Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Ilaşcu vs Guvernul

Ilaşcu vs Guvernul

Drept de călătorie în UE pentru liderii transnistreni

O nouă poziţie a conducerii Guvernului R. Moldova în legătură cu interdicţia impusă unor conducători ai regimului de la Tiraspol de a călători în ţările UE a fost anunţată de către Victor Osipov, viceprim-ministru pentru Reintegrare. El a prezentat în faţa diplomaţilor UE iniţiativa de a suspenda, pentru 6 luni, această interdicţie. Demersul este strict condiţionat de cerinţa ca partea transnistreană să demonstreze progrese în eliminarea unor probleme stringente, inclusiv a celor care au motivat sancţiunile aplicate de Consiliul UE.

Conform poziţiei exprimate, dacă nu vor fi obţinute efectele scontate, în particular reluarea negocierilor politice, progresul în soluţionarea problemelor şcolilor moldoveneşti cu studiere în grafie latină, eliminarea obstacolelor din calea liberei circulaţii a oficialilor şi diplomaţilor, interdicţia de călătorie ar urma să fie reactivată.

Osipov a invocat pentru această iniţiativă o anumită tendinţă pozitivă în comportamentul reprezentanţilor transnistreni: relansarea întrevederilor informale în formatul „5+2” pe 6 noiembrie la Viena şi 9 noiembrie la Tiraspol; reluarea dialogului bilateral la nivel de reprezentanţi politici în vederea soluţionării problemelor cu care se confruntă populaţia de pe ambele maluri ale Nistrului. S-a ţinut cont şi de faptul că reprezentanţii miliţiei transnistrene au participat împreună cu cei ai poliţiei moldoveneşti la un seminar organizat pe 7-9 noiembrie de Misiunea OSCE în Moldova, dând dovadă de un spirit cooperant, de înţelegere asupra continuării activităţii grupurilor de lucru pentru întărirea încrederii, de abordare constructivă a asigurării accesului ţăranilor la terenurile lor agricole de după traseul Rîbniţa-Tiraspol etc.

Vicepremierul s-a referit şi la necesitatea actualizării listei persoanelor vizate de măsurile restrictive ale UE, în particular prin excluderea persoanelor ce nu mai deţin funcţii administrative înalte.

Comunicat, Guvernul R. Moldova

Criminalii trebuie traşi la răspundere

Ilie Ilaşcu

În ultima vreme nu prea  m-am „amestecat” în politichia moldovenească.  Dar, de această dată, nu am  putut să tac! M-a indignat foarte mult poziţia  lui Victor Osipov  din Guvernul  Filat, prin  cererea de justificare a ridicării interdicţiei de a călători liber în UE pentru criminalii de la Tiraspol, cerere care a fost adresată Uniunii  Europene.

Nu  cred  ca Victor Osipov, precum  şi Vlad  Filat  (care presupun că i-a aprobat iniţiativa) să  nu  cunoască  faptul că  cei  din  conducerea  separatistă  de  la Tiraspol sunt  doar  nişte  marionete  ale  Moscovei,  în  totalitate  dirijaţi,  finanţaţi şi  susţinuţi  de Federaţia  Rusă. Toţi  sunt  cetăţeni ai  Federaţiei  Ruse  şi  angajaţi  cu acte  în  regulă  ai  serviciilor  secrete  ruse.  Să nu se cunoască faptul  că aceşti  criminali  de război  de  la Tiraspol  au  comis  crime împotriva  propriului  popor,  popor pe  care  azi au  onoarea  să-l  conducă?

Am auzit un zvon că  în  Basarabia  fabula cu cei 30 de arginţi este foarte populară, dar că aici s-au  devalorizat  şi  aceste monede biblice, or, „TAXA  lui  IUDA”, care se percepe pentru  trădarea  aproapelui  aici, cică poate fi şi de  20, 10 sau  chiar  5  arginţi. De aceea, vreau doar să le reamintesc tuturor câteva lucruri:

1. Nu exista noţiune de „Transnistria”,  există „raioanele  de  Est  ale  R. Moldova”.

2. În  1991-1992   nu  a  fost  un  conflict (militar, interetnic, fratricid, dintre cele doua maluri ale Nistrului, între  Chişinău  şi  Tiraspol, între  naţionaliştii români  şi  cazacii transnistreni  şi  alte  multe  născociri ale  serviciilor  secrete ruse  şi  ale  aparatului  propagandistic rusesc),  ci  a  fost: UN RĂZBOI MOLDO-RUS. Un  război  de agresiune  militară al  Federaţiei  Ruse  asupra  tânărului stat R. Moldova, stat, care  la acea vreme era recunoscut de aproape întreaga comunitate internaţională, inclusiv şi de către Federaţia Rusă. Moldova  la acea vreme  nu  avea  ARMATĂ  NAŢIONALĂ.

Astfel, atunci, R. Moldova şi-a propriul  teritoriu, cu  forţele care au fost adunate în grabă: poliţie, voluntari şi câteva unităţi speciale  ale  Ministerului  Securitaţii Naţionale (în luna mai 1992  abia au   apărut câteva batalioane ale Armatei Naţionale neinstruite şi prost înarmate).

3. Federaţia Rusă, după ocuparea teritorială, prin  forţa armelor, a  raioanelor  de  Est  ale  R.Moldova, a impus un regim  separatist  de ocupație,  pe care  îl dirijează, îl finanţează şi îl apără cu  ajutorul  Armatei  regulate  a  F. Ruse. Acest  regim de ocupaţie  din stânga Nistrului apăra  şi  promovează   doar  interesele militare, economice şi geopolitice ale Rusiei. Menţinerea sub ocupaţie a acestui  teritoriu, care aparţine, prin Drept Internațional, de Facto şi de Jure, Republicii Moldova – împiedică înaintarea democraţiei în această zonă estică a Europei. Anume realităţile din această  fâșie  de pământ, pe care unii o mai numesc şi  Transnistria, frânează integrarea R. Moldova  şi  a  Ucrainei  în comunitatea  Euroatlantică. Mai mult, aceasta impune statelor  NATO luarea  măsurilor necesare  pentru apărarea teritorială a statelor Europei  şi în primul rând a României de o eventuală agresiune din Est. Deci Republica Moldova, ca „donator” de teritorii  rebele în ocupaţia F.Ruse, devine fără voia sa un teritoriu ostil Europei, inclusiv României.  Rezolvarea  problemei  revine în totalitate statului R.Moldova, căci Europa nu poate veni  să impună prin  forţă democraţia în teritoriile altui stat. Repet (a câta  oară!):  Dragoste  (Europeană, Românească) cu  forţa – nu se face. Dacă s-ar  face (cum a făcut-o  Federaţia  Rusă în  1992), s-ar numi viol.  Cetăţenii ar trebui să decidă ce e de făcut, căci au mai rămas vreo 2-3 milioane de oameni în R. Moldova… În 5-7 ani vor fi foarte puţini.

Iată care consider că  sunt  principiile de rezolvare a  problemelor  vitale şi strategice  ale R. Moldova, de la  care nici un politician, nici un cetătean  nu au dreptul  să se abată:

1. Determinarea, prin Legea  Supremă,  a direcţiei  de dezvoltare a statului moldav. Actuala Constituţie a R.Moldova conţine multe ambiguităţi, îndeosebi în doctrină. E o claritate la jumătate: „I vaşim, I naşim”.

2. Rezolvarea  problemelor  raioanelor  de  Est  ale Republicii Moldova doar prin :
– revenirea teritorială şi administrativă  la situaţia din 1 ianuarie 1990. Fără autonomie.
– tragerea la răspundere penală a criminalilor de război care au dus la  dezmembrarea temporară a  R.Moldova, inclusiv  a  celor de la Chişinău care au trădat interesele ţării;

Doar după rezolvarea acestor  probleme, R.Moldova ar putea apela deschis  la structurile Euroatlantice, beneficiind de susţinerea întregii comunităţi internaţionale.