Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Sondaj

Sondaj

Cum comentaţi decizia fracţiunii parlamentare PCRM de  modificare a Codului Electoral în prag de campanie electorală?

 

Victor Popa, IDIS «Viitorul»

Desigur, sub aspect politic, orice decizie poate fi motivată. Juridic, nu. Din momentul în care Parlamentul nu a reuşit nici din a doua încercare să aleagă preşedintele R. Moldova, acesta a intrat automat în incapacitatea de a mai putea adopta legi care trebuie promulgate, fiindcă nu a fost ales Preşedintele care să le promulge.

Efectele? În cazul unui act lovit de nulitate, lucru ştiut în toată lumea, efectele lui nu pot fi nici ele decât nule. Şi în acest caz, nu-i exclus ca opoziţia parlamentară, dar şi cea extraparlamentară, să conteste valabilitatea alegerilor din iulie. Problema e că contestarea va fi examinată de Curtea Constituţională, iar aceasta, după cum ştim, nu se prea ţine de reguli şi norme constituţionale. Ce s-ar putea întâmpla? Ori o guvernare fără comunişti, ori instabilitate politică în continuare.

Gheorghe Susarenco, jurist

Este o practrică anacronică. Nu se încadrează în nicio normă legală. În toate ţările civilizate nu se umblă la lege cu 6 luni înainte de scrutin, la noi, însă, nu există o prevedere anume, de aceea guvernările procedează după cum li-i interesul. Le-a convenit comuniştilor să ridice pragul electoral pentru scrutinul din 5 aprilie, de la 4 la 6%, l-au ridicat, chiar dacă Consiliul Europei le-a recomandat să nu o facă. Au vrut acum să reducă pragul de la 6 la 5%, iar rata de participare la alegeri – de la 1/2  la 1/3, la fel, au făcut-o. Desigur, există riscul ca în iulie, în plină vară şi mai ales într-o zi de lucru, lumea să fie mai puţin activă la alegeri. Cunoaştem cu ce s-au terminat la Chişinău alegerile din iulie 2005 a primarului general. Dar, dacă şi s-a dorit modificarea Codului Electoral, trebuia să se ia în calcul părerile tuturor actorilor politici. Dacă se vrea stabilitate politică şi nu invers.

Igor Boţan, director «ADEPT»

Comuniştii îşi creează avantaje. Legea le permite acest lucru, pentru că aşa au fost făcute aceste legi, dar jocul e departe de a fi unul onest. La fel cum e şi cu numirea alegerilor în zi de lucru. Chiar dacă ziua de 29 iulie a fost anunţată zi liberă de program, acest fapt nu schimbă prea mult lucrurile în cazul celor de la ţară şi, mai ales, a alegătorilor din străinătate, care nu vor putea beneficia de o zi liberă ca să meargă peste sute de kilometri la alegeri. Deci, comuniştii îşi creează avantaje pe contul dezavantajării oponenţilor lor electorali. Toate modificările la lege şi deciziile legate de alegeri sunt motivate direct de interesele PCRM. Ei vor victorie cu orice preţ. Ce vor face cu ea, urmează să vedem. În orice caz, PCRM lunecă spre deligitimizarea alegerilor, întrucât reprezentativitatea viitorului parlament şi, respectiv, a şefului statului şi a guvernului se vor reduce enorm.

Alexandru Arseni, jurist

Confuză situaţie, ca şi tot ce se întâmplă în R. Moldova. Deşi, din punct de vedere legal, Parlamentul, în opinia mea, nu a încălcat nimic. Până la data în care a fost decretată oficial ziua alegerilor anticipate, Parlamentul era în drept să adopte legi şi modificări la legile organice.

Cât priveşte promulgarea modificărilor la Codul Electoral s-ar putea să existe o problemă, dar aceasta nu din cauza că Voronin, în calitate de şef al statului, nu ar avea drept de promulgare, ci mai degrabă din cauza incompatibilităţii celor două funcţii în care s-a pomenit Voronin după ce-a acceptat şi funcţia de şef al Parlamentului. E o situaţie pe care a complicat-o însuşi Voronin. Vom avea mai multă sau mai puţină stabilitate politică în urma celor întâmplate? Eu ştiu una: stabilitate vom putea avea doat în cazul plecării comuniştilor de la guvernare.

Anatol Ţăranu, analist politic

Decizia, în sine, este una juridică. Dar interesul este politic. Şi în cazul «pragului electoral», şi al «cotei de participare». În caz contrar, s-ar fi respectat rigorile procedurale, cu examinarea în comisii, propuneri suplimentare etc. Este un abuz? Da. Pentru că legea recomandă legiuitorilor să se abţină de la modificări cu 6 luni până la campanie. Cel puţin, din acest considerent, comuniştii trebuiau să ajungă la un consens cu forţele liberale. N-a fost.

Impactul este de aşteptat să fie unul negativ asupra procesului electoral. Opoziţia, dacă va vrea, va folosi acest fapt ca argument că comuniştii «joacă necinstit». Regretabil, dar în condiţiile unor alegeri anticipate, când tensiunile erau şi aşa la limită, s-a mers pe varianta unei noi escaladări. Modificările s-au făcut pentru a influenţa rezultatele alegerilor. Şi, respectiv, aceste  rezultate vor determina situaţia postelectorală.