintelui Igor Dodon, cea a deputatului socialist Bogdan Ţîrdea, a lui Valeriu Ostalep, director al Institutului de Studii Diplomatice, Politice şi Securitate, şi a lui Maxim Lebedinschi, consilierul lui Dodon în domeniul juridic şi al relaţiilor instituţionale – toţi afirmând că organizaţiile vizate îndeplinesc comenzi din străinătate şi sunt părtinitoare în activitatea lor. B. Ţîrdea afirmă că în campania electorală aceste organizaţii au pledat împotriva PSRM, a bisericii şi a lui Igor Dodon, susţinând-o pe Maia Sandu. În articolul publicat pe site-ul Kp.md «Кому и сколько в Молдове платят за борьбу с российской пропагандой» (traducere: „Cine şi cu cât este plătit în Moldova pentru lupta cu propaganda rusească”), cu trimitere la acelaşi deputat socialist, se afirmă că ONG-urile şi instituţiile mass-media ar fi primit bani de la NED pentru lupta cu propaganda rusească. Aceeaşi informaţie a fost publicată şi de site-ul socialiştilor Actualitati.md. Dreptul la replică al ONG-urilor acuzate nu a fost solicitat de niciuna din aceste instituţii media.

ONG-urile resping acuzaţiile

Iurie Sanduţa, directorul executiv al Comunităţii de jurnalişti şi activişti civici RISE Moldova, confirmă că nu a fost contactat de jurnaliştii care au realizat aceste reportaje, specificând că niciun finanţator nu le dictează politica editorială, iar granturile primite sunt gestionate transparent: „Activitatea noastră şi informaţia financiară este detaliată în rapoartele anuale publicate pe site-ul organizaţiei. Referitor la suportul financiar de la NED – acesta reprezintă partea de co-finanţare a unui grant oferit de către Delegaţia Uniunii Europene în Moldova pentru proiectul „Quality Journalism for Democracy”. Mai exact, cu sprijinul financiar de la NED, am reuşit să lansăm, în acest an, departamentul de investigaţii video”.

Pavel Postică, director de programe la Asociaţia Promo LEX, de asemenea a respins acuzaţiile de partizanat politic şi a declarat că jurnaliştii nu au solicitat opinia organizaţiei faţă de aceste acuzaţii, iar toată informaţia privind finanţările Promo LEX este afişată pe pagina web a organizaţiei.

Nadine Gogu, directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), a specificat că banii oferiţi de NED nu au fost destinaţi pentru lupta cu propaganda rusă, aşa cum au afirmat aceste surse media, ci pentru instruirea jurnaliştilor în cadrul Şcolii de Studii Avansate în Jurnalism.

La fel şi Serghei Neicovcen, directorul executiv al Centrului Naţional de Asistenţă şi Informare a ONG-urilor din Moldova CONTACT, a precizat că informaţia este una falsă, or activităţile finanţate de NED au fost destinate doar pentru educaţia civică în campania electorală 2016.

Petru Macovei, directorul executiv al Asociaţia Presei Independente (API), dezminte informaţiile că API ar fi beneficiat de bani de la NED pentru activităţi împotriva propagandei ruseşti. „Îmi pare rău că Preşedintele Igor Dodon şi deputatul PSRM Bogdan Ţîrdea se ocupă de tirajarea unor falsuri. Regret faptul că unele instituţii media au făcut acelaşi lucru, fără măcar să ne contacteze pentru a verifica informaţiile din mai multe surse independente una de alta, aşa cum procedează jurnaliştii adevăraţi. În anul 2016, API într-adevăr a beneficiat de două proiecte finanţate de NED, lucru care este afişat pe pagina web a acestei fundaţii: un grant pentru monitorizarea comportamentului mass-mediei în campania electorală 2016 şi altul pentru informarea moldovenilor despre asistenţa străină pentru modernizarea ţării noastre. Iar activităţile împotriva propagandei, nu doar ruseşti, ci şi a falsurilor locale (de tipul minciunii despre care vorbim acum) sunt finanţate de alţi donatori, aceste activităţi vor fi continuate, iar granturile sunt oferite transparent, în cadrul unor concursuri la care sunt liberi să participe toţi doritorii”, a conchis Petru Macovei.

Autoarea reportajului: „Eu nu puteam să sun o sută de organizaţii…”

Ludmila Apostol, autoarea reportajului de la Accent TV, confirmă că nu a contactat organizaţiile vizate direct în reportaj. „Eu nu puteam să sun o sută de organizaţii. În acest caz, dacă vreţi, pot să mai fac un material aparte în care să pun mai multe reacţii. Eu am avut mai multe surse în reportaj”, a specificat ea, cu toate că nu a contactat nici măcar una din organizaţiile vizate direct.

Lilia Zaharia
Articolul a fost realizat în cadrul Campaniei media împotriva informaţiei false şi tendenţioase STOP FALS!, desfăşurată de Asociaţia Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Asociaţia Telejurnaliştilor Independenţi din Moldova (ATVJI).

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

1 comentariu

Leave a Reply to Teodor Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *