Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Sponsorii preşedintelui

Sponsorii preşedintelui

Igor Dodon a cheltuit 8,4 milioane de lei pentru a deveni preşedinte al R. Moldova în cele şase săptămâni de campanie electorală. Alţi 300 de mii de lei au fost utilizaţi pentru colectarea semnăturilor în favoarea acestuia, ca să fie înregistrat în cursa electorală. Cel mai mare donator al liderului socialist a fost familia deputatei Alla Dolinţă. Împreună cu soţul, au „jertfit” partidului 118 mii de lei. Printre donatori regăsim un preot controversat, dar şi socrul unei funcţionare, despre care ZdG a scris că deţine acţiuni la o fabrică din Călăraşi, în numele viitorului preşedinte al R. Moldova.

Oficial, campania electorală a lui Igor Dodon, candidatul Partidului Socialiştilor din R. Moldova (PSRM) la funcţia de preşedinte, a fost finanţată de circa 400 de persoane, care au donat sume cuprinse între 3 şi maximum 75 de mii de lei.

Dolinţă şi Ceban, cei mai generoşi sponsori ai lui Dodon

Alla Dolinţă este deputată pe listele PSRM. În campania electorală a lui Igor Dodon ea a donat suma de 59 mii de lei. Soţul său, Igor, om de afaceri, a donat o sumă similară. Astfel, familia Dolinţă, cu 118 mii de lei, devine cel mai important finanţator al campaniei electorale a lui Igor Dodon. Familia Dolinţă, pe lângă afaceri în mai multe domenii, deţine şi firma Vesma-Teh, care deţine sediul central al PSRM şi căreia partidul îi plăteşte anual circa 300 de mii de lei.

Ion Ceban este consilier municipal în Chişinău din partea PSRM, după ce a renunţat la mandatul de deputat, obţinut în urma alegerilor parlamentare din 2014. Acesta a contribuit cu 50 mii de lei la campania electorală a şefului său de partid. Mama deputatului, Eugenia Ceban, care este şi ea consilier municipal în capitală, a contribuit cu 58 de mii de lei la campania lui Igor Dodon. În aceste condiţii, cu 108 mii de lei donaţi, familia Ceban este al doilea cel mai important sponsor al candidatului Dodon.

Ceilalţi donatori au donat suma maximă de 75 de mii de lei, în cel puţin două tranşe. Astfel, deputaţii PSRM Vladimir Ţurcan, Radu Mudreac, Eduard Smirnov, Oleg Lipski, Anatolie Labuneţ, Andrei Neguţă, Oleg Savva, Grigore Novac, Vladimir Golovatiuc, Alexandr Nesterovschi, Ghenadi Mitriuc, Elena Hrenova şi consilierii municipali Vlad Batrâncea, Alexandr Odinţov, Victor Poleacov, Anton Leadschii, Vitalie Mucan sau Gaik Vartanean au donat pentru campania lui Igor Dodon sume care se apropie de 75 mii de lei. Ceilalţi deputaţi şi consilieri municipali au donat partidului mai puţin, între 30 şi 60 de mii de lei.

Alţi donatori: un preot pro-Dodon şi socrul unui intermediar

În lista celor peste 400 de donatori din campania electorală a lui Igor Dodon apare şi numele lui Ghenadie Valuţa, preot cunoscut pentru ieşirile sale publice. În calitate de preşedinte al organizaţiei obşteşti „Pro Ortodoxia”, a protestat vehement împotriva mai multor legi şi acţiuni ale politicienilor. El a donat 49,8 mii de lei pentru Igor Dodon, iar pe reţelele de socializare s-a implicat activ în promovarea acestuia şi în denigrarea contracandidatei sale, Maia Sandu. Valuţa nu a răspuns la apelurile ZdG pentru a ne explica de unde vin banii pe care i-a donat lui Igor Dodon.

Cu 44 de mii de lei a contribuit la campania de promovare a lui Igor Dodon şi Constantin Tighineanu, medic pensionar din Orhei, consilier raional pe listele PSRM în localitate. Acesta este tatăl lui Alexandru Tighineanu şi socrul Alinei Boţoc-Tighineanu, şefa Direcţiei Privatizare din cadrul Agenţiei Proprietăţii Publice din subordinea Ministerului Economiei. ZdG a scris anterior că Boţoc deţine 32% din acţiunile Fabricii de Conserve din Călăraşi şi 18% la „Proura Vin”, care deţine o fabrică de vin, nefuncţională, la Onişcani, Călăraşi, ambele proprietăţii fiind de fapt ale lui Igor Dodon.

Unde au ajuns banii din campania lui Igor Dodon

7,7 milioane de lei din cei 8,7 milioane adunaţi au fost cheltuiţi de Igor Dodon pentru publicitate. 4,6 milioane au mers către televiziuni, 1,5 milioane către presa scrisă, iar câte jumătate de milion de lei au mers către publicitatea la radio, site-uri web şi panouri publicitare. 1,4 milioane de lei din campania lui Igor Dodon au mers către televiziunile lui Vladimir Plahotniuc deţinute de firma „General Media Grup”. Alţi 1,15 milioane au mers către firma „Exclusiv Media” SRL, care deţine postul de televiziune NTV Moldova şi ziarul de limbă rusă „Argumentî i Faktî”. Firma la care este angajată soţia viitorului preşedinte e deţinută de apropiaţi ai lui Igor Dodon. Alţi 660 de mii de lei au mers la postul public de televiziune, Moldova 1.