Concesionarea Aeroportului Chişinău, suspendată de CC

438-aeroportLa 10 septembrie, Curtea Constituţională (CC) a declarat admisibilă Sesizarea depusă de şapte parlamentari din grupul Hadârcă cu referire la controlul constituţionalităţii Hotărârii Guvernului nr. 321 din 30 mai 2013 prin care a fost aprobată acţiunea de concesionare a activelor ÎS “Aeroportul Internaţional Chişinău” şi a condiţiilor concesionării acestora. Parlamentarii au solicitat Curţii să examineze de urgenţă Sesizarea.

Potricit CC, pentru a evita prejudiciile şi consecinţele negative iminente pentru securitatea economică sau financiară a statului, fără a prejudicia fondul cauzei, CC a dispus suspendarea acţiunii Hotărârii Guvernului nr. 321 din 30 mai 2013 cu privire la aprobarea concesionării activelor ÎS “Aeroportul Internaţional Chişinău” şi a condiţiilor concesionării acestora, până la soluţionarea în fond a cauzei cu emiterea unei decizii sau hotărâri definitive.

Pe 9 septembrie, grupul parlamentar Hadârcă a depus o sesizare la CC prin care a solicitat “exercitarea controlului constituţionalităţii şi declararea ca fiind neconstituţională a Hotărârii Guvernului nr. 321 din 30 mai 2013 cu privire la aprobarea concesionării activelor ÎS “Aeroportul Internaţional Chişinău” şi a condiţiilor concesionării acestora”. Semnatarii petiţiei consideră că adoptarea Hotărârii nr. 321 de către guvern este o depăşire vădită a atribuţiilor sale din postura de guvern demisionar. “Accentuăm importanţa majoră a subiectului asupra căruia a hotărât guvernul, rezultatul final fiind unul vădit contrar intereselor naţionale ale R. Moldova”.

La 29 mai, Guvernul a adoptat Hotărârea nr. 321 din 30 mai 2013 (menţionată în Monitorul Oficial ca fîind din data de 30 mai, deşi şedinţa Guvernului a avut loc pe 29 mai) şi a decis aprobarea concesionării activelor ÎS “Aeroportul Internaţional Chişinău” şi a condiţiilor concesionării acestora. Prin acea Hotărâre, Guvernul interimar a decis concesionarea pe un termen de 49 de ani a celui mai strategic obiect din domeniul transportului aerian al R. Moldova.

Grupul Hadârcă susţine în sesizarea sa că ÎS “Aeroportul Internaţional Chişinău”, fiind singurul aeroport funcţional pe care îl deţine R. Moldova, reprezintă un subiect de interes public naţional. Această decizie are efecte majore pe termen mediu şi lung asupra politicilor economice şi sociale ale viitoarelor guverne din următorii 49 de ani. Practic, decizia respectivă nu doar influenţează, dar şi condiţionează în fapt politicile Guvernului R. Moldova într-un domeniu strategic a cărui importanţă creşte continuu – aviaţia civilă pe o perioada de 49 de ani.

“Cel mai evident efect pe termen lung asupra politicii viitoarelor Guverne îl au obligaţiile de ordin financiar asumate în cadrul condiţiilor de concesionare a ÎS “Aeroportul Internaţional Chişinău”. Or, este vorba de neîncasarea la bugetul de stat a unor sume uriaşe, de ordinul miliardelor de lei, fapt care influenţează puternic politicile Guvernului investit după aprobarea acestei decizii, dar şi a tuturor guvernelor în viitorii 49 de ani”, se arată în Sesizarea depusă de parlamentarii reformatori, prin care încearcă să convingă Curtea că Hotărârea de Guvern din 29 mai 2013 este neconstituţională.

Amintim că Guvernul a dat Aeroportul Internaţional Chişinău spre concesionare pe o perioadă de 49 de ani unor firme din Rusia. Acestea urmează să transfere doar 1% din venitul realizat de întreprinderea concesională şi să efectueze investiţii în mărime de 244,2 milioane de euro.

RdG

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

6 comentarii

  1. leonid

    A fost o decizie corecta si perfect legala. Aeroportul are nevoie de investitii, tinind cont ca din noiembrie se va deschide curse aeriene low-cost in peste 60 de destinatii din Rusia si alte tari membre UE, are nevoie de o modernizare ca altfel risca sa-si piarda licenta.

  2. Dan

    Intradevar sint deacord cu Leonid, nu sa pus problema legalitatii si transparentei concursului organizat ci doar a hotaririi Guvernului aflat in demisie, pina la urma de asta si avem CC, sa se expune pe asemenea probleme.

  3. Deportatul

    Leonid şi Dan, lăsaţi-o cu lauda de corectitudene a lui Filat şi Plahotniuc în interesul statului, cetăţenilor.
    Iată scopul de “chidăneală” a lui Ghimpu – “prihvatizarea” ce a mai rămas
    Interesul personal şi a PLDM şi PD, şi nu a cetăţenilor. Citiţi din articol: – “Or, este vorba de neîncasarea la bugetul de stat a unor sume uriaşe, de ordinul miliardelor de lei, fapt care influenţează puternic politicile Guvernului investit după aprobarea acestei decizii, dar şi a tuturor guvernelor în viitorii 49 de ani”

  4. Jos Mafia

    Lasati jalea. Investitiile din Habarovsc si concesionarea corupta trebuie oprita, sau vom iesi pe strazi Sai aducem pe PL si PCRM sa faca ordine!

  5. Mihai

    Mai deportator, interesul cetatenilor RM si al RM trebuie privit in perspectiva, si perspectiva ne spune ca daca nu investim in Aeroport asta va falimenta, nu va mai fi competitiv, iar statul nu are acesti bani.
    Plus la toate aceste investitii vor fi intoarse din banii nu a cetatenilor RM, deoarece compania vrea sa mareasca Floxul de pasageri rusi care sa tranzitele Aeroportul de la noi.
    Acum spune-mi e bine o are ca pe bani straini facem investitii si ne dezvoltam, plus la toate totul ramina statului??????????

  6. Ali

    Sa ieisim in strada!!Aceasta este solutia – pentru ca suntem furati pe fata de “demnitari” care incaseaza din afacere sume colosale, iar noi stam acasa indiferenti sau ingnoranti!
    1% la suta este ridicol, chiar si Uganda percepe 40% la suta din concesionari!!
    Este un punct strategic al tarii, or toate datele pasagerilor vor fi usor accesibile Securitatii Ruse! Este oare un castig al nostru?

Leave a Reply to Mihai Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *