Finanţarea electoralei: de la 0 la 3,2 milioane

Cine şi cum poate delimita banii curaţi de cei murdari?

 

Oazu Nantoi, analist politic

Momentul cel mai complicat în activitatea politică este cel financiar. Am destule argumente care reconfirmă această teză. Cred că ar trebui să tindem spre transparentizarea veniturilor şi cheltuielilor partidelor. De altfel, peste tot în lume există probleme legate de finanţare. Aceste probleme sunt componente ale unui fenomen mai complex, care se numeşte corupţie. Dacă dorim la modul serios să combatem corupţia, ar trebui să începem de la finanţarea partidelor politice. În opinia mea, niciun partid din R. Moldova nu funcţionează în afara acestui fenomen. Toţi cei interesaţi de deconspirarea unor astfel de fapte ar trebui să muncească mai energic în campania electorală. Vă rog să ţineţi cont de faptul că în toate declaraţiile pe care le-am făcut mai sus am ţinut cont de art. 21 al Constituţiei – prezumţia nevinovăţiei.

Ion Hadârcă, Partidul Liberal

În actuala campanie am renunţat la bilborduri, care sunt foarte costisitoare. Desigur, vom investi în promovarea candidaţilor la actualele alegeri locale, dar nu vom renunţa la principiul transparenţei. Au existat discuţii despre importanţa votării unei legi care ar presupune finanţarea partidelor din bugetul de stat. Consider, însă, că în condiţiile în care avem atât de multe formaţiuni, finanţarea lor de către stat ar fi o mare risipă, pe care nu ne-o putem permite în condiţiile actuale. Şi mecanismele de verificare a cheltuielilor sunt inexistente. Aş aminti aici tentativa de a demonstra în justiţie că, la alegerile anterioare, a fost intentat un dosar ce viza felul în care a fost finanţat PCRM, de către unii şomeri, contra sute de mii de lei. Recent, au fost făcute publice rezultatele investigaţiilor şi a procesului de judecată – totul este curat.

Veaceslav Ioniţă, Partidul Liberal Democrat

Din păcate, la noi, finanţarea partidelor este o temă intimă, despre care se consideră nu ar trebui discutată public. Acest subiect îmi aminteşte de o declaraţie din perioada URSS: „V Sovetscom Soiuze sexa net”. Totodată, mă bucur că, în prezent, cheltuielile reale ale unor partide se apropie tot mai mult de cele declarate. Ar putea exista mai multe resurse de finanţare: din bugetul de stat, din cotizaţiile membrilor (acest subiect constituie un mare handicap al tuturor partidelor politice de la noi), sprijinul popular (în SUA, bunăoară, un candidat îşi probează sprijinul popular prin nivelul donaţiilor făcute benevol de cetăţeni, pe când la noi alegătorii aşteaptă cadouri de la partide) şi în urma unor activităţi de lobby. Dacă am avea o lege despre lobbysm, s-ar putea să putem răspunde mai uşor la întrebarea de ce businessul finanţează un partid sau altul.

Victor Stepaniuc, ex-membru, Partidul Comuniştilor

În toată perioada de alegeri democratice, de la 90 încoace, ne-am confruntat cu aceeaşi situaţie – lipsa de transparenţă în procesul de finanţare a partidelor politice şi în procesul de gestionare a fondurilor financiare ale acestora. S-a tot vorbit despre oportunitatea adoptării unei legi care ar permite finanţarea formaţiunilor politice din buget, dar aşa şi nu s-a mai reuşit votarea ei. Nu există nici mecanisme care le-ar permite organelor de drept să verifice provenienţa banilor electorali. Unele date, însă, demonstrează că principalele partide cheltuiesc în campanii electorale de 5-6 ori mai mult decât declară oficial la CEC şi asta pentru că resursele financiare provin din surse tenebre, iar acest fenomen se numeşte corupţie. Partidele s-au transformat în SRL-uri în care unele persoane investesc, iar ulterior încearcă să-şi scoată investiţiile, pretinzând şi la profit.

Galina Bostan, director CAPC

Finanţarea partidelor are o influenţă directă asupra viitoarei puteri. Cel care influent partid are, de obicei, pârghii de a influenţa situaţia din stat. Prin procedura de finanţare a partidelor se încearcă, de fapt, şi se reuşeşte, deseori, cumpărarea puterii. Este cel mai sensibil, cel mai spinos subiect… Este un fenomen caracteristic mai multor ţări, dar în statele mai sărace el este deosebit de acut. Deoarece acest proces generează foarte multe probleme complicate, el ar trebui discutat cât mai intens. Ştiu că e destul de greu să stabileşti adevăraţii finanţatori ai partidelor, dar trebuie de muncit… În plus, ar trebui să funcţioneze şi un sistem cât mai eficient de verificare a finanţelor utilizate de partide. Şi acest lucru, la fel, nu este unul simplu. Partidele parlamentare pot influenţa instituţiile de stat şi, în caz de nevoie, îi pot scoate basma curată din orice problemă pe propriii lor finanţatori.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *