Principală  —  Ediţia PRINT  —  Stop Fals!   —   „15 minute de realism economic”

„15 minute de realism economic”

R. Moldova, din punct de vedere informațional, este dominată de propaganda rusească. Este o problemă care dă bătăi de cap și statelor UE, care încearcă prin diferite mecanisme să limiteze dezinformarea. Or, cetățenii R. Moldova sunt limitați în a avea cea mai echidistantă informație despre relația R. Moldova — UE și despre beneficiile acestei relații economice. Opinia a fost exprimată în cadrul emisiunii „15 minute de realism economic” de către analistul politic Ion Tăbârță.
„UE li se asociază cetățenilor cu clasa politică coruptă de la Chișinău și cu furtul miliardului din sectorul bancar. Pe de altă parte, moldovenii nu au o informație veridică vizavi de embargourile instituite de Federația Rusă începând cu 2013. Percepția publicului este că ceea ce i s-a întâmplat R. Moldova în relația cu Federația Rusă este vina noastră”, a mai spus Tăbârță.

Potrivit acestuia, erodarea încrederii în UE s-a produs în condițiile în care proiectul european în R. Moldova a fost unul elitist, autoritățile neavând o comunicare suficientă pentru a ajunge la cetățeanul de rând ca să-i explice ce este UE, care sunt valorile comunității și beneficiile economice. În context, de la începutul crizei ucrainene, propaganda rusă a devenit foarte insistentă și foarte agresivă și este răspândită prin RusiaToday și Sputnik, iar UE încearcă să o restricționeze prin anumite mecanisme. În urma propagandei rusești, cetățeanul de rând nu beneficiază de o informație corectă vizavi de beneficiile economice ale relației R. Moldova—UE.

Propaganda rusă este difuzată pe teritoriul R. Moldova prin intermediul retransmisei canalelor rusești, care sunt o sursă importantă de publicitate, iar de pe urma lor au tras dividende mai mulți politicieni. Prin mediile redifuzate pe teritoriul statelor ex-sovietice, Federația Rusă duce o puternică luptă geopolitică. Moscova nu are suficiente pârghii economice pentru a menține aceste state în spațiul său de influență, de aceea utilizează mass-media pentru manipulare. Un exemplu este campania electorală din 2014, când ratingul președintelui Igor Dodon și al Zinaidei Greceanîi au crescut simțitor după ce au apărut într-o fotografie alături de președintele Rusiei, Vladimir Putin, iar partidul pe care-l conduc a luat cele mai multe mandate în Parlament.

Recent, a fost înregistrat în Parlament un proiect de lege pentru combaterea propagandei rusești, deja cât de bine va fi implementat, urmează să vedem, a concluzionat Tăbârță.

Emisiunea este realizată de IDIS Viitorul în parteneriat cu Radio Europa Liberă.