Rusia a expulzat supravieţuitorii „autobuzului-fantomă”

Este mai simplu decât să schimbi legile, pentru a evita repetarea catastrofelor cu transportul de migranţi

Povestea autobuzului strivit de tren în regiunea Vladimir, vineri, 6 octombrie, acumulează noi dosare penale. În afară de versiunea de bază privind încălcarea regulilor de securitate rutieră, este instrumentat şi dosarul privind prestarea unor servicii, care au provocat moartea a 17 persoane din cauza aceloraşi încălcări de securitate rutieră. În spital a murit şi copilul care a avut de suferit de pe urma accidentului, iar sora lui mai mică se află în stare gravă. Mama copiilor a decedat pe loc.

Ar fi de menţionat că MAI investighează insistent acest caz şi sub aspectul organizării migraţiei ilegale: anchetatorii au găsit deja un suspect în regiunea Vladimir, numele acestuia nu a fost dezvăluit, dar se ştie că are 36 de ani şi este cetăţean al Kazahstanului.

Schema a fost aproximativ următoarea: cetăţenii din Uzbekistan au plătit câte cinci mii de ruble pentru a traversa frontiera Rusiei cu Kazahstanul cu permise expirate sau chiar în lipsa lor. Alte informaţii nu au fost dezvăluite, deşi procesele-verbale au fost întocmite şi pe numele supravieţuitorilor accidentului: cei care călătoreau cu permise expirate (potrivit unor date, 17 persoane) au primit la mână documente cu privire la încălcarea legislaţiei migraţionale şi au fost expatriaţi în Uzbekistan cu o cursă specială, primind statutul de „expulzat”.

În buzunarele „expulzaţilor” trebuia să fie câte cinci mii de ruble, singura compensaţie pentru accident, plătită de Calea Ferată rusă, dar, cel puţin o parte din aceşti bani au fost utilizaţi pentru achitarea amenzii pentru şederea ilegală în Rusia (între două şi cinci mii de ruble).

Nu se ştie dacă vor fi alocate şi alte compensaţii, deoarece acest lucru va depinde de faptul cine va fi recunoscut vinovat în accidentul de pe calea ferată, a spus avocatul Irina Fast de la compania „Grajdanskie kompensaţii”. Şoferul autobuzului, desigur, a încălcat regulile de circulaţie, dar ancheta va stabili dacă anume aceasta a fost cauza accidentului. Şoferul supravieţuitor din Kazahstan a fost arestat până la începutul lunii decembrie. Organele de drept urmează să decidă gradul de vinovăţie al acestuia, precum şi implicarea sa în organizarea migraţiei ilegale.

Problema rezidă în faptul că toţi cunosc foarte bine amploarea acestui fenomen, dar nimeni nu face nimic, a declarat preşedintele Societăţii uzbece de la Moscova, Usman Baratov. Cu trei zile înainte de accident, în regiunea Vladimir a fost reţinut un alt autobuz cu migranţi: din 43 de pasageri, 18 nu aveau acte de înregistrare, dar şi această cifră este una minusculă.

„În fiecare lună sute de autobuze transportă oameni din Uzbekistan în Rusia şi viceversa. Toate autobuzele circulă ilegal. Acum este sezonul, oamenii pleacă spre graniţa Kazahstanului cu Uzbekistanul, acasă sau sa-şi actualizeze documentele. Cine sunt proprietarii acestor autobuze şi pe ce bază se ocupă de transportarea pasagerilor nimeni nu ştie”, a explicat Baratov.

De fapt, nimeni nu întreabă. Aceste autobuze, care încălcă regulile migraţionale, sunt singura modalitate de a ajunge acasă fără pericolul de a fi prins şi a primi ulterior interdicţia de intrare în Rusia. Un bilet pentru călătoria cu un astfel de autobuz costă 120 de dolari, şi, potrivit lui Baratov, oamenii călătoresc uneori pe scaune pliante sau chiar în picioare până în Uzbekistan, deoarece acest lucru le permite să economisească până la o treime din costurile de călătorie.

Anterior, pentru a-şi reînnoi permisele de şedere, cetăţenii din Uzbekistan se deplasau până la frontiera cu Ucraina, în regiunea Breansk, iar acum traseul s-a extins, a crescut şi rata accidentelor. Soluţia problemei poate fi diferită, a spus Usman Baratov: „Rusia trebuie să anuleze toate aceste probleme legate de necesitatea de a părăsi ţara în 90 de zile. Şi sistemul de brevetare, pentru care trebuie de plătit, trebuie anulat. Prin birocraţie şi măsuri represive, Rusia îşi taie singură din venituri”.

Bineînţeles, şi Uzbekistanul ar fi putut să aibă grijă de cetăţenii săi din Rusia, a adăugat preşedintele societăţii uzbece: de exemplu, să le asigure transport gratuit sau reduceri pentru biletul de călătorie acelor migranţi, care aduc în bugetul statului o anumită sumă. „Desigur, nu ne putem aştepta la aşa ceva în timpul apropiat, dar faptul că Uzbekistanul a trimis pentru cetăţenii săi un transport special este deja un eveniment unic. Pentru că, bunăoară, fostul preşedintele Islam Karimov i-a numit pe cei care pleacă la Moscova pentru a mătura străzile „nişte leneşi”, a mai spus Baratov.

Între timp, două milioane de migranţi oficiali şi încă un milion de migranţi ilegali continuă să călătorească din Uzbekistan cu autobuzele, care încearcă să se strecoare pe lângă posturile de poliţie. Aceste autobuze pun în pericol viaţa pasagerilor din cauza problemelor tehnice. Victimele accidentului au povestit ziariştilor ruşi că, în momentul în care accidentul a devenit iminent, femeile şi copiii rămaşi în salonul autobuzului (bărbaţii ieşiseră să împingă autobuzul) au vrut să iasă afară. Dar uşa din mijloc a autobuzului s-a blocat, şi toţi s-au îmbulzit la ieşirea din faţă. Anume partea din faţă a autobuzului a fost lovită violent de tren.

Sursa: Novaya gazeta

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *