De ce este necesar să promovăm conceptul de stat de drept în R. Moldova?

Veţi spune, poate, că democraţia ar fi o soluţie proastă pentru salvarea R. Moldova? Alta, însă, nu există, aş răspunde eu.

Un stat democratic, de drept, e statul în care principiul dezvoltării libere a tuturor este realizat nu prin vorbe, ci prin fapte. Cea mai importantă caracteristică a statului de drept este declararea drepturilor cetăţenilor săi ca valori dominante − de respectare a legilor statului şi a tradiţiilor societăţii. Punerea în aplicare a justiţiei este scopul principal al unui astfel de stat. Un stat democratic creează condiţii necesare pentru realizarea drepturilor fundamentale ale omului. Un astfel de stat funcţionează, în exclusivitate, în conformitate cu principiile juridice, organizate conform legii. Un indice la fel de important al unui stat democratic este crearea condiţiilor în care realizarea drepturilor unor persoane să nu lezeze drepturile altora.

Pentru R. Moldova, statul de drept este antipodul voluntarismului şi totalitarismului, o alternativă a dictaturii. Un stat de drept, de facto, se formează din totalitatea instituţiilor publice noi şi trebuie să fie rezultatul unor schimbări fundamentale în natura relaţiilor dintre stat, societate şi personalitate. Este un stat uman, care respinge practicile rigide, opresive împotriva societăţii în condiţiile în care membrii societăţii respectă legislaţia ţării şi standardele etice, elaborate de-a lungul anilor de către omenire, în general, şi de către poporul moldovenesc, în special. Drepturile şi libertăţile omului într-un asemenea stat sunt cu adevărat recunoscute şi consolidate legislativ.

Procesul de democratizare în R. Moldova este posibil doar în cazul în care dreptul va deveni una dintre pârghiile cele mai eficiente de reglementare a activităţii oamenilor şi a relaţiilor lor sociale. Vorbim aici de o nouă calitate a societăţii, în care ar fi realizată supremaţia legii, de care este legată activitatea tuturor structurilor guvernamentale. Aceasta este esenţa unui stat de drept, în care fiecare cetăţean şi fiecare persoană juridică este protejată de lege.

Activitatea ineficientă a unor structuri juridice şi gradul sporit al corupţiei, incapacitatea de a realiza obiective strategice noi, uneori lipsa instrumentelor juridice adecvate pentru combaterea acţiunilor ilegale, complică munca de protecţie a drepturilor şi intereselor legitime ale cetăţenilor în cazul unor atacuri ilegale şi a unor fărădelegi.

Actualitatea promovării conceptului unui stat de drept în R. Moldova este determinată şi de reducerea prestigiului legislaţiei, de lipsa respectului pentru lege. Permisivitatea celor de la guvernare, a sistemului administrativ-birocratic în ansamblu, s-a transformat în nihilism juridic nu doar pentru ei, ci şi pentru cetăţenii acestui stat. Această stare de fapt provoacă extinderea corupţiei şi a criminalităţii, neglijarea disciplinei de muncă şi sfidarea ordinii publice. Astfel, sunt create condiţii pentru acţiuni abuzive, comise inclusiv împotriva puterii alese legal.

Crearea unui stat de drept, care plasează în centrul activităţilor sale respectarea drepturilor şi libertăţilor omului, examinându-le în strânsă legătură cu drepturile şi libertăţile tuturor membrilor societăţii, va permite încadrarea relaţiilor sociale într-un cadru legal, inclusiv va putea stăvili separatismul juridic.  Acţiunile care ar contribui la îmbunătăţirea sectorului legal ar fi:

1. Informarea populaţiei despre drepturile sale. În acest scop ar fi eficientă o campanie informativă, prin intermediul căreia cetăţenii ar afla mai multe despre drepturi şi obligaţii, ridicându-se, totodată, nivelul culturii juridice din societate.

2. Respectarea legilor, transparenţa lor. Legi de calitate şi funcţionale, care ar putea fi respectate cu adevărat.

3. Elaborarea şi implementarea unui complex de acţiuni care ar face ca toate drepturile să fie respectate. Monitorizarea activităţii instituţiilor statului  responsabile de protecţia drepturilor omului.

4. Combaterea corupţiei. Cele mai multe dosare examinate de CEDO împotriva R. Moldova au fost câştigate de către cetăţeni sau firme nedreptăţite în cazul unor procese de judecată influenţate de acţiuni de corupţie. E o notă reală pentru justiţia de la noi, care, deseori, se face la comandă politică şi apără interesele celor care deţin puterea.

5. Dezvoltarea economică cuprinde, pe lângă transformările cantitative, un şir de schimbări calitative, cum ar fi modificarea structurii de producţie, dezvoltarea ştiinţei şi implementarea unor tehnologii noi în producţie, schimbarea structurii sociale a populaţiei şi dezvoltarea sistemului de învăţământ, modificarea infrastructurii etc. Dacă democraţia nu este susţinută de o economie stabilă, apar numeroase riscuri. O economie stabilă, însă, putem avea atunci când avem un stat de drept autentic.

Să nu uităm că dictonul lui Kant “Trebuie, deci poţi”  nu înseamnă “Poţi, dacă vrei”, iar pasivitatea, în aceste condiţii, este o soluţie proastă.

Felicia Covalciuc, magistru în drept

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *