Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Kulik - maidanezul

Kulik – maidanezul

242-kulikÎntr-un interviu oferit postului de radio Vocea Basarabiei, imediat după ultima sa eliberare din puşcărie,  Anatol Mătăsaru afirma că cineva i-ar fi sugerat să folosească maidanezi în daravelele sale. Se prea poate că idea a germinat din lucrările lui Oleg Kulik – un artist ucrainean stabilit actualmente la Moscova, despre care se vorbeşte în lume că ar fi mai mult câine decât om.

În 1996, într-o galerie importantă din Stockholm, Kulik a apărut gol-chistol, doar cu o zgardă groasă la gât, de la care se întindea un lanţ prins în celălalt capăt de perete. Alături de Kulik era plasată inscripţia pe care scria – Pericol. Nu a fost pentru prima dată când un artist se dezbrăca în public. Totuşi, actul lui Kulik a devenit scandalos în momentul în care autorul i-a agresat pe vizitatorii care deciseseră să ignore inscripţia şi au îndrăznit să se apropie ca să-l fotografieze. Kulik a muşcat un om şi a încercat să distrugă obiecte de artă care se aflau în imediata sa apropiere. Din punctul de vedere al artistului, aceste acte agresive au fost totalmente scuzabile, căci oamenii din voia lor şi-au asumat riscul să intre în „zona primejdioasă”, doar îi preîntâmpinase prin inscripţie să nu se apropie, că pot să o păţească!

Intenţia lui Kulik, arătându-se violent ca un câine turbat, a fost să-şi manifeste neliniştea faţă de criza curentă din cultură. Discursul artistic a devenit atât de sofisticat, încât s-a transformat într-o barieră de comunicare. Textele critice şi mesajele artişitlor nu mai pot fi înţelese decât de acoliţii criticilor şi artiştilor respectivi. Kulik îşi simplifică mesajul până la nivelul de emoţie primară a animalului domestic.

Oleg Kulik încă se mai ocupă de relaţia dintre om şi animalele domestice, dintre cultură şi natură, un domeniu pe care el îl numeşte – zoofrenie. A produs între timp numeroase lucrări, sculpturi, performance-uri, colaje, fotografii. În aceste lucrări apar buldogi care se ouă cu ouă de aur, buldogi giganţi cu ugere, cai care-l salvează din faţa Kremlinului, zebre dansânde, etc. Are o lucrare impresionantă, în colaborare cu un alt mare provocator rus, Vladimir Sorokin, care se numeşte – adânc în Rusia. E e o sculptură a unei vaci cu o vulvă imensă în care doritorii îşi pot băga capul şi privi tot ce e înăuntru. Nu vă pot spune ce văd. Deşi aceste lucrări îl menţin pe linia de plutire în industria artei contemporane, niciuna dintre ele nu se compară în intensitate cu seria de trăsnăi cu hămăit, pe care Kulik le-a săvârşit fiind gol-goluţ, cu zgardă la gât.

Teodor AJDER, psiholog